Banner Forum Image

Hur förklarar ni för era barn vad mobbing är?

Community del för känsliga ämnen.

Hur förklarar ni för era barn vad mobbing är?

Inläggav Maija » ons nov 09, 2011 01:24

Jag läste en intressant sak på min facebook idag:

DETTA MÅSTE LÄSAS! Hur förklarar vi för våra barn och barnbarn vad mobbning är? Här är hur en lärare i New York gjorde det för sin klass. Hon bad dem att göra följande övning: Barnen skulle ta varsitt pappersark. Sedan blev de tillsagda att skrynkla ihop det stampa och slå på det och men utan att riva det. Så bad hon barnen vika bladet, titta på hur smutsigt, fyllt med märken och ärr arket var. Så... ombads barnen att säga förlåt till pappersarket. Fast de hade bett om ursäkt och att de hade försökt att släta ut det, var det fortfarande skrynkligt. "Dessa märken kommer aldrig att försvinna, oavsett hur mycket du försöker ta bort dem. Detta motsvarar vad en mobbare gör mot andra. Även om du säger förlåt efteråt, kommer ärren aldrig försvinna." Barnens ansiktsuttryck sade att budskapet hade önskad effekt. Kopiera och sprida ordet om du är mot mobbning

Jag är ju en väldigt nybliven mamma men som ändå tänker på hur det ska bli i framtiden. Hur man ska vara mot sitt barn och lära sitt barn m.m. Det är ju många föräldrar som missar att deras barn känner sig utanför. Hur förklarar ni för era barn vad mobbing är? försöker ni luska ut hur det är i skolan typ på rasterna om de är med kompisar? Hur gör man som förälder med detta känsliga ämne... :?
Användarvisningsbild
Maija
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Hur förklarar ni för era barn vad mobbing är?

Inläggav Stina » tor nov 17, 2011 22:39

Ella har ju nyss börjat förskoleklass och man märker direkt att det blir ett tuffare klimat bland kompisar. Ingen direkt mobbning har jag märkt men det börjar så här tidigt. Det finns barn som är starkare psykiskt och barn som är snälla och gör som de blir tillsagda.
Ella är både och. Vi pratade med hennes lärare om att hon tyckte en viss person var jobbig och de ska prata med henne.

Mobbning har vi inte börjat prata om ännu men vi är noggranna med att diskutera om vi hör att barnen säger "Han luktar illa" etc när vi pratar hemma.
Hm, inget svar egentligen på tråden men vi är inte riktigt där än...
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Re: Hur förklarar ni för era barn vad mobbing är?

Inläggav LineMor » fre nov 18, 2011 10:00

Det är ett viktigt tema som jag tror det är bra att börja med i unga år. På vår förskola får barnen lära sig att alla ska få vara med och leka och att konflikter ska lösas (det är heller inte ok att sno leksaker från någon som sitter och leker med det osv). Det är absolut inte ok för någon att säga att du får inte vara med vilket jag tycker är jätte bra! Vi har även talat med L att om dom är fler och leker och hon ser att en blir lite utanför ska hon bjuda in till leken....eller kanske ge en leksak till den så den känner sig välkommen att vara med och hon är bara 3 men har stenkoll på det och ser till att alla vänner blir med! Jätte viktigt tycker jag!
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Återgå till Känsliga ämnen