Banner Forum Image

Hur fan gör man???

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Re: Hur fan gör man???

Inläggav tinali » ons jun 30, 2010 20:16

Är det flytande ? Hur många ml? Vi har fått en liten plastspruta till medicin, som har en liten kant nere vid pipen, så mb sätter den i mungipan o sprutar snabbt som attan, då sväljer han av bara farten.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » ons jun 30, 2010 20:19

Jag har också bara gett pencillin till Nils vid ett tillfälle och hade då en doseringsspruta. I början tyckte han det var obehagligt, men efter ett par doser så blev det kul (han fick en spruta tre ggr per dag tror jag mot halsfluss och scharlakansfeber). Fråga mig inte varför? Den där fruktsmaksatta medicinen smakar ju vidrigare än man kan tro... Mitt tips är att prova med en sån spruta om du inte redan gjort det.
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons jun 30, 2010 20:21

usch jag lider med er! :-( vi har bara tvingat i jakob med våld mer eller mindre. o sen snabbt gett honom choklad efteråt. men det är inte det lättaste att göra själv heller. men med spruta långt in i kinden o fasthållning... känns överjävligt att göra dessutom! men tror de är för små för att det ska gå att förklara
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons jun 30, 2010 20:55

Kåvepenin smakar rent ut sagt SKIT, jag förstår honom. Jag efterlyser också bra tips på detta...nu är vi inte i det läget just nu, men när han skulle ha antibiotika när han låg inne för testikelinflammationen så var det precis sådär. Han spydde bara upp det + blev galet misstänksam mot ALLT.

Jag tror definitivt att du kan blanda det med nåt. Typ glass, sylt etc som döljer smaken. Det har nog ingen betydelse. OM man får i barnet medicinen hade man ju direkt efter stoppat nåt gott i munnen och då blandas det ju ändå i magen liksom. Så testa "gömma" medicinen i nåt han gillar...Jag håller tummarna!
sprallos

Inläggav Lejonella » ons jun 30, 2010 21:00

Lucas är sjuk ofta (varannan/ var tredje vecka) och får hostmedicin, alvedon och bricanyl flytande. Det är bråk nästan varje gång...

När han sitter och leker så smyger jag upp bakom honom och snabbt trycker in den flytande medicinen med dosspruta. Han brukar inte hinna reagera. På kvällen om han börjat "astmahosta" när han sover så kan jag ge hostmedicin när han sover (fast det är ju bara 2.5 ml)

Fungerar detta inte så kanske det finns en annan medicin med bättre smak??
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons jun 30, 2010 21:02

Kan det varit så att du kommit åt "kräkreflexen" med sprutan (om han kanske rörde lite för mycket på sej tex) när han spydde så mycket? Sprutan kommer ju så nära den att det är lätt hänt...
Usch, jag hoppas verkligen att du hittar något som funkar- det är verkligen hemskt att behöva tvinga dom!!
Vi hade tur med Liams penicillin- han gillade det....
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons jun 30, 2010 21:14

Vi har också fått tvinga i Joel x antal gånger. Här har varit många vändor med Alvedon, Ipren, Bricanyl, Bromhexin, Ventolin, Lepheton och Kåvepenin. Helt sjukt vad mycket han har fått redan på bara 2½ år... :roll:

Visst har vi haft problem, men det har alltid gått att ge honom i slutändan. Nu för tiden går det att prata först och sen tar han det självmant. Inte alltid, men oftast. Han vet liksom med sig att han mår bättre efter medicinen.

Hoppas du lyckas få i han medicinen, som andra skriver så kan du ju försöka testa med att blanda. För vår del räcker det med att ha ett glas vatten att skölja ner med, får han inte vatten efter medicinen blir han tokig. :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons jun 30, 2010 21:29

Jag provade oxå allt.. spruta var helt värdelös, spädde ut det i allt möjligt gick inte bra heller.
Leon bara kräktes upp det med en gång o blev heltokig!

Till sist så fick han det helt enkelt på två snabba skedar precis som det var, då funkade det och gick över snabbt.

Deremot så har jag hört att det finns penicillin som smakar gott, typ tuttifrutti... mot öroninflammation, det fick Leons kusiner.. såklart ska man få det äckligaste som finns ist. Men nästa gång ska jag be om det!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillsparven » ons jun 30, 2010 21:53

Hej!

Min son dricker välling och älskar det. För oss har det fungerat att blanda i Kåvepenin i vällingen.

Lycka till!
Lillsparven
Nykomling
Nykomling

Inläggav Nelia » ons jun 30, 2010 22:06

Har du testat att spruta in lite i taget? Jag kan inte ge Joel allt på en gång, eller ens på 2-3 gånger, utan vi tar lite i taget så han får en chans att svälja själv... Det kanske inte alls funkar för Teodor, men för oss gör det det... Bara en tanke... :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » ons jun 30, 2010 22:12

Nu kom jag på att vi nog blandade äcklet (som var apelsin-kåvepenin) med apelsinjos, det gick inte alls bra. Han genomskådade det direkt! :)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons jun 30, 2010 22:19

nu skall jag berätta lite om kåvepenin:

det är ett väldigt bra penicillin för det är effektivt mot bakterier men ändå "snällt" så det slår inte ut ALLA bakterier i kroppen. i sverige kan man fortfarande använda det men i väldigt många europeiska länder där man överdoserat antibiotika i många år går det inte att använda för människor har blivit resistenta. då måste man ge mycket starkare - och därmed sämre för oss för många bakterier behöver vi ju - penicillin vilket dessutom ökar antibiotikaresistensen ytterligare. så, var glada för att vi kan använda kåvepenin!!

kåvepenin smakar så jävligt att smaken inte går att dölja, man får lov att blanda det men tänk på att aldrig blanda det i något som ni vill att ert barn skall äta/dricka för det kan bli så att de inte vill ha det sen alls. blanda i välling är därför en dålig idé om man tycker välling är viktigt. men testa gärna med o'boy eller nåt som det inte spelar roll om de ogillar senare... ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons jun 30, 2010 22:47

Apotekaren sa till mej att det smakade gott... cholkad och apelsin.. jojo ;)

Kali, nä jag vågade aldrig ge i vällingen av den anledingen. Han var dessutom skeptisk mot allt efter den kuren...

Testade ge i smootie som han kunde dricka med sugrör för att slippa doften, men han fick aldrig i sig allt. Sen drack han inte smootie på ett tag ;)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » ons jun 30, 2010 22:57

vi har olika sorters doseringssprutor hemma och den som vi fick med oss sist vart det riktigt fart med så hon han inte reagera innan hon hade svalt. kan du inte få dom i tablett form som du kan mosa ner i tex yougurt?
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav nyckelpigan77 » ons jun 30, 2010 23:12

Kåvepenin är jättesvårt att ge till små barn, dels för att det smakar så äckligt o luktar ock är väldigt segt att svälja.Mina barn har också haft den medicinen ett antal gånger.Pontus hade den nyligen på grund av en borreliainfektion,han skulle ta medicinen i tre veckor.På första försöket fick han en allergisk chock och kunde knappt andas,det var hemskt.Så fick han en annan medicin och den var lika äcklig,men han tog medicinen två dgånger om dagen i tre veckor,han var jätteduktig.Han ville inte ta medicinen heller men han är ju 5 snart 6 år så då är det lättare att förklara för dom varför dom måste ta medicinen.Han brukade få något gott att dricka eferåt tex en god juice som han tycker om.Och ibland fick han läsk efter medicinen. Och så belönade jag han genom att köpa tuggimi när vi var i affären,och så måste man ge dom uppmuntran och prata mycket o säga att dom är duktiga. Hoppas det går bättre imorgon mini-mamman,vet att det är jobbigt när barnen är sjuka :qad M en doseringssprutor ska ju vara bäst att ta till så små bar i2 års åldern
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
nyckelpigan77
Stammis
Stammis

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling