Banner Forum Image

Hjälp! (Långt)

Diskutera förskola och familjedaghem

Hjälp! (Långt)

Inläggav Lotta72 » lör feb 12, 2011 06:12

Jag sitter vaken i natt, gråter, är jätteledsen, stressad och orolig över hur det ska fungera med förskolan nästa vecka, och jag behöver nog era tankar. Sedan några veckor tillbaka har jag varit i valet och kvalet att kontakta läkare eftersom jag har börjat märka av en hel del stressymptom. Eftersom jag möter ganska många individer på jobbet som ”gått in i väggen” är det ganska skrämmande att upptäcka att jag är på väg åt det hållet. Efter många om och men kom jag iväg till läkaren i torsdags, och han sjukskrev mig i två veckor och ordinerade ”vila i hemmet”. När jag väl fick det beskedet var det som att luften gick ur mig. Lättad att få vila och chans att få lite tid för mig själv att landa i allt som har hänt det senaste halvåret, men också kunna landa på fötter för att må så bra jag kan för att Pyret ska må så bra h*n kan. Natten efter läkarbesöket sov jag 14 timmar i sträck, vilket kanske säger något om i vilket skick jag är.

Förra tisdagen, 1/2, började vi skola in A på förskolan. Det skulle vara en 5-dagarsinskolning. De första fyra dagarna gick jättebra. Jag var med två dagar, H två. Första halvtimman var A reserverad, men sen ”struntade” hon i oss och lekte och var på upptäcktsfärd. Förra helgen blev A febrig och förkyld, så det blev ingen förskola må – ti denna vecka. I onsdags var det meningen att As farmor skulle ha A (hon har haft A på onsdagarna sedan i september). Vi kom överens med förskolan att farmor skulle komma dit med A för att fortsätta inskolningen. Det hade inte alls funkat lika bra. Vilket jag inte tycker är så konstigt eftersom hon förmodligen fortfarande hade förkylningen i kroppen (hade dock varit feberfri ett dygn innan och verkade inte påverkad.) I torsdags var H med A på dagis, och då fungerade det lite bättre även om hon hade varit lite gnälligare än hon brukar. Det tror vi beror på att A var trött. Hon hade varit vaken och var ledsen ett par timmar på natten innan. Natten till igår sov hon som en stock och på morgonen var hon pigg och glad som vanligt. Farmor var sedan tidigare anlitad som barnvakt, och var den som var med A på förskolan. Nu hade det gått sämre igen. Personalen hade möte på fm och det var vikarier inne i stället, och A hade tydligen haft stenkoll på var farmor var hela tiden. Efter lunch hade farmor ändå fått sätta sig i personalrummet. A hade varit ledsen, men somnat i knäet hos en av personalen. Då åkte farmor hem till oss, och om allt gick bra skulle hon hämta A kl 14. Dagis ringde inte innan dess. Som jag förstod det hade A sovit gott i drygt en timma och sedan hade det fungerat hyfsat. Hon hade varit lite gnällig, men inte jätteledsen (vilket hon tydligen blev när farmor kom igen.)

Så över till mitt dilemma. Tanken var att H och jag skulle gå upp i arbetstid fr o m nu på måndag. H har dessutom i princip ingen möjlighet att ta ut ledighet nästa vecka. A skulle ha varit på förskolan 8 – 17, må, ti och tor. Men eftersom jag nu är sjukskriven bad jag farmor att hälsa personalen på förskolan att jag kanske kan komma kl 10 i stället på måndag, och att jag stannar en liten stund, men att vi sedan testar och ser hur det går. Om det funkar så kommer H och hämtar henne som det var tänkt vid 17-tiden, och om det inte funkar så skulle jag ju kunna komma och hämta henne tidigare, kanske vid 15-tiden. (Tidigare om det inte funkar överhuvudtaget, givetvis.) På så sätt blir det lite av en mjukstart för A, men jag kan oxå få möjlighet att faktiskt vara sjukskriven.
När farmor kom hem så hade hon med sig en lapp med tider som personalen tyckte skulle funka för dem, med tanke på deras schema (om jag förstod det rätt). Må 9 – 12, tis 10 – 14, ons 9 – 11.30, to 10 – 14 och fre 9 – 11.30. Nu skulle jag ju kunna göra detta, eftersom jag ska vara hemma, men jag är ju faktiskt hemma för att jag är sjukskriven och behöver vila. Det här blir ju ingen vila alls, och det stressar mig till max! (Läs: gråter och är jätteledsen!)
Jag kan inte låta bli att undra hur man hade gjort om H och jag skulle ha jobbat som planerat nästa vecka. A kommer att vara ledsen på dagis, men det kommer att gå över. Men det kommer också att komma tillbaka i perioder. Och så länge hon inte är hysteriskt ledsen och det inte går över, vilket inte tycks vara fallet, så är jag tveksam till nyttan med att dra ut på inskolningen mer.

Jag mår riktigt dåligt av detta, och börjar nästan ångra min sjukskrivning, eftersom det känns som om det här blev värre istället för bättre. Hur ska jag tänka/göra?
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Re: Hjälp! (Långt)

Inläggav Sofia85 » lör feb 12, 2011 08:39

Med tanke på att hon inte har blivit lämnad mer än några timmar själv på dagis så skulle jag nog tycka att det är för mycket att köra igång med långa dagar direkt. Däremot så tycker jag att tiderna som personalen satt är väldigt konstiga, eftersom de borde trappa upp vistelsen och inte ner.
Tex att hon kanske är från 9-12 på måndagen (den tiden personalen föreslog) och sen på tisdagen så kan ni prova till efter lunchvilan och resterande dagar kanske hon kunde vara från 9 till efter mellis, vid 14.30-15. Det är nog vad jag skulle föreslå till personalen.
Känner du att du behöver vila mer så kanske du kan ta hjälp av farmor vissa dagar?
Hade ni båda jobbat nu så tror jag att en av er hade fått ta ut en del ledighet den här veckan. Det är så svårt att veta hur ett barn kommer att reagera på en inskolning och för vissa drar det ut lite på tiden, speciellt om det kommer in sjukdom och liknande mitt i.
Jag menar inte att vara okänslig mot dig, jag har ju ingen aning om hur du mår, men sett från din dotters perspektiv så tror jag att hon skulle må bättre av en mjukstartsvecka. Tror ni kommer att tjäna på det i längden.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör feb 12, 2011 09:46

Jag tror personalens tankar är att förlänga inskolningen nu när du "ändå är hemma". Dom menar inget illa utan ser en chans att smyga på eftersom hon varit orolig och det som sagt går. Men dom förstår nog inte situationen till 100%...

I Boden har man mer och mer frångått den långa inskolningen och kör en kort, intensiv istället. Så mycket bättre tycker jag. Ni har haft nåt mellanting av det jag kan förstå. Vår intesiva är 3 dagar och då är en förälder med hela tiden mellan 07:30-14:30, sen på 4 dagen så lämnar man helt och hållet. Jag upplever att längre inskolning blir som att riva bort plåstret sakta, det gör ondare under längre tid...Sen kan det ha blivit lite knas för henne också när det varit 3 olika som varit med henne.

Det är svårt, men försök att inte känna panik. Det kommer bli bra! Det blir det alltid, sen kan vissa inskolningar ta längre tid och vara krångligare, men det ordnar sig. Mitt tips skulle vara att du är med hela måndag...om du orkar, sen köra på som "vanligt" på tis eller senast ons. Det kan vara det som behövs för att hon ska bygga upp såpass mycket trygghet att hon fixar det själv sen. När du är där, se till att du är stilla så mycket det går också, så du inte går efter henne. Låt henne gå och sen själv komma tillbaka till dig om hon behöver.

Det är svårt att komma med råd när man inte har helheten....men det låter som att det där kommer ordna sig. Innan månaden är slut är dagis hur kul som helst! Var bara lugn och glad vid lämningarna, även om du inte är det så underlättar det också en massa. De flesta barn har ett eller flera bakslag. Ofta efter sjukdom etc. Då är det svårare att lämna dom osv. Sen protesterar dom så länge det ev kommer ge resultat...typ så länge dom se en...så fort man gått ut så slutar dom gråta.
sprallos

Inläggav Fru S. » lör feb 12, 2011 10:36

Jag är ju också sjukskriven och då har man rätt att ha sitt barn heltid på förskolan.
Jag vet hur du känner, jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression i tre år. Inte nu utan tidigare.

Du behöver känna lugn och trygghet just nu. Om du inte orkar får nog din man ta en stund ledigt på måndag och förklara detta för personalen.

Jag har inga tips om inskolningen. Vår gick rätt smärtfritt. Men vi har haft bakslag och första månaden efter inskolning var lite jobbig, jag grät många gånger i bilen på väg till skolan....

Jag skickar allt mitt stöd till dig. Jag vet precis hur du känner!!! PM:a om du behöver ösa ur dig.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » lör feb 12, 2011 21:26

Själv hade jag nog utnyttjat farmor om jag varit i dina skor. Om hon har möjlighet att tex hämta och ha henne några timmar mer eller mindre varje dag så kanske det föreslagna upplägget funkar för alla?

Liam hade en inskolningsperiod som vi avbröt (han var ledsen varje dag -hör nog till att han fick två tänder då- och efter ett par veckor blev alla fröknar sjuka).
Vi tog paus i 2-3 veckor och när han sedan kom tillbaka gick det mycket bättre!
Min slutsats är därför att man bara kan lita på sin magkänsla med detta. Om du känner att det som dagis föreslagit kommer funka så kör ni på, men om något annat behövs så får du ta upp det till diskussion.

Hoppas det går bra för er.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » lör feb 12, 2011 21:54

Hej!

Vi hade också "intensivinskolning", fyra eller fem dagar tror jag. Det har funkat bra, med ett par bakslag. Nu jobbar jag lite oregelbundna tider så Maja är på dagis max tre dagar i veckan. Det som slår mig meddetsamma är som Sprallos skriver om plåstret. Hon behöver vara där lite längre dagar för att komma in i det. Kanske 09 - 1330-14?
Det blir ju så hattigt annars. En annan sak som slår mig är att det verkar jobbigt att ni är så "många" som skolar in?? Vi fick veta att det skulle vara en och samma förälder hela inskolningen. Det funkade bra för oss.

Ledsen kommer hon vara till och från. Vi har som regel att hon ska vara mer glad än ledsen på dagis, annars ska de ringa. Dvs att om hon kommer på att hon saknar oss några gånger om dagen och blir ledsen men tröstbar är det ok, men inte ok att vara ledsen mer eller mindre hela dagen.

Det löser sig säkert, men jag vet, det är superjobbigt ibland. Jag har till och med blivit tröstad av personal på deras toalett med tårarna sprutande.

Kram!
Bild

Bild
Linda*
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Taweret » lör feb 12, 2011 22:21

Vad jobbigt för er alla att det inte går som planerat. Jag har haft tur och haft helt smärtfria inskolningar och lämnat barnen redan första dagen.

Jag tycker att du ska prata med personalen igen på måndag och säga att de där tiderna inte passar för er då faktiskt är hemma pga att du måste ta det lugnt och vila. Det låter ju som om det fungerar bättre då du eller H är med henne på förskolan men sämre när farmor är där. Hon kanske inte kopplar ihop farmor med förskolan utan att dom ska vara hemma och göra något skoj ihop eller så.
Jag skulle nog försöka med att ha henne där som ni hade tänkt kanske lämna senast tio och sedan ha henne där till efter vila och mellis sen om det går kanske farmor kan hämta någon dag så du får extra vila även på em. Eller att du och farmor hämtar tillsammans och att farmor är med er hemma?

Hoppas att ni löser det på bästa sätt, det brukar gå bra bara man pratar med personlen.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » lör feb 12, 2011 22:23

Tack för alla era tankar!

Nu känner jag mig mycket lugnare. Min fantastiske, stöttande sambo och jag har pratat en del om hur vi ska göra och H har även pratat med farmor. H och jag är överens om att A måste få mer rutin kring förskolan och att hon behöver få vara lite längre tid än bara några timmar. Eftersom det har funkat bra efter någon halvtimma med både mig och H så har vi kommit överens om jag ska lämna A vid 10-tiden de dagar det är sagt att hon ska vara på förskolan nästa vecka. Sen stannar jag en halvtimma - timma till dess att A leker på. H får hämta henne på eftermiddagen. Självklart kommer jag att hämta henne om hon blir otröstlig. Men funkar det så kör vi på som det var tänkt. Personalen har sagt att de klarar av att hon gråter lite, och vi har inte heller några problem med det (klart att det skär i modershjärtat, men ledsen kommer hon ju vara till och från). Farmor kommer vi hålla helt utanför förskolan tills vidare.

Det är skönt att H och jag är överens och trygga i vårt beslut. Det är oxå väldigt skönt att H har tagit över hela frågan. Han kommer att prata med förskolan och förklara hur vi har tänkt, och att all kontakt mellan förskolan och oss ska gå genom honom till dess att jag mår bättre.

FruS:
Ett särskilt tack för ditt stöd. Jag är ju - tack och lov - inte i en utmattningsdepression i nuläget, men om jag inte får lugn och ro nu så är risken överhängande att jag hamnar där. Och det skrämmer mig till förbannelse, eftersom jag vet hur lång tid det kan ta att komma tillbaka. Det är svårt att sätta sig in i vad det verkligen innebär, men jag har fått en försmak, och den är besk! Jag lovar att PM:a dig om jag känner att jag behöver ventilera lite. Men i nuläget behöver jag bara, som du säger, lugn och trygghet.
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » ons mar 09, 2011 22:59

Håller med Sprallos om allt. Det känns som att er förskola erbjuder en snabbare variant av den långa inskolningsmetoden om du förstår vad jag menar. Väldigt förvirrande... Det känns inte alls bra i mina öron.

Faktum är att vi kommer att få samma typ av inskolning för vår son nu i slutet av mars. Kände på en gång att jag inte riktigt gillade upplägget men jag tror att det handlar om att det är så otroligt mycket intryck för barnen att börja på förskolan och att de pga detta behöver en mjukstart. Vi ska tydligen räkna med att inskolningen tar 3 veckor, vilket känns som som sjukt lång tid men det är nog för att gardera för bakslag så att man inte räknar med att kunna gå upp på heltid efter en vecka. Kanske missade de den biten på er förskola?

Alla barn är olika och klarar av inskolningen olika bra, så är det ju.
Hoppas att allt har löst sig för er nu iaf! Och hoppas att du får din vila som du så väl behöver!
BildBild
Dannie

Återgå till Förskolan