Banner Forum Image

Hon verkar missnöjd....

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Hon verkar missnöjd....

Inläggav SessaNessa » lör okt 10, 2009 21:16

Hej!

Jag har en 4 veckors dotter som jag helammar. Amningen kom igång direkt och har fungerat felfritt i 3 veckor. Förr så åt hon och sen somnade hon. Hon har gått upp väldigt bra i vikt. Men sen 1 vecka tillbaks är hon så väldigt missnöjd.. Hon äter och sen avbryter hon ofta och skriker. Sen kan hon suga lite till och sen skriker hon och så håller det på tills hon somnar, men då ofta en väldigt kort stund, inte som förr när hon sov gott länge. Hon äter även väldigt korta stunder... När hon släpper så rinner/droppar det ofta från bröstet så det finns mjölk iaf. Men kan det vara för lite? Eller kan hon vara missnöjd av annan orsak... jag kände mig så säker på amningen förut, men nu är jag jätte osäker hela tiden... vet inte vad jag gör för fel... :(
SessaNessa
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Hon verkar missnöjd....

Inläggav Stinnua » lör okt 10, 2009 21:22

Jag skulle säga att du har hamnat i den första tillväxtperioden som inträffar vid 5 veckor. Precis så där gjorde min Björn då . Det är jättejobbigt och man fattar inte vad som är fel, mat får dom ju bara det att dom vill ha lite mer och därför känns det som det är bökigt vid bröstet.

Det tar några dagar sen kommer det igång med mer mjölk och hon kommer att vara nöjd och glad igen.

Hoppas det blir bättre snart!
Stinnua
Alltid online
Alltid online

Inläggav ejin » lör okt 10, 2009 21:23

tror inte hon är missnöjd med din mjölk... hon får säkerligen i sej det hon behöver... kanske rinner det för fort så att hon inte hinner svälja?? Pröva att pumpa ur för hand först så rinner det inte lika snabbt...

Annars så är det säkerligen bara ett steg i hennes utveckling... dom första veckorna sover och äter dom flesta bebisarna mest...men efter ett par veckor börjar dom bli mer medvetna om omgivningen och oftast mer oroliga.. dessutom har dom ett första utvecklings språng vid fem veckor som kan orsaka endel tandgnissel...

Köp att växa och upptäcka världen.. kanon bok om bebisars utveckling det första året... har räddat vettet på många föräldrar...
BildBild
ejin
Alltid online
Alltid online

Inläggav a_y_g » lör okt 10, 2009 22:21

Det kan oxå vara att hon har lite magknip, det är väldigt vanligt hos små bebisar och brukar börja vid några veckors ålder. Drar hon upp benen mot magen när hon skriker, ser det ut som om det gör ont i magen på henne? Kommer det ut mkt gaser? Fråga på bvc om magknipsmassage det kan underlätta. Annars finns droppar. Vi körde på både droppar o massage på vår lilla tjej.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » lör okt 10, 2009 22:50

Jag gissar på utvecklingsfas. Det är ett väldigt vanligt beteende då och tyvärr tror många att de inte har tillräckligt med mjölk eller att bebisen har ont i magen. Nu kan det självklart vara magknip också, men det är ju svårt att veta. När min dotter hade sin andra utvecklingsfas (runt 8 veckor) var hon helt omöjlig och jag trodde att hon hade jätteont i magen och trixade med extra magdroppar. Sen läste jag boken om utvecklingsfaser och insåg att allt stämde in. Det var någon annan som redan har tipsat om den såg jag!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav SessaNessa » tis okt 13, 2009 12:17

Har den boken nu :) Det verkar som om det kan ha vart det ja, för det är bättre nu. Men inte helt... Hon är ofta mer missnöjd på kvällen. På morgnarna ammar hon utan problem, men på kvällen avbryter hon ofta och skriker och verkar jätte irriterad. Kanske att det kan vara så som nån skrev att det rinner för fort... Får testa det, för det är verkligen frustrerande när hon är så irriterad och jag inte vet vad som är fel...
SessaNessa
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav che » tis okt 13, 2009 12:26

Antingen så rinner det för fort, eller så rinner det för sakta eller så vill hon inte att det ska rinna alls (alltså bara snutta).

Men så här är det, det är varken fel på din bebis eller din mjölk, ta det lungt o bara flyt med.

Om du blir orolig så blir det bara värre, allt är som det ska. Själv hade jag jättesvårt att acklimatisera mig till mitt nya tillstånd- förälder. Önskar så här i efterhand att jag bara tagit det lite lungt, det är en stor omställning o det är lätt att förvirra sig i den nya lilla världen men så länge hon går upp i vikt så är allt ok!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis okt 13, 2009 19:40

Skulle också säga att du är i en ökningsperiod, försök amma på så blir det bättre efter några dagar. Drick mycket och försök vila så att din produktion går upp. Det kommer lite sådana då och då när bebbarna vill öka mjölkmängden, tar några dagar för brösten att fatta galoppen..

Sempers magdroppar är också toppen för att ta bort magont som brukar visa sig runt 3-4 veckor. Magsmältningsapparaten är ju rätt ny på det där med mat så det bli ofta lite tjorvigt. Den ger man bara fem droppar varje dag, har hjälpt båda mina! Finns på apoteket
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning