Banner Forum Image

Hjälp mig odla!

För alla er som älskar trädgård och växter. Dela med er av era tips, bilder och funderingar.

Hjälp mig odla!

Inläggav che » lör mar 19, 2011 21:39

Jag vill ha ett litet land o nu har jag möjlighet till det!!!!

Vad ska jag odla o hur odlar man? Jag har inga gröna fingrar men vill gärna ha!

Jag tänker att jag vill ha lite potatis, morot, örter såklart o jordgubbar i mitt land.
che
Alltid online
Alltid online

Re: Hjälp mig odla!

Inläggav Lotta72 » sön mar 20, 2011 11:04

Sambon och jag flyttade till hus för tre år sedan och jag älskar att så fröer och se dem växa och skörda egna små jordgubbar, potatisar och annat smått och gott! Jag kan absolut ingenting, utan det mesta är på experimentbasis. Några tankar kan jag dela med mig av ändå.

Vill du så själv? I så fall tycker jag att du ska skriva upp vilka sorters grönsaker/örter du vill odla. Åk sedan till en handelsträdgård eller liknande och botanisera i deras fröpåsar. (Eller googla på nätet och leta hos fröförsäljare på nätet.) Kolla sedan när fröna ska sås. Om de ska försås inomhus, eller direkt på plats. Vissa frön behöver komma i jorden redan i februari för att kunna ge frukt till sommaren (tex chili - som för övrigt är en enkel växt att få att ge frukt).

Vad gäller potatis satte vi en sort som gav små potatisar första året. De blev jättegoda, men tog ju en halv evighet att skala (låg i jorden lite för länge, så skalet blev ganska hårt). Förra året valde vi en större sort, och det blev mycket bättre.

Örter har jag faktisk stoppat ner såna som jag har köpt i mataffären i jorden. Vissa har funkat jättebra (persilja), andra mindre bra (basilika). De gånger jag har försökt att fröså örter har det varit med blandad framgång.

Viktigt att tänka på är vilken växtzon du bor i. Och i vilket vädersträck din lilla täppa ligger. Och hur utsatt för vind den är.

I år har jag inte orkat så några frön, så i år ska jag göra det enkelt för mig: köpa färdiga småplantor hos "min" handelsträdgård. I alla fall tex tomat, physalis lite olika grönsaker. Annat kommer jag att så lite längre fram, tex majs är jättekul och ganska enkelt att odla. Lite häftigt att servera sina egenproducerade majskolvar som grilltillbehör lite senare i sommar!! Broccoli är oxå tacksamt, men känslig för larver om inte täcks med "insektsduk".

Nu drar A i mig så det är dax att ge henne lite uppmärksamhet!
Undrar du något är det bara att fråga på!
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » sön mar 20, 2011 11:19

Jag har inte gröna fingrar! När vi köpte huset för 1 år sen så var det så spännande när snön smälte fram, för då fick vi ju se hur gården såg ut och hur man kunde fixa lite i trädgården. Till vår förvåning var 3/4 av gården trädgårdsland! :shock:

Men vi började direkt att fixa till det, vi gjorde allt till gräsmatta och lämnade kvar kanske 2 x 6 meter till ett trädgårdsland. Det fanns ett jättestort jordgubbsland, vi sparade några av dom och planterade dom i vårat nya lilla trädgårdsland. Sen på resten av marken planetrade vi lite morötter, ärtskidor, potatis, rabarber (som fanns tidigare i det stora trädgårdslandet), svartvinbärsbuskar (som oxå fanns tidigare). I år får vi se vad jag ska plantera, med det lutar mot morötter, ärtskidor och potatis.

Vi fick potatis och det var jättekul att till middag bara kunna gå ner på gården och hämta lite färsk potatis :) så det rekomenderar jag! Morötterna var jag inte så noga med och det blev inga! Man är tvungen att i början när dom kommer upp, vara där och rensa och plocka bort några. Det hade jag inte riktigt tid med (Knut kom ju då) så det blev inga morötter! Ärtskidorna hadej ag inte heller tid med, dom kom upp, men jag satte dom inte på pinnar så dom kunde inte växa ordentligt. Det var synd, för dom är jättegoda när dom är färska! Men i sommar hoppas jag på att det blir ändring på det :) jag har köpt allt och jag bara väntar på att all snö ska försvinna så att man kan få börja :)

Men det jag kan rekomendera dig är att plantera så tidigt som det går! Vänta inte för länge, utan plantera i maj eller vad det är som står på påsarna? Ju längre du väntar, ju mindre blir det? Men jag är inte helt hundra på det, men jag planterade inte så jättetidigt och iår ska jag plantera mkt tidigare än ifjol! Sen börja med dom lättaste och vanligaste, typ morötter och potatis kanske? Jordgubbar är det väl bara att köpa färdiga plantor och sen plantera dom :) men dom kan man inte räkna med att dom får så många frukter första sommaren, utan dom får fler frukter ju äldre dom blir. Jag ska även testa odla smultron iår, jag har köpt fröpåsar med smultron :) det är bara att känna av vad du skulle vilja ha och testa dig fram! :)

Jag bigofar 3 bilder på trädgårdslandet ifjol precis när vi gjort det färdigt :) det ser inte så superbra ut, men sen mitt på somaren så hade allt tagit sig och det blev jättefint!
Bilagor
Trädgårdslandet5.jpg
Trädgårdslandet
Trädgårdslandet5.jpg (62.47 KB) Visad 232 gånger
Trädgårdslandet2.jpg
Trädgårdslandet
Trädgårdslandet2.jpg (59.21 KB) Visad 232 gånger
Trädgårdslandet1.jpg
Trädgårdslandet
Trädgårdslandet1.jpg (71.88 KB) Visad 234 gånger
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » sön mar 20, 2011 11:21

Här kommer två till bilder på trädgårdslandet :)
Bilagor
Trädgårdslandet4.jpg
Trädgårdslandet
Trädgårdslandet4.jpg (74.01 KB) Visad 228 gånger
Trädgårdslandet3.jpg
Trädgårdslandet
Trädgårdslandet3.jpg (58.22 KB) Visad 230 gånger

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » sön mar 20, 2011 23:18

Tack för tips, bilder, tankar o idéer!

Hur valde ni vad ni ville odla? Kolla ni in vad som var lättodlat eller vad ni ville odla eller kanske vad ni gillade att käka?

Är det så att sallad drar sniglar?

Idag bestämde jag dock att det här med att odla får ligga på hyllan ett år, först får min man renovera huset o greja runt omkring, odla kommer inte hinnas med nu i vår. Eller rättare sagt det känns som ett jävla projekt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » mån mar 21, 2011 20:59

Jag har valt det jag själv kommer att vilja äta :) måna brukar väl odla sallad och sånt, men brukar själv inte äta tråkia salladsblad ( :wink: ) så det är ngt jag inte kommer att odla.

Jag förstår att du väljer att lägga det på hyllan ett år, det tar tid att hålla på med landet. Ogräset måste man rensa iblnad 2 gånger varje dag! Inte kul alls! Det är en stor nackdel vad gäller trädgårdslandet!

Men om du har ett land färdigt, så rekomenderar jag iaf att plantera lite potatis :) potatisen sköter sig själv och det enda man kan göra är att i början rensa bort ogräset. Sen när blasterna kommit upp ordentligt, behöver man inte rensa bort ogräset. Sen kanske att planetra jordgubbsplantor, bara för att dom ska hinna ta sig och bli större till nästa år.

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons mar 23, 2011 01:55

Jag hatar verkligen att rensa ogräs. Vad mer än potatis sköter sig självt o drar minimalt med ogräs?
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » ons mar 23, 2011 14:48

Jordgubbarna sköter sig själv, där behöver man inte rensa ogräs om man sätter en såndär svart matta + bark. Det gjorde vi direkt och skönt var det att slippa rensa där! Ärtskidorna sköter segentligen sig själv, bara dom kommit upp ur jorden och man satt fast dom på pinnar. Men sen kommer jag inte på ngt mer, men sen har jag ju inte odlat så himla mkt, men ngn annan kanske vet ngt mer? :)

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » ons mar 23, 2011 15:00

Till ärtorna brukar jag sätta upp ett nät (tex hönsnät) så växer de upp på det själv.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Återgå till Trädgård & växter