Banner Forum Image

Hoppgunga!

Diskutera barnaktiviteteter och lyckas med ditt barnkalas

Hoppgunga!

Inläggav Mickis » mån maj 05, 2008 22:35

När började ni låta era använda hoppgunga? Tycker hon är väldigt stadig och älskar att stå upp men är det kanske lite tidigt?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Mickis
Alltid online
Alltid online

Re: Hoppgunga!

Inläggav Encisen » mån maj 05, 2008 22:54

Bra fråga, undrar samma sak.
Isac tycker också om att stå upp o när man gör så han får hoppa så tycker han det är jättekul, men man blir ju trött i armarna på en gång...phu! :)
BildBild
Encisen
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » tis maj 06, 2008 08:46

Så fort de kan hålla upp sitt eget huvud så får man använda hoppgunga så det är nog fritt fram för er!
TeodorsMamma

Inläggav shoegal » tis maj 06, 2008 09:25

Men det låter tidigt tycker jag! Jag trodde de skulle vara stabila och starka i ryggen också, så de orkar. Jag har inte använt hoppgungan till Elis än, men är å andra sidan inte så rak i ryggen.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » tis maj 06, 2008 10:13

Hoppgungan ger ju ett ganska bra stöd åt ryggen.. Jag har använt min i 2 veckor nu... På förpackningen står det att så länge de är stabila i nacken så ska det vara lugnt.. Men sen så ska man väl lyssna till sitt barn också, ifall de säger ifrån och tycker att det verkar jobbigt så ska man ju inte ha dom där! Men T hoppar inte i sin gunga, utan han snurrar runt. Dels så har han nog inte fattat konceptet, och sen så är han inte så stark i benen heller... Men han är helt överlycklig när man ställer honom däri! :D
Fast man ska aldrig ha dom längre stunder har jag hört, så han får max vara i en kvart om dagen... Men man ska lyssna på sin magkänsla om man tycker att det verkar för tidigt!
TeodorsMamma

Inläggav Chobb88 » tis maj 06, 2008 11:52

Jag läste att Råd och rön har underkänt 5 av 5 hoppgungor. Så jag skulle inte rekommendera att använda en.
Jag kommer då aldrig våga sätta Anton i en.

http://www.smartson.se/test/barn/hoppgungor.htm
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis maj 06, 2008 11:57

Det låter jätteläskigt men artikeln är 3 år gammal (om jag fattat rätt), så förhoppningsvis är många av felen åtgärdade.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav TeodorsMamma » tis maj 06, 2008 12:08

I det där testet så skulle man kunna falla från 50 cm höjd och väga 15 kg.. Men min hoppgunga är rekommenderad upp till 10 kg, så.. 15 kg är väl typ ett 2-3årigt barn? Dom använder väl inte hoppgunga, då kan de ju hoppa själva :D? Min hoppgunga stämmer inte alls överrens med deras tester.. Men en sak man måste tänka på när man köper hoppgunga är nog att inte köpa begagnad, för då är inte hållbarheten garanterad och man vet inte hur välanvänd den är! Köp en ny istället! Men det skulle inte finnas hoppgungor på marknaden alls om de var jättefarliga! Nästan alla jag känner har en och är helnöjda med sina så.. Och mamma hade samma hoppgunga till alla sina fem barn på 80-90 talet och den är fortfarande hel och utan anmärkningar! Och lite framåt i utvecklingen för barnsäkerhet måste vi väl ändå ha kommit?
TeodorsMamma

Inläggav Chobb88 » tis maj 06, 2008 14:13

okej. jag kollade aldrig hur gammal artikeln var. :P men jag tänker ändå inte använda en då jag inte är 100% säker på att dom håller nu heller eftersom dom inte har gjort nått nytt test.

Ja, men babysitters säljer dom fastän dom inte är säkra. det var bara en babysitter som blev godkänd av Råd och rön.. och det var med i en vi föräldrar tidning för inte så länge sedan.

Men men.. alla gör ju som dom vill. :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas