Banner Forum Image

Hur fort gick det för er?

Diskutera träning för en bättre hälsa och livslust

Hur fort gick det för er?

Inläggav Stinnua » ons mar 18, 2009 20:40

Jag undrar bara hur fort era gravidkilon försvann, mina är redan borta + att jag tappat 3kg extra. Har fått höra flera komentarer om att jag varit ute tidigt och promenerat.
Har varit ute på promenad sedan en vecka efter förlssningen, minst 5km varje dag.
Både min mamma och svärmor har tyckt att jag borde känna mig trött, men jag känner mig tokpigg. Går kanske lite sakta att gå men det är ju såååå skönt :D

är det ovanligt att vilja vara ute så snart efter förlossning?
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Re: Hur fort gick det för er?

Inläggav a_y_g » ons mar 18, 2009 20:50

Vad skönt att det gick så snabbt för dig att gå ner i vikt samt att du va så pigg efter förlossningen, själv så var man hemma i ca 1,5 månad innan jag började röra på mig lite sakta och sista månaden har jag varit ute o gått lite längre promenader. Hade så klart velat röra på mig tidigare men det gick inte pga av smärta o diverse andra problem. Har 6 kg kvar av gravkilona som jag hoppas att jag blir av med till sommaren.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor mar 19, 2009 08:54

Man går ju upp olika mycket och har olika svårt att få bort det...så var glad att det gått lätt för dig...:-) Man rekommenderar att man ska ta det lugnt minst 6 veckor efter FL. Man har ju avslag och prylar + att magmusklerna inte är redo för allt för hårt arbete. Man kan få bråck osv osv, men promenader är ju ingen fara.

Jag tappade de mesta av kilona rätt snabbt, men det tog runt 9 månader att få bort alla. Men kroppen är ju inte som den var, fast jag måste lära mig att acceptera det + inse att jag också tillhör den lyckliga skara som haft det lätt. Man har ju alltid ett speciellt synfel på ögonen när det gäller sin egna kropp...
sprallos

Inläggav grynet_å_jag » tor mar 19, 2009 09:11

Stinnua, va skönt att du mår så bra efter förlossningen. Som Sprallos skrev, så har ju alla olika utgångslägen. Jag resonerar som så när det gäller att röra på sig, man får väl själv känna efter vad man orkar. Jag mådde också sjukt bra efter att Nils kommit och tyckte mest det var jobbigt att sitta hemma bara för att. Så vi var ute och flängde en del ganska direkt efter förlossningen.
När det gäller kilona så gick jag upp ca 18 kg till 87 kg. Vid jul (efter 5.5 månad) hade jag tappat 20 kg och där ligger jag fortfarande kvar.
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav SessanA » tor mar 19, 2009 09:15

Jag gick upp 19 kilo och har fortfarande 4 kilo to go... Men jag ammade inte mer än två veckor för efter det sinade mjölken :(
BildBild
BildBild
BildBildBildBildBildBildBildBild
BildBildBildBild
Mf 5/6 - 09.
SessanA
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » tor mar 19, 2009 10:01

Jag gick upp 22 kg, efter tre månader stannade jag ett tag fem kilo ifrån målvikten. Nu, efter totalt 5,5 månader har jag ett eller två kvar. Fast jag har aldrig stirrat mig blind på vågen, vill att kroppen ska "kännas" bra och det gör den bäst då jag tränar. Tyvärr har det inte blivit mycket av det sista tiden.

Promenader måste de väl ändå rekommendera! Så länge man tar det i en takt som inte är skadlig... Jag kände mig "som vanligt" två veckor efter förlossningen. Började träna på gym efter ca 5 veckor, då stod jag inte ut längre (fick så ont i knäna av att inte styrketräna).
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Golli » tor mar 19, 2009 10:06

Det gick hur fort som helst. Gick bara upp 13 kg under graviditeten. Efter 3 veckor hade jag gått ner 15 kg! ;) Nu har jag gått upp 2 kg igen som tur är :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Golli
Alltid online
Alltid online

Inläggav live » tor mar 19, 2009 10:26

Mina 15 gravidkilon försvann på två veckor, men jag hade några extrakilon redan innan graviditeten, så jag hoppas på att gå ner mer på längre sikt. Kroppen är ju fortfarande rätt slapp, ja eller magen, men det lär ju ta tid. Jag var ute på promenad redan dagen efter vi kom hem från bb. Kände mig jättepigg. Dock gick jag ju rätt så långsamt. Efter en vecka var jag åter uppe i ett rätt bra tempo och kunde gå längre sträckor. Nu är jag ute på barnvagnspromenad varje dag. Jätteskönt tycker jag :)
Vet inte om det är ovanligt eller ej, det är nog väldigt individuellt. Gick på information som sjukgymnasterna höll i på bb och där sa de att man kan börja med promenader direkt. Även cykling ska vara ok, men jag tror inte speciellt många nyblivna mammor är sugna på det :shock:
BildBild
Användarvisningsbild
live
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav zettan » tor mar 19, 2009 10:41

jag gick tyo bara upp tre kg underförlossningen och ändå så växte magen och brösten som fan på mig. Två dagar efter förlossningen kom jag i mina vanliga jeans och redan en vecka efter så var vi ute på prommenad var ju vår ochd et var ju så skönt väder. Det enda jobbiga var att jag fick så jäkla ont i svanskotan av att gå men med lite piller(alvedon ) så gick det bra ändå.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tor mar 19, 2009 10:43

Jag gick upp 26 kg under min grav... gick ner dom på kanske typ 1-2 månader... gjorde ingenting, fick inte träna eller nått på 6 månader pga snitt.... men då va de ju tur att jag gick ner dom ändå så snabbt ;)..... Hade ju ioförsej lite sen innan grav som jag jobbar bort nu :)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav eliitE » tor mar 19, 2009 13:12

Jag gick upp ca 12 kilo under gravidteten och tappade dom ganska så snabbt efter förlossningen. Nu ett och ett halvt år senare har väger jag 12 kilo mindre än vad jag gjorde innan jag vart gravid.
Max hade "kolik" dom tre första månaderna så det vart en hel del promenader med barnvagnen, jag ammade honom tills han plötsligt tvärvägrade vid ca 6 månaders ålder och detta gjorde nog sitt. Efter förlossningen så har jag ätit mycket mer, det känns som att min ämnesomsättning kickade igång rejält. Eftersom jag har gått ned så mycket som 24 kilo efter det att Max föddes och väger nu bara 53 kg så är jag orolig att jag kommer att gå ner mer. För att vara på den säkra sidan så måste jag stoppa i mig onyttigheter vilket känns skumt, vanligtvis så brukar det ju vara tvärtom! Känns lite jobbigt att vara besatt i att inte gå ner mer, tur att jag inte är så jätte lång 1.69 cm, annars skulle jag nog se alldeles för smal ut!
BildBild

BildBildBild Bild
Användarvisningsbild
eliitE

Inläggav 30-åringen » tor mar 19, 2009 13:21

Efter Hobbe så var jag i form väldans fort... Gick ner mina 9 kilo + 3 till inom loppet av två veckor... DET VAR DÅ!!!

Nu gick jag upp lite till kanske en 12kg och nu sitter 3-4 kilo som gjutna ;)
Fast det är ju inte försen för någon vecka sedan jag kunde börja röra på mig... Så nu hoppas jag att de "rasar" av mig!!

Vi har 4,5km till dagis och försöker gå 2ggr om dagen i rask takt, så det ska väl inte sitta fast så länge... Men det där elastiska skinnet på magen, det verkar ha bytts ut till något utslitet :D
Men det sägs att hemorrojd -salva är det bästa för att få bort rynkor utan ingrepp, så jag får väl prova den "kuren" på magen!! hahaha
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
30-åringen
Alltid online
Alltid online

Återgå till Träning för en bättre hälsa