Banner Forum Image

Hur får vi vår 1-åring att sova bättre?

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Hur får vi vår 1-åring att sova bättre?

Inläggav Luddesmamma25 » sön nov 01, 2009 21:54

Hej!

Jag skulle vara väldigt tacksam för alla tips vi kan få hur vi kan få vår 1-åring att sova bättre på nätterna. Som det är nu somnar han i sin säng i sitt rum när jag eller min man sitter bredvid. ibland behöver vi hjälpa honom att somna genom att klappa eller vagga honom lite. Han sover sen i sin säng till 22.00-23.00- har vi lagt oss brukar han få komma in till vår säng. Han har alltid vaknat ofta på natten, men sedan några månader är det extemt ofta. framförallt känns det som att han bökar- vilket gör att jag vaknar o vrider o vänder på mig- vilket gör att han vaknar. Och så håller vi på hela nätterna och nu vill jag försöka bryta detta....

har ni några tips? Egentligen samsover vi gärna, men som det är nu känns det inte som att det fungerar. hur ska jag få honom att somna om i egen säng? (för tyvärr somnar han inte om lika enkelt som på kvällen). Bör vi lära honom att somna helt själv, och isåfall hur?

Tacksam för många svar
Luddesmamma25
Nykomling
Nykomling

Re: Hur får vi vår 1-åring att sova bättre?

Inläggav liten o jag » mån nov 02, 2009 01:31

Noa har alltid haft kansiga sov rutiner. ibland sover han som en gud men vissa nätter inte alls.
När Noa sov själv som ett åring sov han i sin säng men fortfarande bredvid min säng. så sover han fortfarande. Jag har hans säng precis bredvid och har tagit bort sidan på hans säng så att han bara kan krypa upp om han vill. och när sängen står så sover han utan bekymmer.
barn behöver ju lära sig att sova i sin säng, samtidigt så är dom i ett stadie i livet där mycket händer och dom kommer på och ihåg så mycket mer. därav tror jag att dom behöver närheten och tryggheten av att ha mamma eller pappa nära. men låter man dom endå sova i sin egna säng så tappar dom ju inte den vanan med mammas säng och min säng.

jag har en kompis var son sov jätte dåligt då bytte dom ut hans spjälsäng och gav han ev vanlig barnsäng med kant på. sen sov deras son mycket bättre. förmodligen rörde han på sig så pass mycket att han fastande i spjälorna.

alla barn är ju olika. så testa er fram vad som passar er bäst!
liten o jag
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Återgå till Barn och sömn