Banner Forum Image

Hur gör ni när ni gör välling?

Diskutera barns matvanor och barnmat

Hur gör ni när ni gör välling?

Inläggav lolenona_84 » lör jun 20, 2009 20:34

Jag är så trött på att drälla vällingpulver överallt.
Hur gör ni för att slippa det och har ni kvar vällingen i förpackningen?
Jag har funderat på tratt men det känns liksom överkurs.
Eller är det helt enkelt så att drällande av vällingpulver tillhör småbarnsåren?!
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Re: Hur gör ni när ni gör välling?

Inläggav Snigel » lör jun 20, 2009 20:45

Vi brukar hälla över vällingen i en glasburk (fd syltburk)- den rymmer lagom en påse. Sen blir det förstås småspill av pulver när man fyller flaskan, men inte så mycket. Har faktiskt inte brytt mej så mycket om spillet, men blir desto mer störd på att det gärna fastnar klumpar i sugnappen när man sedan skakar flaskan...
Förresten, om man får ställa en annan fråga om välling här i tråden: kan man blanda vatten o välling o ha det i kylen tills att man ska värma/äta?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » lör jun 20, 2009 20:49

Jag köpte mej nyss en vällinportionsburk!
Det är tre fack med färdigdoserat pulver med ett lock man vrider fram till respektive fack, snabbt o lätt! Från Bambino på Maxi.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör jun 20, 2009 20:55

Em tratt har vi, det har vi kört med hela tiden! Det finns att köpa, finns i matbutikerna bredvid nappar och dyl, men man får även med en med Nestléburken. Superpraktiskt och blir inte lika slabbigt på diskbänken!

Man kan få gratis vällingburkar från både Nestlé och från Semper! Bara gå in och på hemsidorna :) Nestléburken får man betala porto för, ca 70 kr tror jag det var. Vi ger Elis Sempervälling men har den i en Nestléburk, för den är bättre en Semperburken tycker jag.

Vi har även en portioneringsburk, den använder vi när vi är ute på stan. Då har vi lagomt varmt vatten i en termos och sen blandar vi i flaskan. den använde vi även på nätterna när Elis var mindre och vaknade och ville ha välling, så slapp man stå klockan 4 på morgonen och kisandes försöka mäta upp pulvret ;)

Snigel: om man skakar flaskan i sidled först så brukar det nästan aldrig bli klumpar i nappen :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör jun 20, 2009 21:00

jag har också en burk från nestlé, fick den gratis i affären när det var nån kampanj. då fick man tratt o skopa, det är helt suveränt, annars blir det vällingpulver överallt! så jag tycker INTE tratt är överkurs, tvärtom! :D dessutom luktar det illa om man råkar torka upp vällingpulver med disktrasan tycker jag ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 » lör jun 20, 2009 23:55

Snigel - det problemet slipper vi faktist för det följde med som nåt slags lock man lägger emellan när man skruvar på nappen. Jättebra! Tror att det är med sån till alla flaskor.

Sasoki- det lät ju som en bra grej. Ska jag kolla efter här.

Shoegal- nu har jag gjort iordning kuvert och ska skicka iväg för att få semperburken. på nestles sida kan jag tyvärr inte hitta nåt.

Kali- jag får köra med tratt då :D
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » sön jun 21, 2009 07:09

Vi använder NUK flaskor dom e så stora att en msk går att använda utan att spilla!

Vi brukar skaka ihop välling o ha i kylskåpet.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » sön jun 21, 2009 10:06

Vi har hela tiden använt en avklippt petflaska (stor). Vår kompis har en dotter som är två år äldre än Vincent och vi har snott hennes idé. Det är iaf helt perfekt! Gratis (eller ja, man får ju ingen pant för flaskan sen, haha), passar perfekt/står stadigt i vällingflaskan, man kan göra flera att ha hos far- och morföräldrar.

Vincent dricker bara kall välling. Vi försöker ibland med varm eller ljummen men det totalvägras. Vi blandar pulvret direkt i kallt vatten från kranen och så dricker han det så. Vi blandar också rätt ofta på kvällen och har i kylskåpet och så att han kan få det på morgonen (han vaknar runt sex och får välling, äter sedan gröt vid åtta). Inget kan ju hända med vällingen så det är toppen.

Om vi reser har det hänt att vi hällt en portion vällingpulver i flaskan och så har vi med kallt vatten brevid som vi blandar när det är dags att dricka.

Och så det där med pulver i nappen - Man får ju (som lolenona_84 skriver) med ett litet platt, vitt lock att ha mellan flaskan och nappen/korken så att man kan skaka utan att det fastnar pulver.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » sön jun 21, 2009 10:07

Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » sön jun 21, 2009 10:38

Då vi köper endast biggpack när det gäller välling så häller vi över det i en plastburk här. vi vispar upp pulvret tillsammans med messmör (för smakens skull) i en kastrull och sen värmer vi till fesjlummet för det e så Youshua vill ha det. Detta sätt tycker vi e enklast. Visst i nödfall värmer vi i micron.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön jun 21, 2009 11:59

Vi använder MAM flaska och då blir det inget spill eftersom öppningen är så stor. Förvarar vällingen i Sempers vällingburk. Men ska nog kolla upp Nestlés när jag kommer hem till Sverige igen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Skumpan » sön jun 21, 2009 13:49

Vi förvarar vällingen i en semperburk, den skopan som följer med passar ju perfekt till öppningen i vanliga nappflaskor (vi kör med esska), häller man pulvret rakt uppifrån drälls det ju naturligtvis utanför men lutar man nappflaskan lite och sen häller spills inte en enda mikromilliliter :-) Och använder man kallt vatten och skakar den i sidled från början blir det inga klumpar heller.
BildBild
Användarvisningsbild
Skumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav p_holm » sön jun 21, 2009 19:19

Snigel: Ja man kan blanda färdigt vällingen o ställa i kylskåpet. Så gör jag varje kväll, då slipper man stå o greja med det på natten när man e trött. Bara att ställa in i mikron o värma :)
p_holm

Inläggav 30-åringen » sön jun 21, 2009 19:30

Jag har oxå ett gäng med Pet-flask- trattar. Perfekt och passar super i flaskan!

Jag gör alltid i ordning Valles mat på kvällen, för skulle han behöva vänta på maten så länge som det skulle ta och göra i ordning på natten, då skulle han hinna vakna och inte alls sov lika gott som han gör nu!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » sön jun 21, 2009 20:56

Tack för svaren på frågorna som jag smög in :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Matvanor & barnmat