Hjälp - Mitt tandtroll vill inte borsta tänderna!
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Hjälp - Mitt tandtroll vill inte borsta tänderna!
Varje kväll och morgon ligger hon och gråter för att hon tycker att tandborstningen är så uschlig. Jag kör med allt från pedagogiska knep till "nu-får-vi-det-gjort"-strategin. Några få gånger har hon varit lugn och gått med på tand-tvagning men annars är det skrik och spark. Jag vill inte göra tandborstningen traumatisk för henne så att hon får en ännu sämre relation till dessa stunder men tänderna måste ju borstas...
Lo har en (enligt tandläkaren) väldigt raspig emalj vilket gör att hon väldigt lätt får gråa fläckar på tänderna och jag vill verkligen inte att detta ska bilda hål eller eventuella inflammationer som går över på hennes vuxen-gaddar.
Tänderna MÅSTE borstas, skrik och gråt till trots.
Det gör ont i mitt hjärta och jag känner mig så elak när jag bara stänger av känslorna (måste göras för att palla med att borsta), vill inte ha det så.
Jag avslutar varje session med att låta henne borsta själv en gång till. Då babblar och gestikulerar hon och liksom berättar saker för mig om tandborsten.
Lika glad som sekunden innan jag började borsta.
Hur göra?
Vad ni göra?
Har ni erfarenhet av "panik"-bebis-borstningar? Vad gjorde ni och hur blev reslutatet(relationen mellan ert barn och tandborstning i framtiden)?
Tack för att ni orkade läsa min lilla novell
.
Lo har en (enligt tandläkaren) väldigt raspig emalj vilket gör att hon väldigt lätt får gråa fläckar på tänderna och jag vill verkligen inte att detta ska bilda hål eller eventuella inflammationer som går över på hennes vuxen-gaddar.
Tänderna MÅSTE borstas, skrik och gråt till trots.
Det gör ont i mitt hjärta och jag känner mig så elak när jag bara stänger av känslorna (måste göras för att palla med att borsta), vill inte ha det så.
Jag avslutar varje session med att låta henne borsta själv en gång till. Då babblar och gestikulerar hon och liksom berättar saker för mig om tandborsten.
Lika glad som sekunden innan jag började borsta.
Hur göra?
Vad ni göra?
Har ni erfarenhet av "panik"-bebis-borstningar? Vad gjorde ni och hur blev reslutatet(relationen mellan ert barn och tandborstning i framtiden)?
Tack för att ni orkade läsa min lilla novell
-

Lyckans Lo - Alltid online

Re: Hjälp - Mitt tandtroll vill inte borsta tänderna!
Vad tråkigt att hon krånglar med tandborstningen. Vi har inte samma problem men det går väl inte superbra att borsta hörn tänderna direkt då biter han bara på tandborsten.
Vi har dock haft perioder då det fungerat sämre och för oss brukar det fungera om han får hålla en egen tandborste samtidigt som vi borstar. När han var med morfar så fick han borsta tänderna på morfar samtidigt som morfar borsta på honom det fungerade för dom, kanske något att prova. Leka med vatten får han ibland göra när maken borstar tänderna på honom men det skulle jag aldrig klara.
Jag hade inga superbra råd men jag hoppas att ni får fler konkreta råd och att ni hittar något som hjälper. Du får börja berätta om tandtrollen som kommer och äter hennes tänder om hon inte borstar bort dom
Vi har dock haft perioder då det fungerat sämre och för oss brukar det fungera om han får hålla en egen tandborste samtidigt som vi borstar. När han var med morfar så fick han borsta tänderna på morfar samtidigt som morfar borsta på honom det fungerade för dom, kanske något att prova. Leka med vatten får han ibland göra när maken borstar tänderna på honom men det skulle jag aldrig klara.
Jag hade inga superbra råd men jag hoppas att ni får fler konkreta råd och att ni hittar något som hjälper. Du får börja berätta om tandtrollen som kommer och äter hennes tänder om hon inte borstar bort dom
- Taweret
- Alltid online

Vad jobbigt det är när tandborstningen krånglar, för det hör ju till en av de saken som man tyvärr måste göra, hur mycket det än svider i barnet och mammahjärtat.
Ophelia krånglar också en del, men då mest innan läggningen.
Hon får också en egen tandborste att "borsta med" så då hinner man borsta snabbt i omgångar.
Hon sitter också i mitt knä, hon skulle totalvägra att ligga ner. Jag garvade när dom sa att jag åtminstone kunde försöka. Hon ligger inte ens ner när jag byter blöja och har inte så gjort sedan hon var fem månader.
Skulle hon vägra så förklarar jag lungt att jag måste borsta hennes tänder.
Jag gör det lugnt men snabbt, utan att för den delen göra det hetsigt.
Ophelia krånglar också en del, men då mest innan läggningen.
Hon får också en egen tandborste att "borsta med" så då hinner man borsta snabbt i omgångar.
Hon sitter också i mitt knä, hon skulle totalvägra att ligga ner. Jag garvade när dom sa att jag åtminstone kunde försöka. Hon ligger inte ens ner när jag byter blöja och har inte så gjort sedan hon var fem månader.
Skulle hon vägra så förklarar jag lungt att jag måste borsta hennes tänder.
Jag gör det lugnt men snabbt, utan att för den delen göra det hetsigt.
-

Medea - Alltid online

Ida gillar inte heller tandborstningen! Jag kan absolut inte borsta utan att det blir gråt och skrik, men sambon får oftast, men inte alltid. Jag låter henne alltid borsta själv åtminstone så att hon får i sig lite flour i munnen om jag inte lyckas hålla henne och få det gjort. När vi borstar får hon oftast hålla i tandkrämstuben eller nåt annat. Det känns ju jättejobbigt att behöva tvinga henne, vill inte heller att hon ska bli avskräckt, så jag försöker inte för mycket, då får hon borsta själv istället. Och det är ju jätteskoj! Än så länge är hon för liten för att förstå att det är viktigt, men jag hoppas det blir bättre då när man sen kan förklara det på ett bra sätt, med tandtroll och sånt skoj 
-

Tossy - Alltid online

Alltså låter man barnet borsta själv om det finns flour i tandkrämen är det nog ganska lugnt, så får man ta det som går.
Jag behöver tack och lov inte direkt tvångshålla Ophelia när hon trilskas.
Jag behöver tack och lov inte direkt tvångshålla Ophelia när hon trilskas.
-

Medea - Alltid online

Japps, jag känner igen mig helt och fullt. Vi har en totaaaalvägrare här hemma. Man får bara inte borsta hans tänder. Ett tag tvingade vi honom, höll fast honom stenhårt och borstade under panikskrik och gråt. Men det var inte roligt, kändes bara fel. Jag pratade med tandhygienisten (som tydligen varit förskollärare tidigare) när jag var hos tandläkaren själv och hon sa att vi inte skulle tvinga honom, hellre strunta i att hans tänder inte blir borstade ordentligt. Enligt henne är det viktigaste att barnet vänjer sig vid att tandborsten ska fram varje morgon och varje kväll, om så bara för att tuggas på en stund, eller hålla i handen.
Jag har provat det mesta, och någon gång händer det otroliga - att jag får borsta några tag på varje tandrad. Men när nyhetens behag är över så fungerar inte samma trick nästa dag. Senast jag lyckades var i förra veckan när jag samtidigt sa "Vet du Vincent, ALLA borstar tänderna, morfar borstar tänderna... *borstborst*, mormor borstar tänderna... *borst*, fröken Stina borstar tänderna... *borst borst*. Det fungerade en kväll och då var jag lite lycklig för att min son för en gångs skull kunde somna med rena tänder. Det trick som lyckades längst tid (flera dagar) var när vi köpte en elektrisk tandborste med bilar på och körde runt den i Vincents mun ("brumbrum") samtidigt som jag spelade Tandborstlåten på cdn och själv sjöng med.
Jag lyckas alltså borsta Vincents tänder kanske en gång i veckan MAX, men vi har bestämt oss för att inte tvinga. Vi bygger långsamt upp Vincents förhållande till tandborsten istället. Vi säger glatt att det är dags att borsta tänderna, och Vincent får sin tandborste (får ibland välja borste själv, vi har både ett par vanliga och en elektrisk) med tandkräm och vatten, och så suger han en stund på den, tuggar lite om man har tur. Han gillar att stå på toastolen och hänga över handfatet, dra igång vattnet så det forsar och så sticka tandborsten i vattnet - suga på borsten - borsten i vattnet - suga på borsten. Det kan han hålla på med länge. Han gillar tandkräm också, så lite får han in i munnen. Och ofta får han dricka lite vatten också, för att förhoppningsvis skölja bort någon matrest.
Puh vad jag skriver, jag skulle kunna ge hundra tips om sådant vi provar, men ingenting har fungerat mer än enstaka gånger. Rådet är väl isfll att inte tvinga utan istället bygga upp vanan. När våra barn blir tillräckligt stora för att förstå lite mer kan man, som min tandhygienist tipsade om, prata med dem om att man måste borsta tänderna för att de ska bli fina och starka. Positiv, gör tandborstningen positiv!
Jag har provat det mesta, och någon gång händer det otroliga - att jag får borsta några tag på varje tandrad. Men när nyhetens behag är över så fungerar inte samma trick nästa dag. Senast jag lyckades var i förra veckan när jag samtidigt sa "Vet du Vincent, ALLA borstar tänderna, morfar borstar tänderna... *borstborst*, mormor borstar tänderna... *borst*, fröken Stina borstar tänderna... *borst borst*. Det fungerade en kväll och då var jag lite lycklig för att min son för en gångs skull kunde somna med rena tänder. Det trick som lyckades längst tid (flera dagar) var när vi köpte en elektrisk tandborste med bilar på och körde runt den i Vincents mun ("brumbrum") samtidigt som jag spelade Tandborstlåten på cdn och själv sjöng med.
Jag lyckas alltså borsta Vincents tänder kanske en gång i veckan MAX, men vi har bestämt oss för att inte tvinga. Vi bygger långsamt upp Vincents förhållande till tandborsten istället. Vi säger glatt att det är dags att borsta tänderna, och Vincent får sin tandborste (får ibland välja borste själv, vi har både ett par vanliga och en elektrisk) med tandkräm och vatten, och så suger han en stund på den, tuggar lite om man har tur. Han gillar att stå på toastolen och hänga över handfatet, dra igång vattnet så det forsar och så sticka tandborsten i vattnet - suga på borsten - borsten i vattnet - suga på borsten. Det kan han hålla på med länge. Han gillar tandkräm också, så lite får han in i munnen. Och ofta får han dricka lite vatten också, för att förhoppningsvis skölja bort någon matrest.
Puh vad jag skriver, jag skulle kunna ge hundra tips om sådant vi provar, men ingenting har fungerat mer än enstaka gånger. Rådet är väl isfll att inte tvinga utan istället bygga upp vanan. När våra barn blir tillräckligt stora för att förstå lite mer kan man, som min tandhygienist tipsade om, prata med dem om att man måste borsta tänderna för att de ska bli fina och starka. Positiv, gör tandborstningen positiv!
-

moia - Alltid online

Huu---
Jag tar bort mitt påstående om att man måste göra vissa saker.
Jag skulle inte palla att tvinga i det läget, kan heller inte vara bra för vare sig föräldrar eller barn.
Nej, där snackade jag utan att ha erfarenhet ---->
eftersom Ophelia inte behöver tvingas på det sättet.
Jag tar bort mitt påstående om att man måste göra vissa saker.
Jag skulle inte palla att tvinga i det läget, kan heller inte vara bra för vare sig föräldrar eller barn.
Nej, där snackade jag utan att ha erfarenhet ---->
-

Medea - Alltid online

Tack för alla svar!
Egen tandborste i handen: Check.
Pilla med tandkrämstuben: Check!
Borsta mammas tänder: Check!
Sjunga sånger: Check!
Leka brum-brum: Check!
Allt detta gör vi och vid få tillfällen lyckas vi genomföra en tandborstning utan större motstånd.
Jag är HELT med dig sitamoia. Jag tycker också att man inte ska tvinga utan att hon ska få lära känna borst-rutinen på egen hand i egen takt, precis som med allt annat i livet. Det är just för att min tro på den taktiken är så stor som det blir så svårt för mig att "bara-få-det-gjort"-borsta.
Medea: Hade jag något val skulle jag aldrig hålla på så här. Det är därför jag ber om hjälp och tips.
Tyvärr är det ju detta problem med hennes emalj.
Hennes tänder måste verkligen borstas noggrannt.
Det räcker inte med att hon bara får lite flour i munnen.
Missar vi en borstning (eller om vi inte genomför den noggrannt) så har hon fullt med gråa fläckar på tänderna dagen efter och dessa är jättesvåra att få bort.
Tandläkaren sa att i Los fall så är det viktigare att tänderna blir borstade än ovanstående alternativ.
Jag kommer fortsätta försöka lista ut sätt att få detta fenomen mer behagligt för henne och ni får jättegärna komma med fler tips!
Tack och kram!
Egen tandborste i handen: Check.
Pilla med tandkrämstuben: Check!
Borsta mammas tänder: Check!
Sjunga sånger: Check!
Leka brum-brum: Check!
Allt detta gör vi och vid få tillfällen lyckas vi genomföra en tandborstning utan större motstånd.
Jag är HELT med dig sitamoia. Jag tycker också att man inte ska tvinga utan att hon ska få lära känna borst-rutinen på egen hand i egen takt, precis som med allt annat i livet. Det är just för att min tro på den taktiken är så stor som det blir så svårt för mig att "bara-få-det-gjort"-borsta.
Medea: Hade jag något val skulle jag aldrig hålla på så här. Det är därför jag ber om hjälp och tips.
Tyvärr är det ju detta problem med hennes emalj.
Hennes tänder måste verkligen borstas noggrannt.
Det räcker inte med att hon bara får lite flour i munnen.
Missar vi en borstning (eller om vi inte genomför den noggrannt) så har hon fullt med gråa fläckar på tänderna dagen efter och dessa är jättesvåra att få bort.
Tandläkaren sa att i Los fall så är det viktigare att tänderna blir borstade än ovanstående alternativ.
Jag kommer fortsätta försöka lista ut sätt att få detta fenomen mer behagligt för henne och ni får jättegärna komma med fler tips!
Tack och kram!
-

Här har vi en till som gärna borstar själv men blir halvt hysterisk eller bara biter ihop när man själv försöker borsta hennes tänder. Vi har provat alla ovanstående knep men det funkar en gång och sen är det kört... Jag håller stenhårt på att det är en rutin med att borsta morgon och kväll men sen hur mkt borstande det blir är ju en annan femma. Ibland försöker jag tvinga henne men jag orkar ju inte hålla fast henne och är ju rädd att göra illa henne. Så det får bli som det blir. Nån gång borde det ju vända... *hoppas*
-

Sinus - Alltid online

Knepigt att hon verkligen måste få tänderna borstade... =/ Jag har ju som sagt dålig erfarenhet av alla knep i längden, men det är bara att vara så fantasifull du bara kan. Jag lovar att rapportera om jag hittar något superknep! =)
-

moia - Alltid online

Jag har ett tips som funkar på min 1,5åring! Hon får ståframför spegeln på handfatskanten åsså busar vi medans så det blir som en ek. Hon har ju sett oss borsta tänderna och spotta och spotta är ju såklart kul. Så då säger jag först "spotta" lite klämmigt, så spottar ungen och blir jättestolt o då är jag snabbt framme o säger lika glatt "åsså borstar vi" då får jag borsta i kanske 2-3 sek och liksom INNAN hon tröttnar på att gapa (man får vara blixtsnabb) säger jag "och spotta". "Och borsta" 2-3sek "Och spotta". Tills vi borstat hela munnen.
Hon tycker iaf att det är jättekul och man ska nog tänka på att trissa upp stämningen lite till nåt positivt.
Lycka till!
Hon tycker iaf att det är jättekul och man ska nog tänka på att trissa upp stämningen lite till nåt positivt.
Lycka till!
- jässica
- Galen i vimedbarn.se

Ett tips till är den där tandborsten men extra långt skaft. Då kan barnet leka och tugga samtidigt som man kan styra lite vid sidan av....
- sprallos
Hm, bra tips det där md spottningen.
Lo tycker redan nu att det är kul att spotta (dessvärre likakul inomhus på golvet som utomhus på gatan
)
Det ska jag försöka jobba in mer.
Nu "spottar hon" (låter mer "th-th") kanske bara en gång under borstningen.
Hm... tandborste med extralångt skaft?
Är det nån specialborste? Vart hittar jag den isånnafall?
Nu har jag en sån där liten som har tuggmojäng på handtaget.
Lo tycker redan nu att det är kul att spotta (dessvärre likakul inomhus på golvet som utomhus på gatan
Det ska jag försöka jobba in mer.
Nu "spottar hon" (låter mer "th-th") kanske bara en gång under borstningen.
Hm... tandborste med extralångt skaft?
Är det nån specialborste? Vart hittar jag den isånnafall?
Nu har jag en sån där liten som har tuggmojäng på handtaget.
-

Jag vet inte vilket märke det är,jag tror det är Pepsodent. Dom ser ut som vanliga tandborstar men skaftet är längre så man kan hjälpa till högst upp på skaftet liksom.
- sprallos
Kolla Coop , här har dom iaf en barntandborste med lång skaft och en vuxentanborse som ser nästan likadan ut som barnets. Det står vid barnartiklarna vid nappar och liknande. Här hemma har vi en som gillar o borsta tänderna men gillar inte tandkräm, hon kräks av den =(.
- a_y_g
- Alltid online

16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling