Hur avslutas amning?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Hur avslutas amning?
Hur har det gått till för er som slutat amma någon gång? Har någon varit med om att mjölken slutat räcka till efter en längre tid av amning, och att det blivit anledningen till att man avslutat amningen?
Undrar eftersom jag ammat i tre och en halv månad, och nu var det plötsligt tre dagar i rad som han inte blev nöjd, och började äta nattmål igen. Då fick han NAN en kväll och sov då gott hela natten som vanligt. Jag skulle gärna amma lite längre, så nu pumpar jag ur efter varje amning, så får vi se vart det leder...
Undrar eftersom jag ammat i tre och en halv månad, och nu var det plötsligt tre dagar i rad som han inte blev nöjd, och började äta nattmål igen. Då fick han NAN en kväll och sov då gott hela natten som vanligt. Jag skulle gärna amma lite längre, så nu pumpar jag ur efter varje amning, så får vi se vart det leder...
- smrris
- Nykomling

Re: Hur avslutas amning?
Jag fick vänja Youshua med att sluta att amma. började först då han var ca 6 månader med att vänja av honom med sugbehovet och nattammningen sen nu i julas så slutade jag att även amma honom på dagen och då var han ca 8 månader.
-

zettan - Alltid online

Äter han inga nattmål alls längre? Eller kan det bli välling eller nåt på natten?
- smrris
- Nykomling

det kan vara bra att veta att bebisar har tillväxtperioder när de plötsligt behöver mer mjölk. då suger de mer för att på så sätt öka din produktion. om du då istället för att amma oftare ger ersättning så kommer inte din produktion att öka utan tvärtom kanske minska så vill du fortsätta amma så är det bästa att amma amma amma så ofta du kan, även om det innebär några veckor med natt-ammande igen.
i mitt fall så blev jag ratad av Jakob när han var ca 7 månader. jag började skolan o han fick flaska oftare av sin pappa o då ville han inte amma mer! så det tog slut väldigt smärtfritt o skönt för min del.
i mitt fall så blev jag ratad av Jakob när han var ca 7 månader. jag började skolan o han fick flaska oftare av sin pappa o då ville han inte amma mer! så det tog slut väldigt smärtfritt o skönt för min del.
-

Kali - Alltid online

Tack för tips, Kali. Jag märkte den effekten när han fick NAN, så det var då jag började pumpa istället. Imorse hade jag fått mer mjölk så då åt han tills han storkräktes... Stackarn, lite mer tryck än han var van vid på sistone...
Men det jag undrar är om kroppen kan få för sig att det är färdigammat, och att det då inte går att få igång mer...
Men det jag undrar är om kroppen kan få för sig att det är färdigammat, och att det då inte går att få igång mer...
- smrris
- Nykomling

Så länge du ammar hålls produktionen igång. Om allt funkar normalt. Ju oftare du ammar ju mer produktion får du.

-

Redhotwera - Alltid online

jag slutade med ett mål i taget, men det tog väldigt lång tid för mina bröst att fatta galoppen och sluta producera mjölk. Fick gå upp på nätterna och handmjölka litegrann för att kunna sova i nästan två månader innan de fattade att jag slutat amma på nätterna..sen ammade jag bara morgon och kväll i ett år, då tog det också tid att få brösten att förstå att jag inte ammade på dagarna längre.
- Maiyah
- Alltid online

Jag ammade min sista gång i fredags morse.
Det har blivit så helt naturligt. När Gabriel var 6 månader började vi med smakportioner som snabbt övergick till hela mål och mellanmål så på sistone har jag bara ammat på morgonen och eventuellt på natten men så bestämde jag nu att jag ville sluta helt och då blev det just nu eftersom jag drack alkohol på fredagen så ville jag för säkerhets skull inte amma på lördag morgon så då kunde jag lika gärna låta bli i fortsättningen med och inga protester från pojken har skett. En gång har jag fått pumpa ur lite såpass att det skulle bli behagligt i tuttarna igen men inge mer.
Känner att det fortfarande är ganska mycke mjölk i dom men inte så att det är obehagligt. Jag antar att kroppen kommer att ta bort det själv.
Vill bara tillägga att jag också hade det som du med nattamningen och kunde även ha det så på dagarna men så efter ett par dagar fanns det mer så allt blev som vanligt igen. Precis som Redhotwera säger så hålls produktionen i gång så länge du vill.
Jag hade nästan slutat amma lite tidigare men så blev det tandsprickning och då ville han ha bröstet mer och plötsligt fanns det mjölk i överflöd igen. Häftigt faktist hur kroppen fungerar. Bra är det! Lycka till
Det har blivit så helt naturligt. När Gabriel var 6 månader började vi med smakportioner som snabbt övergick till hela mål och mellanmål så på sistone har jag bara ammat på morgonen och eventuellt på natten men så bestämde jag nu att jag ville sluta helt och då blev det just nu eftersom jag drack alkohol på fredagen så ville jag för säkerhets skull inte amma på lördag morgon så då kunde jag lika gärna låta bli i fortsättningen med och inga protester från pojken har skett. En gång har jag fått pumpa ur lite såpass att det skulle bli behagligt i tuttarna igen men inge mer.
Känner att det fortfarande är ganska mycke mjölk i dom men inte så att det är obehagligt. Jag antar att kroppen kommer att ta bort det själv.
Vill bara tillägga att jag också hade det som du med nattamningen och kunde även ha det så på dagarna men så efter ett par dagar fanns det mer så allt blev som vanligt igen. Precis som Redhotwera säger så hålls produktionen i gång så länge du vill.
Jag hade nästan slutat amma lite tidigare men så blev det tandsprickning och då ville han ha bröstet mer och plötsligt fanns det mjölk i överflöd igen. Häftigt faktist hur kroppen fungerar. Bra är det! Lycka till
- lolenona_84
- Alltid online

8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Livet som förälder