HUr gör ni med räkningar? Betalar ni 50%?
53 inlägg • Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: HUr gör ni med räkningar? Betalar ni 50%?
Vi har alltid haft delad ekonomi...delat allt 50/50 och visst hade det blivit orättvist många gånger eftersom han tjänar mer osv. Han har kunnat lägga undan massor med pengar och jag inga...Sedan 2002 bor vi i hus och då har det blivit annorlunda. Huset är hans, så han betalar även allt på det. Jag tar dom löpande utg med tv, telefon + handlar mer.
Men i övrigt är våra egna pengar våra egna...jag ifrågasätter inte vad han handlat och tvärtom. Vi har en väldigt obrydd inställning kring detta båda två vilket är såååå skönt!! Finns det nåt tråkigare att bråka om? Men visst är det periodvis väldigt orättvist. Men det har betalat tillbaka sin nu under mammaledigheten då han fått ta ALLT!!
Men i övrigt är våra egna pengar våra egna...jag ifrågasätter inte vad han handlat och tvärtom. Vi har en väldigt obrydd inställning kring detta båda två vilket är såååå skönt!! Finns det nåt tråkigare att bråka om? Men visst är det periodvis väldigt orättvist. Men det har betalat tillbaka sin nu under mammaledigheten då han fått ta ALLT!!
- sprallos
Här har vi allt tillsammans,inget ditt o mitt utan allt är vårt. Vilket känns som det mest naturliga vi är ju en familj. Min man betalar alla räkningar men det är nog mest för att de ska bli betalda 
Sen vem som har mest på sitt konto kan kvitta (är jag =) )Alla övriga utgifter och sånt tar vi som det kommer. Så har det alltid varit sen dag 1, vilket är skönt för pengar och ekonomi tjafs brukar strula till förhållanden...
Sen vem som har mest på sitt konto kan kvitta (är jag =) )Alla övriga utgifter och sånt tar vi som det kommer. Så har det alltid varit sen dag 1, vilket är skönt för pengar och ekonomi tjafs brukar strula till förhållanden...
-

Josephine - Alltid online

Förtillfället betalar han allt då jag inte har någon inkomst alls. Eller jag fick en klump med pengar när Oskar föddes och dom har vi som sparpengar och tar av när det behövs. Annars så har vi alltid gjort så att vi haft ett gemensamt räkningskonto dit vi fört över pengar och det som vi sedan fått över på våra egna konton har vi rätt att göra vad vi vill om. Vi tycker båda att det är viktigt att man får ha lite egna pengar att göra vad man vill för.
Vi har aldrig haft gott om pengar men vi har heller aldrig bråkat om pengar och ekonomi.
Vi har aldrig haft gott om pengar men vi har heller aldrig bråkat om pengar och ekonomi.
- Taweret
- Alltid online

Men om man betalar alla räkningar och saker och sen delar lika, vem betalar då maten mm? mN har ju en hel del rörliga, gemensamma utgifter? Jag tycker det är svårt att veta hur mycket vi gör av med varje månad på exempelvis mat.
Men vi har hittills gjort så att vi har varsitt lönekonto där vi får in våra pengar, från dem sätter vi in pengar till ett annat konto som är gemensamt. Från det kontot betalar vi allting som är gemensamt, mat mm. Det som är kvar är våra egna pengar. Men vi har märkt att nästan allt är gemensamt nu när vi har barn
så vi funderar på att slå ihop allting istället.
När han jobbade satte han in mycket mer och nu när jag jobbar sätter jag in lika mycket som han gjorde förut. Vi tjänar ungefär lika mycket och har ungefär lika stor föräldrapenning. Dock sparar jag mycket mer och har mycket mer pengar sen innan pga lägenhetsköp mm men vi har ändå delat lika på lån och sådant.
Men vi har hittills gjort så att vi har varsitt lönekonto där vi får in våra pengar, från dem sätter vi in pengar till ett annat konto som är gemensamt. Från det kontot betalar vi allting som är gemensamt, mat mm. Det som är kvar är våra egna pengar. Men vi har märkt att nästan allt är gemensamt nu när vi har barn
När han jobbade satte han in mycket mer och nu när jag jobbar sätter jag in lika mycket som han gjorde förut. Vi tjänar ungefär lika mycket och har ungefär lika stor föräldrapenning. Dock sparar jag mycket mer och har mycket mer pengar sen innan pga lägenhetsköp mm men vi har ändå delat lika på lån och sådant.
- Maiyah
- Alltid online

Maiyah visst är det så att nu sen man fick barn så är det mesta gemensamt. Vi gjorde så tidigare att vi satte in matpengar på ett icakort som vi sedan handlade för går ju även med coopkort då har man även en överblick på hur mycket man handlar mat för.
Min erfarnehet är att man bör nog ha ett eget lönekonto ifall det skulle hända något. Nu pratar jag om det osannolika att man skulle gå isär osv då är det betydligt lättare om man redan innan har ett eget konto, känner folk som skillt sig där det hade ett gemensemt konto som trasslade till det rejält ibörjan. Visserligen var dom äldre och levde med ett annat synsätt det var dock svårt för henne att få tillgång till sina pengar. Nu vill man ju helst inte tänka så men jag tror ändå det kan vara bra att ha med i bakhuvudet
Min erfarnehet är att man bör nog ha ett eget lönekonto ifall det skulle hända något. Nu pratar jag om det osannolika att man skulle gå isär osv då är det betydligt lättare om man redan innan har ett eget konto, känner folk som skillt sig där det hade ett gemensemt konto som trasslade till det rejält ibörjan. Visserligen var dom äldre och levde med ett annat synsätt det var dock svårt för henne att få tillgång till sina pengar. Nu vill man ju helst inte tänka så men jag tror ändå det kan vara bra att ha med i bakhuvudet
- Taweret
- Alltid online

Ja,det bæsta ær væl att ha ett gemensamt konto och dela på rækningarna och sedan dela på det som blir øver.vi har inte gemensam ekonomi ænnu,men nu nær vi har fått barn så kommer vi nog få det snart.. 
-

linnea09 - Gillar vimedbarn.se

Vi har varsit konto men delar lika per automatik. Om jag sitter framför datorn o ska betala räkningarna tar jag från mitt konto o då blir det ju nästan tomt (såklart haha) å då blir det ju självklart han som halndlar mat o blöjor o allt sånt, precis som om vi går ut o äter betalar han. Om han betalar räkningar blir det ju tvärtom. Men det r inget vi har pratat igenom , det bara bev så när vi flyttade ihop. Vi har en avslappnad relation till pengar o är inte snåla på någe vis. Behöver/vill jag köpa n ny jacka men inte har pengar på kontot medan han kanske har några tusen kvar så köper han den åt mig o tvärtom. Vi sätter alltid in vad som är över i slutet av månaden på gemensamt sparkonto vilket brukar bli runt 1000kr/mån.
- jässica
- Galen i vimedbarn.se

Vi är dåliga på att dela lika. Kan bero på att det skiljer en hel del i våra inkomster. Jag får ut runt 4000 i månaden. För dom pengarna handlar jag mat, hushållsgrejor, kläder till Vidar och mig djälv, tankar min bil, sköter mina hobbies osv. Det blir inga pengar över sen...
Min man får väl ut runt 18000 efter skatt så det är han som betalar hyra, försäkringar, bilskatt och alla våra andra räkningar. Samt större grejer som Vidar behöver typ ny barnstol, vagn osv. Sen är det maken som står för sparandet av pengarna som blir över.
Min man får väl ut runt 18000 efter skatt så det är han som betalar hyra, försäkringar, bilskatt och alla våra andra räkningar. Samt större grejer som Vidar behöver typ ny barnstol, vagn osv. Sen är det maken som står för sparandet av pengarna som blir över.
-

Ellie - Alltid online

53 inlägg • Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4