hur gör man tårtan?
12 inlägg • Sida 1 av 1
hur gör man tårtan?
jag har börjat fundera lite över ettårskalaset, och tänkte göra tårtan själv. min mamma säljer och gör tårtor så hon har alltid stått för de men nu vill ja göra en själv
jag vill göra en mumin tårta och har hittat denna formen:
http://www.barnensrum.se/pc-112-84-mumin-bakform.aspx
men hur klär man sen in den? då syns väl inte själva konturerna, typ ögon också? eller hur e de tänkt med en sån form att man bara ska göra en typ sockerkaka i den?
hur ska ja annars göra?
är inte så jätte händig så de får inte va för svårt 
http://www.barnensrum.se/pc-112-84-mumin-bakform.aspx
men hur klär man sen in den? då syns väl inte själva konturerna, typ ögon också? eller hur e de tänkt med en sån form att man bara ska göra en typ sockerkaka i den?
hur ska ja annars göra?
- hellokitty
- Alltid online

Re: hur gör man tårtan?
Du kan ju klä in den i ett vitt mmf-lock och sen lägga på färgat, tex marsipan som ögon mm.
Sen kan man ju smycka ut den lite mer med tex blommor vid fötterna eller något, eller att han håller en ballong i handen så blir den lite tydligare kanske. Så skulle nog jag gjort iaf
Hoppas nån kommer med ett smart tips!
Sen kan man ju smycka ut den lite mer med tex blommor vid fötterna eller något, eller att han håller en ballong i handen så blir den lite tydligare kanske. Så skulle nog jag gjort iaf
Hoppas nån kommer med ett smart tips!
- Ki27
- Alltid online

okej jo de e klart så kan man ju göra men måste man ha smörkräm mellan marsipanen eller va e mmf? och kakan.. de e den ja ine gillar. mamma brukar göra med suger paste och smörkräm emellan men de blir så maffigt känns de som...
- hellokitty
- Alltid online

Ja, under marsipan ska du ha smörkräm eller pensla på fett på undersidan för att den inte ska svettas.
Recept på mmf finns i recepttråden, den är gjord på marschmallows och florsocker, smakar inte så mycket. Under mmf behövs ingen smörkräm, där kan du ha vad du vill
Eller strunta i lock och spackla dem med en god mousse ist.
Annars så kan jag tänka mej att det kan va idé att göra en vanlig eller köpa några rund tårtbottnar och skära o forma till den som en mumin, så ytan ändå blir platt, sen dekorera den med ögon mm
Rita upp formen på ett papper o klipp ut, sen är det bara att lägga uppepå och skära runt om.
Gör en chokladbotten om det känns godare!
Recept på mmf finns i recepttråden, den är gjord på marschmallows och florsocker, smakar inte så mycket. Under mmf behövs ingen smörkräm, där kan du ha vad du vill
Eller strunta i lock och spackla dem med en god mousse ist.
Annars så kan jag tänka mej att det kan va idé att göra en vanlig eller köpa några rund tårtbottnar och skära o forma till den som en mumin, så ytan ändå blir platt, sen dekorera den med ögon mm
Gör en chokladbotten om det känns godare!
- Ki27
- Alltid online

okej nu fick ja en annan idé som du säger e de nog lättare med en rund platt och sen kan ja skära ut en platt mumin o lägga uppe på och spackla med mousse eller grädde. vet du om de går o färga grädden typ blå eller grön? med typ karamellfärg? 
- hellokitty
- Alltid online

Visst går det att färga med vanlig karamellfärg, jag har aldrig använt något annat! Lycka till!!
- Ki27
- Alltid online

de var så lite så 
- Ki27
- Alltid online

Men vad har man för ingredienser i en bebis tårta? det kanske står i den där baktråden? :/
- kimulf
- Har vimedbarn.se som startsida

man har väl samma som i en vanlig typ? Inga nötter kanske inte smockat med jordgubbar restan kan dom ju äta
kanske inte typ massa hårt stössel ala silverkulor o dyligt..
- hellokitty
- Alltid online

Konturerna kan du markera genom att spritsa choklad t.ex. Det enklaste är kanske att täcka tårtan med grädde o sen markera konturerna. Att lägga på ett lock är ju lite bökigare och har du aldrig gjort det förut skulle jag inte rekommendera att börja med en formad tårta.
En tårta till en 1-åring innehåller samma som i en vanlig tårta. Men skippa det hårda som hellokitty skriver.
En tårta till en 1-åring innehåller samma som i en vanlig tårta. Men skippa det hårda som hellokitty skriver.

-

Redhotwera - Alltid online

ja jag har nu bestämt mig för att göra en rund plpatt tårta täcka den med grädde och sen göra en mumin på istället i marsipan de ska ja nog klara 
- hellokitty
- Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Bak- och tårttråden