Hp, fl, jobb???
4 inlägg • Sida 1 av 1
Hp, fl, jobb???
Nu ska jag fråga er experter härinne igen innan jag hör med fk vad dom säger.
Jag har funderat en del över hur vi ska lösa våra jobb och vara hemma med Gabriel nu i vår och sommar.
Jag har kommit fram till något som jag tror kanske fungerar.
Min sambo är säsongsjobbare och börjar troligen jobbet igen någon gång runt månadsskiftet april/maj. Säg att det blir den 1:a maj bara för att ha ett datum att utgå från. Det är han som är hemma med Gabriel nu och har varit sen jag började jobba igen den 2 november förra året.
Jag började alltså jobba igen då och gick tillbaka till samma tid. Jag har alltid jobbat deltid på ca 65% (25 timmar/v).
Det kommande syskonet är beräknat till den 28:e juli.
Jag bör få hp den här gången med då jag fick det sist. Sökte bara för 5 veckor innan bf då.
Min idé som jag nu har är att kolla med chefen om han kan tänka sig att låta mig att arbeta enbart de kvällar och helger som jag har på schemat och att jag är fl resten, alltså de tider jag skulle ha jobbat dag.
Och min sambo jobbar då som vanligt de dagar jag är helt fl och så är han delvis fl de dagar jag jobbar kväll.
Alltså, de dagar jag jobbar kväll så slutar min sambo redan vid lunch.
På detta sätt tänkte/hopas jag då på att ha det från 1 maj till sista juni.
Min stora fråga här är då om jag skulle kunna söka full hp för den tiden som är kvar då i juli. Det blir alltså ca 2,5 vecka.
Alltså jag tänker som så att jag då under en tid varit delvis fl men väljer sen i juli att återgå som vanligt till jobbet men söker då hp för den tiden istället.
Någon som vet om man kan göra så?
Ska som sagt kolla med fk också men vill bara kolla med er här först
Om inte annat så kanske någon har någon annan idé eller tips att komma med??!!
Jag har funderat en del över hur vi ska lösa våra jobb och vara hemma med Gabriel nu i vår och sommar.
Jag har kommit fram till något som jag tror kanske fungerar.
Min sambo är säsongsjobbare och börjar troligen jobbet igen någon gång runt månadsskiftet april/maj. Säg att det blir den 1:a maj bara för att ha ett datum att utgå från. Det är han som är hemma med Gabriel nu och har varit sen jag började jobba igen den 2 november förra året.
Jag började alltså jobba igen då och gick tillbaka till samma tid. Jag har alltid jobbat deltid på ca 65% (25 timmar/v).
Det kommande syskonet är beräknat till den 28:e juli.
Jag bör få hp den här gången med då jag fick det sist. Sökte bara för 5 veckor innan bf då.
Min idé som jag nu har är att kolla med chefen om han kan tänka sig att låta mig att arbeta enbart de kvällar och helger som jag har på schemat och att jag är fl resten, alltså de tider jag skulle ha jobbat dag.
Och min sambo jobbar då som vanligt de dagar jag är helt fl och så är han delvis fl de dagar jag jobbar kväll.
Alltså, de dagar jag jobbar kväll så slutar min sambo redan vid lunch.
På detta sätt tänkte/hopas jag då på att ha det från 1 maj till sista juni.
Min stora fråga här är då om jag skulle kunna söka full hp för den tiden som är kvar då i juli. Det blir alltså ca 2,5 vecka.
Alltså jag tänker som så att jag då under en tid varit delvis fl men väljer sen i juli att återgå som vanligt till jobbet men söker då hp för den tiden istället.
Någon som vet om man kan göra så?
Ska som sagt kolla med fk också men vill bara kolla med er här först
Om inte annat så kanske någon har någon annan idé eller tips att komma med??!!
- lolenona_84
- Alltid online

Re: Hp, fl, jobb???
Varför inte ansöka om hp tidigare? Man kan ju få 60dagar beviljad hp å om du har ett "farligt" arbete utan möjlighet till omplacering så kan du få mer ändå
Jag har haft hp sedan v.17!
-

SofieLouise - Alltid online

Det beror på ekonomin. Först och främst måste vi lösa så att någon tar hand om Gabriel under maj månad och så eventuellt lite i april med. Om jag söker full hp så kan jag få från typ sista maj och fram sen men vår ekonomi blir betydligt bättre om vi kan pussla såhär.
Vi har ju redan haft så ansträngd ekonomi nu bra länge eftersom vi fortfarande är hemma med Gabriel.
Min sambo är ju dessutom arbetslös varje vinter och då måste det finnas sparade pengar till den tiden för att få det att gå ihop. Det betyder att vissa månader innan behöver vi hamna på rätt mycket plus för att ha något att spara undan.
Vi har ju redan haft så ansträngd ekonomi nu bra länge eftersom vi fortfarande är hemma med Gabriel.
Min sambo är ju dessutom arbetslös varje vinter och då måste det finnas sparade pengar till den tiden för att få det att gå ihop. Det betyder att vissa månader innan behöver vi hamna på rätt mycket plus för att ha något att spara undan.
- lolenona_84
- Alltid online

Ok...prata med fk och förklara situationen så kan ni säkert komma fram till ngt bra tillsammans! Lycka till!
-

SofieLouise - Alltid online

4 inlägg • Sida 1 av 1