Banner Forum Image

Hur får jag ordning på nätterna?

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Hur får jag ordning på nätterna?

Inläggav Musse » fre aug 13, 2010 22:53

Hej!

Vi har en son på 1,5 år som alltid vaknar på nätterna o vill sova mellan mamma/pappa. Eftersom han ska få ett syskon om några månader så behöver vi få ordning på detta.......med andra ord få honom att sova hela natten i sin egna säng.

Han har alltid varit lite bökig med sitt sovande och insomnande. Han tar varken napp, tumme eller snutte.Låg vid bröstet för att kunna somna fram till ca 1 år. eftersom vi upptäckte tidigt att han hade svårt att komma till ro så har vi varit mycket noga med rutinerna vad gäller mat, vila, läggningsrutiner mm. Känns som om idéerna har tagit slut. Har provat femminutersmetoden lite lindrigt men det funkar inte för oss. Han skrek som en stucken gris lixom!!
Istället börjar man undrar om man gör något fel. Vill gärna ha tips på hur ni med liknande situation gör.

Såhär ser en kväll/natt ut idag:
Lugn lek eller bad klockan 18.30
Välling o mys kl 19.30
Saga kl 20 sen sova. Jag eller pappan ligger alltid bredvid honom i våran säng tills han somnar. Vi måste dessutom hålla fast honom ett tag tills han slappnar av.......han somnar oftast inom 30 min. När han somnat lyfter vi över honom till hans säng. Sen vaknar hhan oftast mellan 2 och 4 och då får han ligga mellan oss...resultatet av det är att ingen sover bra. Puh!!!!
Musse
Stammis
Stammis

Re: Hur får jag ordning på nätterna?

Inläggav Strumpan » fre aug 13, 2010 23:33

Sover han i spjälsäng fortfarande?
Om han gör det så kan det vara en bra idé att köpa en junior- eller växasäng åt honom (det funkar ju såklart med en vanlig säng om man vill det med).

Sen gjorde vi som så att vi började natta Isabelle i sin säng istället, men vi låg fortfarande brevid henne. Det blev lite trångt så nu har vi "avancerat" till att sitta på golvet istället :) .
Om hon vaknar på nätterna så försöker vi alltid att natta om henne i hennes egen säng men funkar det inte så får hon komma in till oss och lillasyster får snällt flytta på sig till spjälsängen som står brevid mig.

Så mitt tips är alltså att få honom att somna om i sin egen säng. Är det viktigt för er att han ligger kvar där så är det väl bara att ta den fajten tyvärr, för han kommer väl antagligen att bli lite sur in början? Är ni bara konsekventa och lugna så fattar han förhoppningsvis galoppen snart och ni får sova igen.

Lycka till!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Musse » lör aug 14, 2010 08:02

Vad kul att du skriver just så!! Vi hade nämligen tänkt att testa just det ;) Tack för tipset. Känns alltid bättre att testa något som man vet kan funka.
//Musse
Musse
Stammis
Stammis

Inläggav che » lör aug 14, 2010 08:29

Fem minuters metoden anses vara barnmisshandel inom många kretsar. Låter bra att du la ner den.

Jag hade lagt en madrass på golvet o sagt att mitt barn kunde sova där. Först hade jag ju byggt ut min egen säng o gjort till en riktigt stor familjesäng som rymmer alla men det verkar inte som att du vill det.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » lör aug 14, 2010 09:39

Tror som strumpan att det kan var en bra ide att natta i egen säng,då slipper ni flytta över honom till sin säng sen... Det kan ju vara så att han vaknar till lite på natten och märker att han inte ligger där han somnade och då blir klarvaken och vill komma till dit där han somnade...
Hoppas det löser sig! Lycka till! :)
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Musse » sön aug 15, 2010 19:51

Tack för tipsen! Tänker skaffa en ny säng till lillkorven o hoppas på att det löser sig med tiden o den nya sängen :)
Che: Vill inte att han sover med oss varje natt eftersom ingen av oss sover speciellt bra. Min son kastar armar o ben omkring sig o dessutom blir det väldigt varmt. Och vad gäller storleken på våran säng så hjälper det nog inte att skaffa större eftersom han ligger som ett frimärke på mig eller sambon :D
Musse
Stammis
Stammis

Återgå till Barn och sömn