Banner Forum Image

HJÄLP vi ska köpa hus!

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

HJÄLP vi ska köpa hus!

Inläggav jässica » tor jul 07, 2011 21:24

Kära kloka mammor och papppor,
Vi är svindlande nära att köpa ett hus men energikostnaderna är skyhöga (direktverkande el). Huset är 145kvm 1,5 plansvilla, byggt -77. Vi är klara med att vi vill instalera luftvärmepump samt kamin, finns inten skorsten s¨å även det måste vi fixa. Vi kommer låta hantverkare fixa allt! Vad kostar detta? Nån som gjort likande "ingrepp"? Tips på kamintyp?

Tacksam för alla svar!
jässica
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: HJÄLP vi ska köpa hus!

Inläggav Gotland » fre jul 08, 2011 21:25

Personligen skulle jag ALDRIG köpa ett hus med direktverkande el. Vårat hade olja och vi bytte till pellets omgående.
Vårat hus har murad skorsten så vi gjorde bara ett hål i en ledig kanal och installerade kaminen själva. men å andra sidan så är vi båda sotare.... Min sambo gjorde även besiktningen av den. Kaminen fick vi rabatt på efetrsom min sambo är sotare i kommunen eldabutiken ligger i.
Jag kan med andra ord inte svara på vad erat "ingrepp" skulle kosta. Vårat blev ganska billigt...
Vi har en ganska liten kamin med mycket täljsten. Den tar lite tid att värma upp men sprider värme lång tid fetr vi slutat elda. Väljer du en kamin utan täljsten så kommer värmen snabbt men kaminen kallnar snabbt då du slutar elda.
Storleken på kaminen väljer du beroende på hur stort utrymmet är som du ska värma. Lite rum liten kamin - öppen planlösning, stor kamin. Finns med i infon om varje kamin hur stort utrymme dom är avsedda för.
Kolla oxå på vad kaminen och skorstenen är typgodkända för. Tex 3 kg ved i timmen i 4 timmar. Det innebär att du inte ska elda mer än så. kaminen och skorstenen kan bli för varma och vill det sig riktigt illa så kan de gå sönder och i värsta fall kan det då börja brinna i bjälklag etc.
Prata med personalen i kaminbutiken, dom kan berätta mycket mer för dig. Och köp ALDRIG kamin på tex ÖB som ibland säljer kaminer.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » lör jul 09, 2011 12:03

Vi har ett hus med samma yta. Också 1,5 plans.
Vi hade tidigare direktverkande el samt kakelugnar.
Nu har vi installerat luftvärmepump och bytt ut en kakelugn mot braskamin med kasett och täljstensmagasin.
Luftvärmepumpen kostade för oss 22000 plus 6000 i installation. Vi valde en större modell eftersom vi har många små rum. Dessvärre har vi upptäckt att den inte räcker till för att nå ut i hela huset utan vi skall installera en liten till i andra våningsplanet.
Men det beror ju på hur planlösninen är i huset.
Kaminen installerade vi i samma rum som värmepumpen sitter. Detta för att kunna använda värmepumpen till att cirkulera ut värmen i övriga huset.
Själva Kaminen vi valde kostade 29000. Vi installerade den själva och lät sedan en sotare/brandskyddsinspektör besiktiga den.
Vi hade redan skorstenen eftersom kakelugnen stod där så vad det kostar att fixa en skorsten eller rökkanal vet jag inte. Men det beror ju på hur huset ser ut och vilka möjliga tillvägagångssätt det finns....
Det är nog enklast att få svar på dessa frågor genom att göra som gotland sa. Kolla med återförsäljare och se vad de kan hjälpa er med.
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Gotland » lör jul 09, 2011 19:52

Jag hoppas ni sålde kakelugnen och inte slängde den... Personligen skulle jag inte slängt ut en kakelugn, men det är jag det.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » lör jul 09, 2011 21:24

Gotland: Klart att vi inte slängde den!
Den såldes på plats och köparen stod för nedmonteringen.

Eftersom vi har två kakelugnar till och dessutom en vedspis kändes det ändå rätt att byta ut den.
När vi flyttade hit fanns det en kakelugn i varje rum samt två vedspisar....
Alla var i bruk och de användes för värme samt all matlagning.

Den kakelugnen vi sålde var den som hade använts mest och den förre ägaren hade tyvärr inte kunskapen i hur man eldade i en kakelugn så den var otät.
Eftersom vi ändå var tvungna att ta ner hela kakelugnen och bygga om den på nytt valde vi att sätta in en murspis med täljstensmagasin och kasset eftersom det ger oss en snabbare värme.

Kakelugnarna använder vi fortfarande för uppvärmning, det finns inget som slår dem när det gäller att värma upp huset...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Gotland » lör jul 09, 2011 21:47

Låter bra. En kakelugn är guld!!!!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online