Banner Forum Image

Hur gör ni på julafton?

Diskutera motgångar, framgång och ansvaret som förälder

Hur gör ni på julafton?

Inläggav Maija » lör dec 03, 2011 16:25

Själv vill ALLA träffa det enda barnbarnet (vår dotter) och vi kommer fortsätta att åka runt bland alla föräldrar. Jag har dessutom skilda föräldrar så det brukar bli så att först firar vi halva dagen hos min killes föräldrar ungefär till kl 15.00 sedan åker vi hem till mina föräldrar och sover över.

Men då tycker min killes föräldrar dessutom att det är orättvist att vi bara är där på "morgonen" och inte den tiden (efter kalle anka) då man ska fira jul!?

Jag blir tokig, sedan ska vi också fira jul hos den av mina föräldrar som vi inte varit hos på julafton, detta resulterar i tre julfiranden och att man åker omkring och stressar runt hela julen!!

Hur gör ni? Känns ändå tråkigt om vi skulle sitta hemma själva tre personer men väljer man att fira hos bara 1 familj blir ju de andra ledsna :(
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Hur gör ni på julafton?

Inläggav Nelia » lör dec 03, 2011 16:43

Vi har det lätt. R's föräldrar firar alltid på kvällen och mina firar tidigare. Mina föräldrar är också skilda men vi firar ihop ändå.

I år ska vi vara hos oss, så då kommer min del hit och vi gör lunch ihop, äter julmat vid 13-14, kollar på Kalles jul och öppnar klappar. Sen bär det av till sambons släkt vid 18-tiden och där blir det julmat igen, och klappöppning. Hem runt 22 kanske. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » lör dec 03, 2011 16:53

Vi har det också lätt: svärfar flyger ner från Kiruna och sedan firar vi alla hos mina föräldrar tillsammans med min bror o hans familj. Sambons syster o hennes sambo är med om dom är hemma.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » lör dec 03, 2011 18:22

Var annat år hos farmor och farfar och var annat år hos mormor och morfar brukar det vara här. Det är 15 mil mellan dem så det går liksom inte att dela på julen på något bättre sätt. Vi har dessutom över 100 mil till hela släkten så vi stannar gärna några dagar på varje ställe. Annars känns det liksom lite onödigt att åka upp dit.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stinnua » lör dec 03, 2011 19:18

Vi blev trötta på att flänga runt så nu kommer farmor och mormor med sina respektiva hit till oss på julafton. Mina syskon kommer också hit.
Vi åker till morfar på juldagen och farfar brukar vi fira med lite senare..

Kan säga att 2 senaste åren har varit underbara då vi inte behövt åka runt på 3 ställen som vi gjorde tidigare.
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessikan » lör dec 03, 2011 20:03

Vi har flyttat till ett underbart hus i herrgårdsstil som är på 450 kvm, så så länge vi or här kommer det hädanefter bli så att de som vill får fira här för nu vill vi va hemma efter många år med fläng hit och dit.
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Poffie » sön dec 04, 2011 22:56

Vi har också tröttnat på att flänga runt så nu säger vi att dom som vill fira med oss får helt enkelt komma till oss! Sen om vi blir 5 eller 50 det skiter vi i, vi flänger inte runt längre så enkelt är det!
Brukar bli en 10-15 pers och så delar vi upp så att alla tar med sig lite julmat, det blir alltså klytkalas och brukar bli kanonbra!
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » mån dec 05, 2011 09:23

Vi vägrar också att flänga!
Mina föräldrar (bor 46 mil bort) får komma hit. Vi ska äta jullunch här hemma, då ska pappa och jag äta det vi vill ha, dvs julkorv, sylta och spnt.

På eftermuddagen åker vi till mina svärföräldrar och öppnar paket och äter julmiddag.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » mån dec 05, 2011 22:44

Vi startar julafton med grötfrukost med mannens familj hemma hos svärisarna...
Sen åker vi hemom och öppnar våra julklappar, softar hemma och tittar på Kalle.
På kvällen samlas min sida av släkten hos min syster för glögg och lättare julmiddag...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav A&L » sön dec 11, 2011 14:05

Vi är hemma! Min sambos föräldrar och syster med barn är bjudna men de har över 100 mil, de kände inte att de hade möjlighet att komma i år. De firar där upp och vi pratas vid på telefon. Min sambos tre barn kommer till nyår och trettonhelgen i år. Så det blir en lugn och stillsam julhelg, min mamma och en vän till familjen som firat med oss sedan jag var liten. Pappa gick bort för två år sedan och jag har inga syskon. Eventuellt äter vi jullunch hos min faster och farbror och kollar på Kalle, de bor på samma ort.
Bild
Bild
A&L

Inläggav Madzon » sön dec 11, 2011 15:41

I vår familj har vi bestämt att vi åker var annat år till farmor och farfar och var annat år hos mormor och morfar eftersom det är över 18mil mellan familjerna.
Så det här året blir det till farmor och farfar.
BildBild
Madzon
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav trudy » sön jan 01, 2012 20:11

All denna stress under julen vart man ska och sp vidare gör ibland att det inte är så kul att fira jul nej :( Vi har gjort som så att vi kör var annat år hos varandras päron och de överiga dagarna kring jul åker vi hem till dem som vill och om det finns ork till det. Är barnen helt slut utav julafton då får de andra acceptera det tycker jag. Små barn orkar inte lika mycke som en själv så orkare de inte träffa folk på 5 olika hål under julen så gör det inget och det borde de vuxna förstå. Vist vill man träffa de små liven kring jul. Men det är viktigt att inse att det är lika viktigt att träffa andra på de andra dagarna också och inte bara just kring julafton o.s.v.

Så för min familjs del så är vart annat år hos den ena och vise värsa och sedan det som orkas från barnens hål.
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön jan 01, 2012 23:58

Nästa år kommer vi få en stuga i fjällen i julklapp av min familj, så firar vi där med skidåkning och ingen julstress. Hoppas nu att det verkligen blir av. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Återgå till Livet som förälder