Banner Forum Image

Hjälp! Mitt barn bits :(

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Hjälp! Mitt barn bits :(

Inläggav yra » mån jun 28, 2010 21:42

Hej!

Min dotter blir 2 om en månad.. Hon är ett ganska livligt barn med mycket stark vilja och ganska häftigt temperament. Där har hon två föräldrar att brås på 8) Hon har haft perioder som hon har bitits mer eller mindre och oftast har det hängt ihop med frustration eller när hon hamnat i "handgemäng" med andra barn. T.ex. om ett annat barn "klipper till" henne svarar hon med att bitas. Eller om nån hållt fast henne eller försöker ta hennes saker..

Nu har det inte varit ett stort problem på några månader men idag när jag hämtade henne på dagis berättade dom att hon bitit två andra barn och sen nu på eftermiddagen har hon försökt bita en kompis i samma ålder flera gånger.

Jag talar alltid om för henne mycket bestämt att hon inte får göra så och förklarar att det gör ont när hon bits. Har dock märkt att ju argare jag blir, desto mer bits hon. Det här med förlåt är inget hon verkar förstå än..

Någon som oxå har ett "bitbarn" som har några tips på hur man ska hantera detta? Jag vet varken ut eller in :cry:

Läste på nätet att man inte ska göra för stor sak av bitandet att det då bara blir värre eftersom barnet förstår att det får uppmärksamhet av bitandet. Man ska helt enkelt bara markera att det är fel men sen låta det vara. Bestraffningar funkar inte på så här små barn, vad tror ni om detta?

Så tacksam för all hjälp, vet som sagt varken ut eller in och börjar känna mig som en riktigt dålig mamma :cry: :cry:
yra
Alltid online
Alltid online

Re: Hjälp! Mitt barn bits :(

Inläggav sprallos » tis jun 29, 2010 07:48

Oj...jättesvårt. Jag har ingen bitare själv, men har stött på "typen" många gånger när jag jobbat på dagis. Det vi alltid gjort då är såklart att hålla extra koll. Det går på en sekund och man vill undvika att det händer alls så långt det går. När det händer markerar man och säger åt den som bitit, man säger till såpass ordentligt att barnet förstår att den gjort fel, men man tjatar inte på ett så litet barn. Det är ingen mening tycker jag. "Nej X, aj aj inte bita!" ja, eller nåt.

Men nu är det ju så att ett litet barn inte förstår det där med att den gör illa den andra. Barnet har märkt att den få en reaktion när dom gör det och fortsätter. Jag vet föräldrar som bitit tillbaka osv, men det vette 17 om det funkar + att det nog är äldre barn.
Fråga vad personalen på just ditt dagis gör och om dom har några råd. Jag tycker nog att man får hålla extra koll när det är så små barn och se situationen INNAN den uppstått...Att ta tag i henne innan hon gjort det liksom och säga till. Det tror jag skulle fungera bäst.
sprallos

Inläggav Sweet Honey Pie » tis jun 29, 2010 10:49

Nu är jag ingen erfaren mamma..

Men så här kommer jag nog göra.
Jag tror det bästa som med allt när det gäller små barn som man inte kan diskutera med är som sprallos säger, att ligga steget före.
Att avbryta innan hon bits.
Skulle olycka vara framme, så är det noll tolerans, säg ajaj INTE bitas! om barnet försöker bitas igen, gäller det att bryta och plocka bort barnet.
Sen får man försöka igen och se om barnet kan leka igen utan att bitas.
Att bitas ska inte löna sig!, eller inte får för mycket uppmärksamhet.
Barnet ska upptäcka att bits jag blir det tråkigt, då får jag inte leka.
Att bitas är säkert din dotter sätt att uttrycka sina känslor, bejaka hennes känslor och försök förstå va det är hon försöker förmedla.
Arg, ledsen, träng, kränkt mm
Sen är det bara att va envis, att hela tiden visa att det inte är okej att bitas, gång på gång på gång på gång...
Det är så många föräldrar som pratar ihjäl sina barn, diskuterar, förklarar maler på skäller mm
Om man får höra att barnet bitits 4 timmar tidigare, fungerar det inte att ta upp det då.
Barnet kommer inte förstå varför du blir arg.
Ska man få bukt på ett problem gäller det att ta tag på det på plats när det händer.

Att bita tillbaka låter inte klokt, då kan man ju undra vem som är vuxen och vem som är barn.
Föregå med gott exempel är inget dom föräldrarna kan förespråka.
Sugen att läsa våran blogg?
Klicka på bilden..

Bild

Bild
Sweet Honey Pie
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav magda » tis jun 29, 2010 12:01

För det första ska du inte känna dig som en dålig mamma, det är du inte.
Thea bet oss under en kort period i vintras, runt hennes två-årsdag. Vi tog upp det på dagis och bad dom hålla koll, som tur var bet hon aldrig något annat barn.
Det vi gjorde var att markera att det INTE var ett okej beteende, sen släppte vi det. Jag hade läst samma sak som du, markera och sen släppa. Jag tror det är rätt metod. En bakomliggande orsak som dom sa till oss på dagis är att runt två år händer det så otroligt mkt i utvecklingen. En liten tröst kanske. :-)
Detta kommer gå över, se bara till att ha en öppen dialog med dagis och andra föräldrar. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Öga » tis jun 29, 2010 19:50

Nu är Pluttan inget bitbarn, de få ggr hon bitit eller försökt bita mig eller andra (eller sparkas eller slåss) tar jag tag i hennes arm ganska hårt, försöker få ögonkontakt och säger MKT bestämt till att SÅ gör man INTE. Sen släpper jag och väntar inte på nått förlåt, hon är som du säger alldeles för liten för att man ska kräva sånt ännu.
Var konsekvent, visa att du tycker att hon gör fel men gå inte till överdrift.
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav Mikk » mån nov 29, 2010 20:48

Känn dig absolut inte som en dålig mamma, för det tror jag inte att du är!
Min dotter har också varit jobbig i våras...men det var mest nypande å dragandes i hår på andra barn. Jag markerade "nej" så får du inte göra, det gör ont! Och tog bort henne från situationen. Eller om jag såg att hon var på väg att göra något så förvillade jag bort henne genom att kanske säga....gå och ge ex Tilde en kram så blir hon glad...å det funkade =) Gör inte det till en stor grej...för då blir det som att "åhh jag fick uppmärksamhet när jag gör så här" Sen så är det svårt för dom innan dom börjat prata ordentligt...det märkte jag på Tindra att så fort hon började då hade hon lessnat ur...kanske inte ville leka mer så då åkte vi hem istället.
BildBild

Bild
Mikk
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav matildab » tis nov 30, 2010 07:52

om olyckan är framme i mitt arbete med barn brukar jag bara ge en snabb markering att AJ inte bita och sen massor med fokus på barnet som blivit bitet, lite extra stund med fröken kanske.sen måste man komma ihåg att bitaren behöver uppmärksamhet när bettet är glömt.
om sen mamman i frågan gör så här brukar det vara väldigt effektivt, bettet får ju då helt fel betydelse än vad bitaren ville!!!bitaren ville ju ha mamma så fick nån annan uppmärksamheten istället...det gäller att förskola och föräldar gör precis likadant då hajar barnet snabbare!

tror jag har en bitare på gång, bara 8 månader men fan vad hon bits...fick tänder vid tre månader och bits bits bits!

i england rekomenderar dom ofta fortfarande att mamman ska bita barnet tillbaka och det funkar faktiskt varje gång, har arbetat där i förskolan och alla bitare "botades" med denna metod!!!men det är inget jag rekomenderar!!!skulle aldrig kunna göra det själv!usch usch!
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav yra » ons dec 29, 2010 00:43

Tack allihopa för svar!

Elviras bitande har faktiskt nästan helt gått över av sig själv. Nån gång ibland händer det men inte alls ofta längre. Väldigt skönt:D
Superbra tips det där med att rikta uppmärksamheten på barnet som blivit bitet istället. Det ska jag nog applicera på fler saker, är ju så lätt att man ger det dåliga beteendet uppmärksamheten och då känns det ju mest som att man förstärker det.
yra
Alltid online
Alltid online

Inläggav Supermamman » tor dec 30, 2010 22:21

Ja tyck inte du e en dålig mamma...ja kan helt jävla ärligt säga när min son kom och bara tokbet mig i benet så bet ja faktiskt tillbaka och sen dess har han sett upp me va han gör.
Bild
Bild
Supermamman
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Återgå till Barns hälsa & utveckling