Hur gör ni med tandborstningen?
14 inlägg • Sida 1 av 1
Vi gör så att vi borstar Nims tänder före frukost och sedan efter kvällsmaten. Han slocknar direkt efter sin NANslurk på kvällen så de skulle bara vara bökigt.
Nu när de är så små är det ju mer själva rutinen att borsta tänderna som är viktig, inte hur noga man gör det tycker jag. Annat blir ju sen när han blir lite äldre och börjar förstå mer vad man säger.
Nu när de är så små är det ju mer själva rutinen att borsta tänderna som är viktig, inte hur noga man gör det tycker jag. Annat blir ju sen när han blir lite äldre och börjar förstå mer vad man säger.
- MissGanja
- Alltid online

har han redan fått tänder alltså, det var tidigt? man glömmer hur det är, 6 månader kanske inte är tidigt
Här är det tandborstvägran iaf...
på BVC säger dom att jag ska låta henne slippa, att man a l d r i g ska tvinga,,,
Jag brukar smyga in en tops med tandkräm och smörja hennes tänder när hon somnat
Här är det tandborstvägran iaf...
Jag brukar smyga in en tops med tandkräm och smörja hennes tänder när hon somnat
-

acko - Alltid online

Förut somnade Tilda oxå direkt efter vällingen å då borstade vi extra noga på morgonen istället, men nu får hon den ca 1 tim innan läggdags å då hinner vi ju borsta i lugn å ro, dessutom sover hon mycket bättre nu när hon hinner smälta vällingen lite.
-

mal - Alltid online

Jag har hört nåt om att det är viktigt att efter man borstat tänderna ska tänderna vara ifred 30 minuter, att man inte ens ska dricka vatten. Så om man borstar två ggr om dan och tänderna får vara ifred ett tag efteråt så kanske det räcker som emaljskydd? Alltså jag menar att det är ok då att somna med vällingflaskan.
-

acko - Alltid online

Vi har inte kämpat med Ella, det har kommit naturligt att hon vill borsta tänderna! Ge tandborsten med tandkräm så barnen har det i munnen. Kanske resonerar fel, men de ska ju ändå tappa dessa tänder o få nya!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Nu måste jag vara lite tråkig...Lyssnade på en föreläsning med en barntandläkare å hon sa att mjölktändernas kvalitet påverkar tänderna som kommer sedan. De nya tänderna finns ju redan där ovanför... Vi har haft tur å inte heller behövt bråka med Tilda å jag tror som Stina att får de åtminstone in lite fluor i munnen så gör det ju nån nytta. Tandläkaren sa oxå att man inte ska vatten på tandborsten för då späder man ut fluoret i onödan...(gäller ävenoss vuxna)
-

mal - Alltid online

vi borstat morgon & kväll efter frukosten & kvällsis. men i början så borstade vi före kvällsisen för Liam fick sin välling till sängs för han sommnade ibland före han hade druckigt upp. han har alltid gillat att borstat så för oss har det alltid gått bra.
-

Prinsen*LIAM* - Alltid online

Det viktigaste är väl också att inte föra över bakterier från sej själv till barnet... för karies har dom ju inte, det får dom ju från vuxna. Så inte dela sked... inte bita av äppelbitar till dom... inte dricka från samma glas eller suga av nappen....
-

acko - Alltid online

acko skrev:Det viktigaste är väl också att inte föra över bakterier från sej själv till barnet... för karies har dom ju inte, det får dom ju från vuxna. Så inte dela sked... inte bita av äppelbitar till dom... inte dricka från samma glas eller suga av nappen....
VA?? Är det så det är?? Det har jag aldrig hört förut,,,,,Men kommer inte kariesen ifrån sånt som dom äter då?
-

Helen - Alltid online

Det där har jag faktiskt lite svårt att tro på.... Att vuxna smittar ner barn med karies.. Jag tror i och för sig att vissa har lättare att få hål i tänderna än andra, och det kanske är genetiskt, men att det skulle smitta via saliv? Verkar konstigt tycker jag.
Man ska inte strida med tandborstningen tror jag, men samtidigt är det bra att få in det som en rutin redan från det att första tanden dyker upp. Vi försöker borsta Kalles tänder så noga det går innan han går och lägger sig för natten. Han äter sitt kvällsmål innan, efter tandborstningen får han inte äta något.
På morgonen får han däremot borsta helt själv, då får han tandborsten med lite tandkräm på och så går han och tuggar på den. Ska man bara borsta tänderna en gång på dagen så är det bäst att göra det på kvällen, annars kan matresterna ligga och gotta sig tillsammans med bakterier hela långa natten utan att bli störda. På morgonen borstar man ju mest för att bli av med den dåliga andedräkten.
Man ska inte strida med tandborstningen tror jag, men samtidigt är det bra att få in det som en rutin redan från det att första tanden dyker upp. Vi försöker borsta Kalles tänder så noga det går innan han går och lägger sig för natten. Han äter sitt kvällsmål innan, efter tandborstningen får han inte äta något.
På morgonen får han däremot borsta helt själv, då får han tandborsten med lite tandkräm på och så går han och tuggar på den. Ska man bara borsta tänderna en gång på dagen så är det bäst att göra det på kvällen, annars kan matresterna ligga och gotta sig tillsammans med bakterier hela långa natten utan att bli störda. På morgonen borstar man ju mest för att bli av med den dåliga andedräkten.
-

HelenaS - Alltid online

14 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling