Banner Forum Image

HUr gör ni med räkningar? Betalar ni 50%?

Snack om allt möjligt!

HUr gör ni med räkningar? Betalar ni 50%?

Inläggav Msevl » ons mar 25, 2009 17:51

Jag är sjukskriven och får ut 8500.
Min sambo är pappaledig + jobbar och får ut ca 13.000kr
Vi delar på alla gemensamma räkningar och betala då 50% på allt. Sen har jag ju egna lån mm,och det står så klart jag för själv.
Men de gemensamma tär. Eftersom vi betalar 2200 var för hyran,1000var för matkontot,hälften på allt,och jag står där sen med 1000kr kvar och han 5000kvar. Tycker det känns orättvist. Men han håller inte med, Jag tycker vi ska betala enligt hur mycket pengar vi har,alltså procentuellt, vet dock ej hur man ska räkna ut det. För han vinner ju på d hela och jag förlorar.

Hoppas ni hajjar vad jag menar...
Vi har varsitt konto,alltså inte helt gemensam ekonomi. Ett konto sak vi fixa när vi skaffar hus. Sen är det JAG som sparar 1000kr/månad för drömmen är hus,mest för honom. Och för ett hus måste man ju spara,men han kan inte spara alls,vilket vi bråkar om OFTA,så jag sparar av mina 8500/månad. För nån måste ju.......

Enligt mitt förslag ska jag typ betala 30% på gemensamma istället för 50.Då skulle det kännas lite mer rättvist
Senast redigerad av Msevl ons mar 25, 2009 18:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: HUr gör ni med räkningar? Betalar ni 50%?

Inläggav ToToRo » ons mar 25, 2009 17:57

När vi boddeihop till en början bodde vi i mattias lägenhet. då hade han sina pengar och jag mina. Jag pluggade och hade därför mycket mindre. allt till lghenhet, lån m.m. betalade han. Jag betalade hälften på maten och hela telefon. Då jag arbetade rätt mycket extra sparade jag de pengarana som vi nu använt tillsammans.

Nu när vi äger boendet tillsammans har vi gemensam ekonomi. All inkomst går in på gemensamt konto där det dras räkningar ifrån. Vi får lila stor del att använda och resterande (om det blir nå över vilket det inte blir så ofta när jag enbart jobbar 50%) så spras de pengarna och används sedan på gemensamt beslutade projekt. Tycker det fungerar väldigt bra eftersom det är jag som håller i ekonomin, men det fungerar väldigt bra med besluten om vad vi ska spara till m.m. Där tänker vi väldigt lika.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl » ons mar 25, 2009 18:08

OK. Här har vi ju var sitt konto. Det är därför jag undrade.Gemensam ekonomi ska vi ha när vi köper hus.
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav magda » ons mar 25, 2009 18:10

Vi gjorde också så i början, att T betalade mer än mig eftersom han tjänade mer. Sen när vi köpte lägenhet så blev det mer och mer gemensam ekonomi. Nu idag har vi allt gemensamt, från lån till sparpengar. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » ons mar 25, 2009 18:26

Det är väl solklart att man ska betala procentuellt av vad man tjänar.
Min man tjänar 3 ggr så mycket som jag.

Jag skulle inte ha ett öre kvar om vi skulle dela allt 50/50.

Han försörjer mig just nu, så enkelt är det.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl » ons mar 25, 2009 18:29

Ok. Men hur ska man räkna ut det hela?? D E VÄL MIN FRÅGA
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav mallan29 » ons mar 25, 2009 19:50

T och jag har inte haft gemensam ekonomi förns Ella föddes. Men jag tycker det är mest rättvisst att vi ska ha lika mycket kvar att leva på. Just nu när jag är mamma ledig så blir det ju T som får betala mest på räkningarna, men sen när jag jobbar blir det ju jag som betalar mer. Varför skulle jag ha mycket mindre pengar än honom bara för att jag är hemma med vår dotter? Så vi sätter in allt förutom 2500 var på ett gemensamt konto som ska täcka mat coh hyra mm. Sedan har vi båda 2500 i fickpengar.
Användarvisningsbild
mallan29
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » ons mar 25, 2009 21:24

Om du får in 8500 och din sambo 13000 blir det 21500 sammanlagt. Din del utgör ca 40% - alltså borde du betala 40% av det gemensamma.

Jag och min sambo hade också nån idé om att köra procentuellt, det är ju mest rättvist. Men eftersom vi tjänade så olika från månad till månad blev det för krångligt.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav ejin » ons mar 25, 2009 21:32

när man har barn ihop känns de ju mest smidigt och naturligt att köra gemensam ekonomi tycker ju jag... men vill man absolut inte de så självklart ska ni köra på procent... nått annat ska du inte godta... dessutom tycker jag att du kan kräva att ni sparar lika mkt till ert gemensamma hus.. allt annat är bara ego av honom..
BildBild
ejin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons mar 25, 2009 21:32

Men vore det inte enklast att bara öppna ett gemensamt konto och sedan köra den variant som Mallan29 förklarade? (Vi gör också så och det är både enkelt o bra).
Man har ju fortfarande egna pengar då och man kan betala sina egna räkningar från egna kontot.

Det är ju grymt orättvist om den som är hemma med det gemensamma barnet ska betala 50% på räkningarna! Man kan ju faktiskt säga att du jobbar delvis åt sambon när du är hemma med ert gemensamma barn!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons mar 25, 2009 21:37

Aha, jag läste visst lite fel- trodde du var mammaledig! Så glöm sista delen av mitt inlägg :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » ons mar 25, 2009 21:38

För närvarande försörjer min sambo mig. Han betalar som regel alla räkningar, ibland tar jag någon liten skiträkning men det brukar bara resultera i att han får föra över extra pengar till mig den månaden, så det är mest för känslan av det hela som jag gör så ibland. Sen handlar jag all mat och sådär och då handlar jag upp de pengar jag har och sen sätter han över pengar så att jag alltid har. Det är inget snack om saken hos oss att vi har HELT gemensam ekonomi, alla pengarna är våra vilket konto de än kommer in på.

Till sommaren ska min sambo vara pappaledig och jag förhoppningsvis jobba. Då kommer jag betala mest men eftersom han har tre gånger så hög föräldrapenning som mig så kommer det i alla fall vara mer lika då.

I och med att vi har barn ihop och är en familj så ser vi det som självklart att vi tillsammans försörjer oss alla tre, det har kommit helt naturligt. I tidigare samborelationer jag levt i har det varit mycket mer stelt uppdelat, men då har det inte varit barn inblandade och då har vi turligt nog haft rätt så exakt lika stora inkomster. Annars tror jag det är svårt.
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl » ons mar 25, 2009 21:39

Ja,ne..gemensamt blir det inte,eftersom han är oehört dålig med pengarhantering. jag skulle inte fixa det nu. han har alltså 5000kvar ca,o allt d e borta efter 2v....ingen vet var.Försökt hjälpa honom med hans ekonomi,då jag själv har bra koll på min ekonomi,men han vägrar,han tycker bara jag e tjatig o jobbig o blabla. Nej,han har inget att dölja.,Han spenderar inte några pengar på nätet,då han hatar nätet,o han gör inget på helger/kvällar.ändå e pengarna vips borta.
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Nelia » ons mar 25, 2009 23:27

Kan ni inte bara slå ihop inkomsten när den väl kommer, dra av alla räkningar och dela hälften var av det som är över? Det blir väl mest rättvist, tycker jag.

Jag vet inte, kan inget om delad ekonomi, vi har alltid haft gemensam. Utan krångel.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons mar 25, 2009 23:29

Vad jag menar är alltså att det kanske blir lättast att räkna så? Så slipper ni %-krångel...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Föräldrasnack