Banner Forum Image

Hur amma offentligt?

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Hur amma offentligt?

Inläggav MariaTheres » mån jun 21, 2010 21:14

Jag skulle väldigt gärna vilja gå ner på stan en sväng snart. Jag sitter mest bara inne och tycker att det börjar bli lite tråkigt. Min sambo får göra allt, till och med köpa amningsbh ;) Hur som helst tycker jag att det känns väldigt jobbigt att amma offentligt, speciellt efter att ha sökt på ämnet och upptäckt att väldigt många verkar ha problem med ammande mammor ute. Till och med vett och etikett-Ribbing (tror jag att hon heter) tycker att man som ammande mamma inte får amma var som helst och hur som helst. Nu är det ju inte heller så att jag vill slita fram brösten var som helst.. Hur gör man för att amma smidigt när man är ute på stan? Om man sitter på ett fik redan är det kanske lättare men om bebisen blir hungrig när man handlar, eller bara går och kollar i affärer, hur gör man då? Jag tycker inte att det finns några amningsvänliga ställen alls i den staden jag bor i (Falun). Så om någon vet, kanske Sitamoia om du läser :), vore det jättebra med tips på vart man kan amma i Falun också. Det känns lite jobbigt att det här hindrar en från att gå ut. Vi har ju inte heller fått någon direkt rutin så jag kan inte veta exakt när hon blir hungrig och jag vill helst inte ta med ersättning bara för att vi ska göra någonting. Jag ammar dessutom med amningsnapp vilket jag tycker försvårar litegrann då man först måste sätta på den.. Hoppas någon orkar läsa och har några bra tips! Helst inte bara att lägga en filt över axeln.. :)
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Hur amma offentligt?

Inläggav Snigel » mån jun 21, 2010 21:28

Klart du ska gå ut! :)
Jag har ammat i promenad/joggingspåret, i bak i vår VW transporter-buss sittandes på en klappstol i 15 minusgrader, på fik, på handikapptoan, på jobbet....you name it... har haft som "motto" att inte låta bjöjbyten och amning hindra mej att vara ute.

Det är klart att det är lite bökigt i början innan man själv och bebben har fått koll, men övning ger färdighet!
Strunta i Ribbing :) och känn efter vad du själv är bekväm med.
Om du inte vill kasta fram tutten i rusningstrafik på bussen eller på parkbänken i centrum så får du bara snoka rätt på ett bättre ställe (ja-med en skrikande bebis i vagnen).
Kanske är lättare om du ger dej ut och "rekar" lite tillsammans med sambon så att du hittar till de bästa ställen i området du sedan vill börja röra dej i?
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 » mån jun 21, 2010 21:33

Jag struntade faktist i att många verkar ha svårt för att man ammar offentligt men jag brukade försöka se ut någon lite mer skymd plats. Sen tycker jag faktist att bebisens huvud och kropp döljer bra om man håller upp den ordentligt.
Har man amningstopp och amningsbh så behöver det inte bli mycket hud alls som syns. Inte mycket mer än bara bröstvårtan egentligen.
Det fungerar även bra att ha på sig ett linne som går att dra ner under bröstet och så har man en annan topp eller linne över som man drar upp. Blir lite samma sak som amningtopp men man kan se till att den övre toppen blir lite mer nerdragen för att dölja bröstet.

Nu är det ett år sen jag slutade amma och jag börjar känna mig lite nojjig över att göra det igen men som tur är så vet jag att det löser sig med dessa känslor för när barnet väl är här så känns det bara så naturligt att mitt barn ska få den mat den behöver oavsett var vi är.

Vet inte om det hjälper dig något särskilt med detta inlägg men så här känner iallafall jag och ser på det.
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån jun 21, 2010 22:07

strunt i alla andra! jag har ammat överallt (tom gåendes!) och har iaf aldrig fått onda blickar, däremot många som kikar o ler sådär som folk ler när de ser bebisar ;)
den här årstiden ammar jag helst utomhus, på en parkbänk eller på en gräsmatta. nu har jag ingen aning om hur det är i falun men här i gbg så har en hel del ställen amningsrum, som tex åhléns och HM. barnvänligare fik finns det också , håll utkik efter många barnvagnar på ett o samma ställe så vet du att det garanterat ammas där. jag gillar inte heller att visa brösten så har alltid amningslinne på mig o håller med föregående talare, för att kunna se nåt av mina bröst får man jobba rätt hårt, bebisens huvud ligger ju för det lilla hålet. o just det, första gången är värst! när du väl har ammat offentligt en gång så blir det enklare för varje gång tills du inte ens funderar på det mer. lycka till o ha det så roligt på stan! :)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » mån jun 21, 2010 22:08

Jag tycker också att du ska ta med dig sambon ut och reka lite innan.
Det som är suveränt nu är ju årstiden, du kan sitta ute! Personligen tycker jag att parkbänkar funkar toppen med just en sjal som döljer. :-)
Jag har ammat på många udda ställen, nåt som brukar funka är provrum eller toaletter om man vill sitt mer avskilt.
Men ut och reka, det är det bästa! Lycka till. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » mån jun 21, 2010 23:04

Tycker att du ska strunta fullständigt vad "andra" säger om att amma offentligt! Kan personligen inte förstå vad som skulle kunna störa folk med att en liten bebis äter, det är ju det mest naturliga som finns!

Har själv aldrig sätt några besvärade blickar o jag ammar överallt! Blir lillebror hungrig så blir han o då sätter jag mig ner på närmsta ställe jag hittar, fast ibland får man tom stå!

Ammnings behåar o tröjer underlättar ju som sagt o du kan ju även ha en sjal som du lägger över för o dölja lite mer om du vill. Fick en super bra på bb som heter snutten som skyler bra, funkar även fint mot solen när man ammar utom hus.

Klart du inte ska begränsas pga ammningen.....ut o amma nu :wink: :D
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » mån jun 21, 2010 23:46

Tycker oxå att du ska strunta i vad folk tycker och tänker. Det finns alltid någon som har nåt att säga om allt :)

Jag hade alltid amningsbh på mig vilket gjorde det väldigt smidigt att amma. Jag gillar inte att visa mina bröst offentligt så när Noel åt så hade jag alltid nåt över axeln så att han låg under den. Och vid enstaka tillfällen så ammade jag han utan, fast då visar man ingenting ändå eftersom barnet skyler en väldigt mycket.

Så gå ut och njut av sommaren :)
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » tis jun 22, 2010 05:39

jag kan känna att jag behöver dölja vad jag gör på viss ställen då jag ammar i stockholm men har en lite sjal jag lägger om oss, är hon hysteriskt hungrig o ledsen så bryr jag mig inte utan drar fram pupperna där jag behöver.
många ställen har nån liten plats där man i lugn o ro kan amma, tex på varuhus, en del mc donalds och många kaffeer.
här i dubai trodde jag det skulle bli en mardröm men till o med här drar morsorna fram brösten offentligt och de flesta muslimer ler bara tillbaka!

annars finns det väldigt bra ammnings sjalar att köpa. de knäpps runt nacken och har en krage som står ut så barnet kan se dig ocghdu kan se barnet!!de heter "hooter hiders"!!!men det finns andra märken också.

ge dig ut på stan så ska du se att det ger sig då du ser andra amma offentligt. de första gångerna kan du ju göra det nära andra mammor som inte kommer lyfta ett ögonbryn, sen när du blir van med offentlig ammning så känns det mer naturligt!
så var det för mig.var jättenervös första gången men sen blev det lätt som en plätt!!

lycka till
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav MariaTheres » tis jun 22, 2010 10:51

Tack för alla tips! Jag ska absolut ge mig ut och reka :) Jag tycker dock att den här stan inte är så amningsvänlig men det är kanske för att jag aldrig har ammat ute förut och därför inte upptäckt vart man kan göra det mer avskilt..? I Falun finns det inga amningsrum eller liknande. Smart det där med provrummen!
Det jag funderar på också är ju det här med amningsnappen. Jag måste sätta på den varje gång och det känns som att det blir mer naket då (och lite stressigt). Har någon av er ammat med amningsnapp ute?? Man kanske lär sig det också?
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav Strumpan » tis jun 22, 2010 11:27

Jag ammade med amningsnapp i början med Isabelle och då ammade jag ute också. Det var klart mycket mera meckigare. Man blir lite mer blottad och den där jäkla nappen lossnar och mjölken skvätter.

Jag ammade också helst i provrum och andra mer avskilda ställen då, men ibland så blev man ju tvungen att mata lillan på andra ställen och då försökte jag sitta vänd mot en vägg (om man tex satt på café) eller vara lite mer diskret på andra sätt.

Jag har aldrig fixat att amma med sjal över bebisen för jag vill kunna se min unge och vad den pysslar med och mina barn har alltid blivit distrherade och släppt taget om dom fått något över huvudet.
Dessutom så har jag så mycket mjölk att när utdrivningen kommer så "dränks" hon och släpper taget för det, då gäller det att vara beredd för annars sprutar det några meter hi hi :) .

Jag antar att du testar att amma utan nappen då och då?
Jag behövde bara nappen i ca två månader och sen hade både jag och Isabelle lärt oss hur man gjorde. Det enda som hon behövde vänja sig vid då var just att mjölken kom mycket snabbare och sprutade rakt ner i halsen på henne, med nappen så rinner det ju saktare, men det tog inte lång stund så funkade det bättre det med.

Det blir alltså mycket lättare utan napp. Den är bra på ett sätt men den är o så skön att slippa :) . Nu vet jag ju inte anledningen till att du har amningsnapp men testa att amma utan och "träna" bort den så blir amningen mycket enklare tillslut.

Nu ammar jag vart som helst och när som helst och då är det som för många övriga, det syns knappt för kläder och bebis skymmer tutten.

Lycka till!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis jun 22, 2010 13:42

Jag har ju bott i USA och där är det tom förbjudet att amma offentligt på vissa ställen. Men har man bara sånna där boobiströjor så löser det sig galant om du frågar mig. Där la jag till en filt också över ena axeln för att ytterligare göra det osynligt. Men jag tycker att boobtröjorna är helt grymma, då behöver man ju inte visa någonting.

Fast jag och två andra svenska mammor var de enda jag såg amma offentligt ändå..men ingen som tog illa vid sig trots att det är så laddat där..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tis jun 22, 2010 13:53

hihihi har nog inte ammat stående men annars ammar jag där hon är hungrig :) är det mycket folk så brukar jag lägga en filt ovanför hennes huvud mest för att inte känna mig för blottad. Oftast har jag amningströja men nu drar ja upp allt jag har :) hihihi inga hämningar här eller ;)
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » tis jun 22, 2010 14:23

Jag kännde oxå som dig i början, drog mig väldigt för att gå ut ifall lilla skulle behöva äta, men efter ett par månader hemma eller på dom ställen där jag visste jag kunde amma så tog jag mig i kragen och började utforska. Jag har en decemberbebis o då kunde man inte vara ute o amma, men så fort det var varmare ute så ammade jag överallt. Mitt favvoställe var dock en parkbänk vid stans ena kyrka, där fick man sitta ostört o amma. Annars har du fått många tips av de andra här. Det gäller bara o våga sen kommer man in i det o tänker inte så mkt på det.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis jun 22, 2010 14:45

Nej Falun har ju inga så där väldigt bra amningsställen, inga amningsrum eller -platser hos varesig Åhléns eller Babyproffsen eller så. Men många caféer! Jag ammar ofta på café. Försöker hitta en plats lite längre bak så jag inte sitter så exponerad. Övervåningen på Waynes Coffee var jag på senast, det var helbra - med soffor och kuddar till stöd! Jag använder också amningsnapp nu (gjorde det aldrig med Vincent), men jag struntar i den när jag är ute. Hon får lite sämre tag men det får gå. Dessutom bökar och strular hon jättemycket, måste ta om typ tio-tjugo gånger innan hon får ett bra grepp. Men tillslut så. Jag har aldrig kunnat amma ståendes eller så, och tycker det är rätt jobbigt att bara ha armen till stöd utan kuddar under. Mina bröst är inte så stora så jag måste hålla upp bebisen så högt. Blir väldigt stel i axlarna. Men det går! Mitt tips iaf - sätt dig på ett café om du behöver amma på stan (toalett låter väldigt olockande för mig, och jag skulle faktiskt känna att jag stör mindre på ett café än i en provhytt). Annars brukar jag planera så att jag hinner hem till nästa amningsstund, eller till någon kompis eller mina föräldrar. Tankar på henne innan jag ger mig iväg så att hon håller sig sina ungefärliga tre timmar.

Svammelsvammel, hoppas du fick ut något av det... Och som andra redan sagt - det är jobbigast de första gångerna sedan vänjer man sig! Det har aldrig varit någon som tittat snett på mig när jag ammat, inte vad jag märkt iaf. Stan är full av ammande mammor!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav MariaTheres » tis jun 22, 2010 17:14

Strumpan: Anledningen till att vi fick amningsnapp var för att det var överbelagt på BB och personalen var väldigt otrevlig och ville inte alls hjälpa mig med amningen, inte hur hon skulle ligga eller någonting. Tror jag fick "hjälp" med amningen sammanlagt 5 minuter under tiden jag var där men amningsnappen var deras lätta lösning. Jag hade alltså inga problem med brösten eller så, de orkade bara inte vänta på att hon skulle få rätt tag och jag visste ju inte hur jag skulle göra som förstföderska.. Jag vill bli av med den och tänker kanske försöka avvänja henne, men just nu fungerar det ju bra.
Jag vill också se Signe när jag ammar och hon vill verkligen se mig, helst i ögonen :) Om jag kollar bort för länge börjar hon grymta och när jag sen tittar på henne igen blir hon lugn.

Mini-mamman: Det finns faktiskt inga sådana barnhörnor eller amningshörnor här.. Konstigt med tanke på att det är ganska tätt med småbarnsfamiljer. Barnvänliga caféer finns det inte direkt heller. Det är väl Waynes då, som Sitamoia också sa, där man kanske kan få sitta lite ostörd eller möjligtvis Åhlens café. Men parkbänk låter mest lockande faktiskt, synd bara att det inte finns i själva stan på samma sätt.

Maiyah: Boobtröjor, menar du av märket Boob? Ska kolla upp det i sådana fall!

a_y_g: Skönt att det finns någon mer som känner likadant! Får börja gå ut och gå utanför stan först antar jag, så att jag vänjer mig.

Sitamoia: Om man ska amma på café varje gång känns det ju som att man måste köpa någonting också, eller? Blir inte det dyrt? :P Fast så ofta behöver man kanske inte amma på stan. Vad skönt att det fungerar för dig utan nappen också. Det gör det inte för mig.. Hon blir så ledsen när hon inte får tag på en gång eftersom hon har blivit så van med nappen. Får se om jag orkar avvänja henne sen. Det kommer nog ta ett tag men det är det kanske värt. Hon sover ju länge så man får försöka planera in det så också..!
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Nästa

Återgå till Amning & Flaskmatning