Banner Forum Image

Hur gör ni?!

Fotat och scrappat - spana in och ladda upp!

Hur gör ni?!

Inläggav Caroliinen » mån dec 05, 2011 16:55

Har inte framkallat bilder sen förra sommaren och har lätt över 1000 bilder på datorn, har inte framkallat ett enda på Lily som blir 10 månader imorgon.. :/

Om folk vill kolla på kort hemma hos oss så visar vi de alltid på datorn. Å förövrigt! De bilder jag framkallat så är det bara fram tills att Noah är 3 månader som sitter i fotoalbum resten ligger i de man får hem de i..usch..känner mig stressad över detta.. *haha*

Hur gör ni andra, framkallar ni eller samlar ni på hög i datorn?
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Re: Hur gör ni?!

Inläggav Nelia » mån dec 05, 2011 22:53

Vi gör fotoböcker :)

Det mesta ligger på datorn, men vi gör alltid fotoböcker efter semestern i Portugal varje sommar :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis dec 06, 2011 00:28

Jag kan meddela att min fotoskörd ligger på lååhåååångt över 1000, snarare 10.000 eller ännu mer, jag har tappat räkningen... Jag är totalt stressad över hur ohanterligt det här kommer vara om fem år, tio år, tjugo år... Gaaah!!! =))

Jag vill framkalla till fotoalbum, men har inte gjort det sedan Vincent var ett halvår. Det tar helt enkelt så otroligt mycket tid att gå igenom och välja ut. Men det är ett projekt som jag har i tanken.

Det jag faktiskt har gjort är några förstoringar! Jag tog tag i det för något år sedan. Så nu sitter förstoringar på barnen, båda som bebisar och både enskilda och på dem tillsammans upp till för typ ett år sedan. Det kändes sååå skönt när det var fixat!

Så mitt råd är att bara ta tag i att framkalla någon förstoring var på barnen som de ser ut nu så har du inte så dåligt samvete längre för att det dröjer med fler framkallningar. =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis dec 06, 2011 08:20

Ja, framkalla några riktigt fina foton, och sätt upp hemma. Det har vi också gjort. :)

Jag känner inte så mycket panik över att vi inte framkallar, vi har åtminstone bra ordning på fotona på datorn, det känner jag är det viktigaste.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis dec 06, 2011 08:23

Däremot, något som är vääääldigt viktigt, är ju att ha backup på sina foton! Antingen på en eller flera extra hårddiskar. Dock är det ju förlorat om det skulle brinna eller så, så ett alternativ kan vara att förvara en hårddisk hos någon annan i släkten eller ett bankfack. Eller använda en online-tjänst, det gör vi. Då kommer vi dessutom åt våra foton var vi än befinner oss samt att allt sköts automatiskt. Så fort vi för över foton från kamera till dator gör de backup direkt utan att vi behöver tänka på det.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis dec 06, 2011 10:39

Vi har tre externa hårddiskar, haha. Men det är mest för att allt inte får plats på en, plus att vi inte sparar något alls på datorns hårddisk (har en bärbar) så då vill vi ha dubbel backup. Så allt ligger på den största externa, och sedan ligger mina filer dubbelt på den andra hårddisken och P:s på en tredje. =)) Vi har faktiskt ett litet brandsäkert kassaskåp i huset som vi inte börjat använda än, men där har jag nog tänkt förvara en extern hårddisk just för att den ska vara säker för brand och sånt. Har inga värdesaker i skåpet, men för sånt som är viktigt av personliga skäl känns det bra att ha ett. Som är fastskruvat dessutom. =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Caroliinen » ons dec 07, 2011 13:44

Haha härligt att höra att jag inte är ensam då :)

Men fotoböcker är de inte såna man beställer? Eller kan man göra de på datorn? =)

Jag sa att jag skulle ta hand om alla korten som ligger när jag gick på HP med Lily..och de är ju 1 år sen och fortfarande inte gjort nåt :/

Men vi har de iaf sparat på en extern hårddisk plus på datorn.
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons dec 07, 2011 15:40

Vi har gjort våra på datorn. De flesta nätbutikerna som framkallar foton har program man kan ladda ner för att göra fotoböcker. Vi passar allt som oftast på när de ger bort gratis, tror inte vi betalat för någon av våra, mer än frakt då :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons dec 07, 2011 19:57

Jag/vi framkalllar bilder två ggr per år, och sätter in i album det tar sin tid men det är kul att ha. Än så länge så ser vi mest på bilderna i datorn, men det är för att albumen blir så slitna om barnen river och sliter. Vi miste alla sommarbilder i år då datorn krascha och vi hade glömt att kopiera till externa disken. Tråkigt att barnens kalas blev borta men sånt händer.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Gotland » ons dec 07, 2011 20:48

Allt finns i datorn. Framkallar de bästa från senaste året till julklappsalbumen till farmor, mormor och närmast sörjande.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Återgå till Foto & scrapbooking