Banner Forum Image

Hjälp magont!

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Hjälp magont!

Inläggav helenaeg » fre aug 13, 2010 14:33

LIlla Tove som idag är 5 veckor gammal har sedan några veckor problem med magen. Hon har ont och försöker prutta. Vi har pratat med BVC om det och följt alla tips. Vi masserar, ger Minifom, slutat att äta bönor, lök, ärtor och alla mjölkprodukter. När vi började med Minifom slutade hon vara orolig dagtid men sov jättedåligt. De första tre veckorna sov hon hur bra som helst och sen för ett par veckor sedan började gnällandet på nätterna. Vi uteslöt sen mjölk helt från min kost och vi tyckte det blev lite bättre men nätterna kvarstår och nu vet jag faktiskt inte om det är bättre när jag tagit bort mjölken. Hon gnäller i sömnen och sprattlar, hon tar i och försöker prutta/bajsa. Hela nätterna håller hon på så men på dagtid sover hon oftast lugnt och bra. Vi provade sempers droppar också men i samband med att vi började med dom slutade hon att bajsa varje dag så vi slutade. Det kan vara en tillfällighet för jag vet att de kan ändra bajs-beteende men hon bajsade 10 ggr om dagen minst innan.

Jag tycker så synd om henne och mitt hjärta blöder. Dessutom är både jag och sambon helt slut för vi delar upp natten med henne och jag vaknar så fort hon gnyr. Vi tänkte först också att debn oroliga sömnen var en utvecklingsfas hon går igenom då hon också var rädd för att ligga själv och ville bli buren hela tiden men nu har det pågtått en vecka och alla symptom har gått bort förutom nattsömnen.

Har ni några råd och tips så vi kan få en glad bebis på nätterna, det är sååå jobbigt för både oss och henne och vissa nätter vill jag bara gråta.

VI har köpt mjölkfri ersättning på apoteket men inte provat, kan det hjälpa att ge det på kvällen istället för amning??Snälla om ni har tips, skriv dom till mig.
BildBild
helenaeg
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Hjälp magont!

Inläggav mammon » fre aug 13, 2010 15:02

det låter vettigt o testa med tilläget innan läggning tycker jag.vet att jag läste o även såg nått inslag förra året om akupunktur mot kolik
mammon
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav skorpionen » fre aug 13, 2010 15:52

Har tyvärr inget råd att ge dig. G hade perioder i förra veckan då han skrek av magont i timmar på kvällen (bara en gång på natten, som tur var). Vi började med Sempers magdroppar i tisdags och sedan dess har han inte haft ont något *peppar, peppar*. I början bajsade han väldigt ofta, man gjorde inget annat än att byta bajsblöjor kändes det som, men de senaste veckorna har han bara bajsat en eller två gånger per dag. I övergången märkte man att han tyckte att det var lite jobbigt att få ut så mycket på en gång, men nu mår han hur bra som helst.

Tyvärr inget råd, men lite erfarenheter. Vet själv hur jobbigt det är när de små liven skriker och man inte kan hjälpa dem.
Bild
skorpionen
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav shoegal » fre aug 13, 2010 16:55

Elis hade kolik när han var bebis och för oss handlade det mycket om att stå ut, för det blir bättre (även om man inte ser ljuset i tunneln när man är inne i det).

Sempers magdroppar hjälpte en del för oss. Tyvärr blir många barn först sämre under de första dagarna (för oss tog det fyra dagar) men efter det var det en markant förbättring!

Angående kost så testade jag utesluta allt möjligt, men ingenting gav effekt. Det finns dock flera som tycker att utesluta mjölkprodukter helt i sin kost har gett bra effekt på bebisen.

Att ge ersättning har jag inte läst eller hört om någon som tyckt ge effekt, utan magknip handlar ju om en omogenhet i tarmen. Så jag resonerar nog så att eftersom du testat vara utan mjölk och ammat och det gav en viss effekt så kan man nog inte räkna mer effekt av mjölkfri ersättning. Om amningen funkar tycker jag att du ska fortsätta med det.

För mig funkade det lite att pumpa ur lite innan jag ammade, så värsta "trycket" släppte (min mjölk rann till så snabbt och Elis svalde mycket luft), låta Elis sitta upp och amma (så mycket det gick, då svalde han mindre luft) och försöka få honom att rapa mycket.

Det är verkligen jättejobbigt att ha ett barn som har ont, jag vet inte hur många nätter jag grät i förtvivlan när Elis hade kolik (han skrek i omgångar från sju på kvällen till tre, fyra på natten). Det viktigaste är nästan att se till så man står ut, för det KOMMER att gå över! Turas om att sova med öronproppar, be en släkting eller nära vän om hjälp och be dem ta natten och bara väcka dig när det är dax att amma. Efter en natts sömn känner man sig lite mer som en människa, och orkar ta några jobbiga nätter till.

Jag fick tillsist begränsa amningen till var tredje timma på natten för Elis kunde inte avgöra om han var hungrig eller om han hade ont i magen, så han ammade tills han kräktes.

Hoppas eran lilltjej blir bättre snart!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör aug 14, 2010 15:10

såg i din andra tråd att du tycker det är svårt att äta mjölkfritt. jag gör också det sedan kanske 2 månader tillbaka för min dotters skull (tog en vecka innan hon blev lite bättre, två innan det blev väldigt bra, men har inte testat om hon är mjölkallergisk ännu med blodprov el så men jag misstänker det starkt.) så jag tänkte att jag delar med mig av hur jag gjort. kanske är det inget nytt men isf kanske någon annan har nytta av det.

jag tycker det är omöjligt att ersätta ost och mjölk i kaffet men allt annat fungerar ganska okej. eftersom man skall vara mycket försiktig med sojaprodukter också begränsas ju utbudet ännu lite mer men mycket kan man ändå äta.

till matlagning finns olika havreprodukter som påminner om matlagningsgrädde, jag har havremjölk till muslin på morgonen. pasta med olika tomatsåser är nästan alltid mjölkfritt. det mesta bröd och nästan alla kakor som inte innehåller choklad går att äta (som tex ballerinakex) på café kan man fika på delicatobollar, de är mjölkfria. oftast är bröd som sagt mjölkfritt så om man bara ber att få en smörgås utan smör med tex räkor, lax, skinka, olivröra eller vad man nu gillar med grönsaker så går det också fint. kakor som ofta är mjölkfria är mazariner och annat bakat på nötter/mandlar, liksom maränger.jag har även beställt pizza utan ost ute, det blir inte samma sak men ändå gott o sjukt mycket nyttigare ;-)

vill man baka hemma kan man baka med mjölkfritt margarin, blir jättebra.

förutom havremjölk finns risdryck och jag har även sett quinoadryck, mandeldryck o hasselnötsdryck! dock ej testat de senare.

på smörgåsen hemma funkar ägg och kaviar, hummus, olivröra, röd pesto (fast läs innehållet, vissa innehåller ost/mjölk) och om man gillar det köttpålägg förstås.

ja, det var nog det jag hade i huvudet just nu! o även om det emellanåt ÄR skittrist så kan jag iaf trösta mig med att jag tappat vikt på min mjölkfria diet, alltid nåt.

annars skriver Shoegal jättebra om hur tufft det är o hur man bara får stå ut. din lilla tjej är bara 5 veckor, det är en enorm omställning! min flicka är 6 månader o mitt andra barn o det har, fastän jag var beredd på det, varit otroligt jobbigt att hon varit så ledsen och haft så mycket ont.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn