Banner Forum Image

Hon vill inte sova! Hjälp!

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Hon vill inte sova! Hjälp!

Inläggav MariaTheres » sön sep 26, 2010 12:35

Hej!

Jag måste få hjälp innan vi går av här hemma.. Vi har en snart fyra månader liten tjej som har väldigt svårt att komma till och somna, både på dagarna och kvällarna/nätterna. Förut, fram till ungefär en vecka sedan, har det alltid gått att amma henne till sömns. Efter att vi började ge henne mjölk och ersättning på flaska har det förändrats snabbt. Nu skriker hon bara så fort jag lägger henne till bröstet även om jag har tryck ut mjölk innan (ammar oftast med amningsnapp). Anledningen till att vi har börjat ge på flaska är att hon suger för svagt och därför inte har gått upp i vikt som hon ska.

Det enda sättet hon somnar på nu är genom att sambon går med henne i famnen på vår crosstrainer. Han får träning men det är inte särskilt roligt att behöva göra det minst 20-30 minuter varje gång hon ska sova. Jag fick dessutom tillbaka min ansträngningsastma under graviditeten och den är fortfarande kvar. Om jag ska gå med henne på det sättet måste jag ta medicin varje gång. Man måste hålla henne också för om hon sitter i selen samtidigt skulle hon vakna när vi lägger henne ned. Det fungerar inte att gå ut och gå med vagnen heller. Hon har somnat två gånger men sover då bara 20 minuter och bli trött nästan på en gång igen och då ofta övertrött.

Snälla hjälp oss! Alla tips emottaget oerhört tacksamt!
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Hon vill inte sova! Hjälp!

Inläggav che » sön sep 26, 2010 22:09

Din flicka tycks ha blivit lite bekväm med flaskan. Tyvärr blir det ofta så här. Ibland kan det underlätta att ligga hud mot hud, alltså nakna o framförallt att undvika att flickan blir så tokhungrig att hon inte har ro att vänta på utdrivningen.

Hur menar du med att hon inte går upp i vikt som "hon ska" ? Enligt vem? Växer hon? Hört talas om amningspuckel? Barn som helammas går generellt upp mer den första tiden mot barn som är flaskmatade med ersättning. Runt fyra månader går ersättningsbarnen förbi de helammade barnen.

Jag som har ett barn som sovit ganska dåligt är den första på att skriva under på att det är tufft. Små barn har sådana mönster o det är inget konstigt egentligen. Det tar olika tid för olika barn att komma till ro. Att införskaffa en sjal eller ergonomiskt riktig sele (manduca, ergo, angelpack tex eller mei tai) underlättar oftast.

Jag kan inte riktigt utläsa vad du vill ha hjälp med, detta är mina spontana tankar på det du skriver. Precisera gärna. Är det komma till ro-tips? Metoder? Amningen?
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » sön sep 26, 2010 23:01

Har tyvärr inga tips att ge, men vill säga "kämpa på" till dig. Låter som en klyscha jag vet, men jag som har två barn kan tycka att direkt så man hittat en fungerande metod så ändrar bebisen rytm så att det störs....man får helt enkelt prova sig till olika varianter hela tiden....

Kan det vara så att hon blir övertrött? Eller får hon ont i magen av ersättningen??

Stort lycka till!!!
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tummeliten » mån sep 27, 2010 01:02

När min flicka har haft en händelserik dag så kan hon få svårt att somna.. Då låter det ungefär så som du skriver.
Hon slår ut med armarna och böjer ryggraden bakåt i vägran att ta bröstet, sedan får man bära runt, runt, runt på henne tills hon somnar..

När det är såna dagar har vi börjat med kvällsbad. Det är ett skönt sätt för henne att få ut den sista droppen energi, gör henne hungrig och varje gång har hon somnat bums vid bröstet i den varma sängen.
Tummeliten
Alltid online
Alltid online

Inläggav MariaTheres » mån sep 27, 2010 10:32

che: Hon går inte upp i vikt som hon ska enligt både bvc och barnmottagningen vi har varit till. Hon har hoppat ner en kurva och ligger nu på -2 under "normal"kurvan. Efter att de vägde henne före och efter amning konstaterades det att hon bara fick i sig 30ml. Vi har haft problem att få henne att ta flaskan men nu går det bättre och är så skönt! Senaste veckan har hon dock ändå velat ligga och snutta/amma innan hon sover, både på dagen och natten. MEN nu har det alltså ändrats. Hon blir istället bara arg om man lägger henne till bröstet. Då försöker vi vagga, sjunga, viska lugnande, stryka henne över ryggen osv men det tar superlång tid för henne att komma till ro. Så det är alltså det jag skulle vilja få tips om! Sele är ett bra förslag och fungerar ibland men hon vaknar oftast när man lägger ner henne..

Lejonella: Ibland blir hon övertrött. Hon kämpar nästan för att hålla sig vaken och vill inte missa någonting. Vi vaggar henne i ett lugnt rum vid sängen och försöker lugna henne på alla möjliga sätt.. Jag tror inte att hon har ont i magen. Hon fiser ibland men får kolikmassage varje kväll innan läggdags. Hon får heller inte bara erstättning utan jag pumpar ut ungefär 400 ml per dygn som vi blandar med ersättningen.

Tummeliten: Kvällsbad kanske vi skulle prova när det blir riktigt bökigt..!
Vi har nu också börjat försöka med Tassmetoden och det verkar fungera ganska bra.. I alla fall när hon är jättetrött.
BildBild
Användarvisningsbild
MariaTheres

Inläggav Tummeliten » mån sep 27, 2010 17:51

Vad är tassmetoden?
Tummeliten
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » tis sep 28, 2010 13:01

Hmmm, här vill jag skriva massor av saker.

Man ska vara lite försiktig när man gör amningsvägningar. Det säger inte så jättemkt om situationen i helhet utan mer om just det amningstillfället. Man behöver göra vägningar över hela dagen ett tag för att se vad det faktiskt visar. Det kan finnas många anledningar till att ett barn inte går upp i vikt eller kanske tom går ner lite. Bvc följer sina kurvor som är gjorda på barn som flaskmatades. Nya kurvor är enligt uppgift på intågande o tills vidare kan man titta på WHO:s kurvor för att få en större helhetsbild av AMMADE barn världen över. Ett barn som flaskmatas helt eller delvis har inte samma vikt som ett barn som exklusivt ammas. När barnen är närmare ett år skiljer det i regel över ett halvt kg (!) på barn som fötts upp på olika sätt. Det var därför jag nämnde amningspuckeln; Barn som ammas går i regel upp stadigare i livets första dryga fyra månader därefter skiftar det.

Bvc-sköterskorna hetsar ibland upp sig helt i onödan då barnet inte följer kurvorna som ju inte innehåller amningspuckeln. Detta leder till att de tror att mamman har för lite mjölk, föreslår tillägg som komplement allt för tidigt o det i sin tur leder ofta till att mamman tappar tron på sin produktion. Det är alltid ett varningstecken när ett barn går ner i vikt en kanalbredd eller mer men man bör också titta på flera andra orsaker till detta tex om barnet varit sjukt, hur längden ser ut, att barnet kissar o bajsar, allmäntillståndet osv. Man brukar också titta kliniskt på barnet o bedöma hull tex på lårens insida. Om barnet ska kunna tömma bröstet ordentligt måste barnet också ha ett stort tag om vårta o vårtgård.

Jag tror att din flicka blivit bekväm med flaska o att det är därför hon inte vill amma. Man kan återuppta amningen vid ett senare tillfälle, du kan också få hjälp att öka produktionen om du skulle vilja. Då vänder man sig bäst till en amningsmott på sjukhuset eller till amningshjälpen. Naturligtvis kan du också amma de gånger du vill under dagen o ge tillägg resten, man behöver givetvis inte välja det ena eller det andra.

Du verkar ha bra koll på hur man kan få en bebis att komma till ro redan. Bara fortsätt, snart hittar du vad som är hennes väg till lugn o ro o sen går det en vecka o då behöver man hitta ngt nytt.

När det gäller snuttandet o komma till ro kan ibland bebisarna suga villigare på morgonkvisten innan de är riktigt vakna.

Avslutningsvis vill jag bara tillägga att jag hoppas jag inte snubblat på orden nånstans o att du upplever det jag skrivit som...ja...inte vänligt liksom. Alltid svårt att uttrycka sig kring ngt som för många är väldigt känsligt o svårt. (det är verkligen inte lätt att amma o kräver övning för oss allra flesta) Jag vill inte uppfattas som fördömande inför det ena eller andra valet. Min egen amning var komlicerad o jag fick aldrig stöd o stöttning från bvc. Jag har också ett barn som inte hade raketuppgång på kurvorna. Det oroade mig mkt just för att min sköterska inte lugnade mig. Hon hade helt enkelt väldigt dålig kunskap kring amning, som tyvärr många har.
che
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn