Banner Forum Image

Hur funkar det med dagis i Sverige?

Diskutera förskola och familjedaghem

Hur funkar det med dagis i Sverige?

Inläggav Karin jo » mån aug 30, 2010 18:24

Hej!
Jag har bott utomlands i snart fem ar och har inte helt hangt med i hur det funkar med barnomsorg i Sverige. Da vi har funderingar pa att flytta till Sverige ett tag och jag just nu haller pa att reka lite vore jag valdigt tacksam for lite info.Har kollat lite pa kommunernas hemsidor och vad jag forstatt kan man inte anmala sitt barn till dagis forran man ar skriven pa en address och da blir man automatiskt tilldelad en plats i narheten, stammer det? Lite meckigt da vi ju inte ar skrivna i Sverige just nu och jag antar att koerna ar langa. Hur lange brukar man fa rakna med eg att sta i ko? Antar att det skiljer sig mycket mellan kommunerna, nagon som har koll pa Malmo? Min man kommer vara arbetslos men da galler val att man atminstone far 15 timmar per vecka? Jag vill garna att han iaf far ett par timmar varje dag sa han kan plugga svenska. Ar dagmamma ett bra alternativ annars kanske? Finns det bara privata? Nagon som har koll pa vad det brukar kosta? Vore jattetacksam om nagon tog sig tid att svara!
Mvh,
Karin
Karin jo
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Re: Hur funkar det med dagis i Sverige?

Inläggav Snigel » mån aug 30, 2010 19:48

Vi flyttade från en kommun till en annan och vid den flytten kunde vi ställa oss i kö innan vi stod skrivna på nya adressen. Men dom vill nog att man ska kunna styrka nya adressen på något sätt i varje fall.
Vet inget om kötid i Malmö, jag kan bara säga att det skiljer sej väldigt mycket- och även mellan de olika förskolorna inom samma kommun. Om ni tar ett förstahandsval som är populärt så kanske ni därför blir erbjudna plats på tredjehandsvalet till att börja med. Då får man ju ta ställning till om man vill vänta eller behöva skola in barnet två gånger...
Kostnaden för barnomsorg är beroende av hushållets inkomst- men det finns en maxtaxa så det är rimliga kostnader. Kommer faktiskt inte ihåg vad vi betalar, kanske runt 1500 kr eller något liknande per månad.
Hoppas att det finns någon annan med bättre koll på övriga frågor som kan hjälpa dej med dom! :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » mån aug 30, 2010 21:47

Jag flikar in med det jag vet! :)

Vi har maxtaxa för barnomsorg i Sverige och det innebär att ingen ska behöva betala mer än 1260 kr för första barnet och så sänks kostnaden för andra, tredje osv. Vi har också något som kallas platsgaranti vilket innebär att alla barn har rätt att gå i förskola i sin hemkommun (det kan dock tyvärr bli så att man blir tilldelad en plats som ligger på andra sidan stan), men hur många timmar/vecka beror av föräldrarnas sysselsättning. Om din man deltar i svenskundervisning så räknas det som sysselsättning och ni har rätt till barnomsorg för den tiden. Om någon av föräldrarna är arbetslös/föräldraledig så har man rätt till minst 15 timmar barnomsorg per vecka. From 1 augusti i år är 15 timmars veckor dessutom gratis för barn över 3 år om jag inte fattat det helt fel. Rätta mig gärna...

Hur det ser ut med reglerna i Malmö kommun och om de kan ställa er i kö trots att ni inte bor i Sverige är nog bäst att du ringer/mejlar dem och frågar. Förmodligen kan de hjälpa er att lösa en plats när i behöver den. Du frågar om kötider, men det är nog ytterst olika beroende på vilken lösning ni är i behov av och var ni väljer att flytta. Vi har haft Nils i kö sen förra hösten på en förskola som drivs av svenska kyrkan och hittills har vi inte blivit erbjudna någon plats. Däremot fick vi plats direkt på ett föräldrakooperativ som vi hittade och hörde av oss till. Dagmammor är poppis och kanske till och med ännu svårare att få plats hos.

Lycka till nu och välkomna hem! :D
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Karin jo » tis aug 31, 2010 21:30

Tack for era svar! Jag far kanslan av att det nog gar att losa pa nagot satt. Ska ta kontakt med kommunen och hora mig for. Tack igen!
Karin jo
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav lisap » ons sep 01, 2010 13:09

Kan bara berätta om våra erfarenheter, då vi också nyligen flyttat hem efter 10 år utomlands.
Det stämmer att man måste vara skriven på en svensk adress för att kunna anmäla barnet till förskola.
I Uppsala där vi bor funkade det så att vi anmälde oss vid årsskiftet och meddelade att vi behövde en plats senast 1/3 och det fick vi. Kruxet är väl att man kanske inte får sitt förstahandsval. Min sambo var också arbetslös och läste svenska på SFI. Så snart hans kurs började fick vi ha Mia heltid på förskolan då SFI räknas som vilken annan sysselsättning som hellst.
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan