HJÄLP! Hur säger man till dagis på ett Fint sätt? :/
10 inlägg • Sida 1 av 1
HJÄLP! Hur säger man till dagis på ett Fint sätt? :/
Min lilla flicka är 19 månader nu oc började i januari på dagis.
Det funkar ganska bra, hon gråter när jag lämnar henne men sen är hon tydligen jätteglad och ter ordentlgit, sover osv.
MEN har dock upptäckt en liten sak som jag börjar bli lite orolig för!
Och jag vet inte hur jag ska säga det till dagispersonalen då jag tycker det är jobbigt att säga åt dom!
Jag misstänker att min dotter inte får i sig ordentligt med dricka på dagis och går törstig när hon är där!
Detta tycker jag är jättejättehemskt om det är så!
När hon kommer hem är hon ALLTID jättejättetörstig och dricker jättemycket vatten, dessutom har hon knappt kissat alls i blöjan och det som är där i är JÄTTEgult.
Känns jättejobbigt detta! Tror det kan bero på en faktor och det är att dom BARA serverar mjölk på dagis, till middag och mellanmål, kanske till frukost med men det är jag inte säker på men jag skulle tro det!
Jag tycker INTE att mjölk släcker törst ordentligt! Tycker att det kunde räcka med mjölk till middagen. Vatten ska det vara och det tycker vår dotter med om hon får välja!
Till middag här hemma erbjuder vi henne mjölk och vsst dricker hon det! men hon dricker även vatten emellanåt, så hon får både oc till middagen!
Jag känner att dagis måste ge henne vatten oftare för man kan inte släcka törsten på mjölk en hel dag, dessutom dricker inte vår dotter JÄTTEmycket mjölk utan ett halvt glas om dagen.
Jag var likadan när jag var liten.
Men helt ärligt, det känns SÅ FEL att säga åt dagis att jag misstänker att dom gör helt fel mot vår tjej..
Dom är inställda på att alla ska ha samma sak, dom kanske inte ens vill ge vår dotter något annat så det inte ska bli orättvist?
Känns jättejobbigt det här!
Snälla, vad hade ni gjort? Hur säger man till på bästa sätt?
Jag vill helst att min sambo säger till för själv tycker jag det är lite pinigt att klaga!
Men vi måste ju för jag vill absolut inte att min dotter ska gå törstig.
Det är ju det västa som finns!
/Hjälp till desperat mamma!!
Det funkar ganska bra, hon gråter när jag lämnar henne men sen är hon tydligen jätteglad och ter ordentlgit, sover osv.
MEN har dock upptäckt en liten sak som jag börjar bli lite orolig för!
Och jag vet inte hur jag ska säga det till dagispersonalen då jag tycker det är jobbigt att säga åt dom!
Jag misstänker att min dotter inte får i sig ordentligt med dricka på dagis och går törstig när hon är där!
Detta tycker jag är jättejättehemskt om det är så!
När hon kommer hem är hon ALLTID jättejättetörstig och dricker jättemycket vatten, dessutom har hon knappt kissat alls i blöjan och det som är där i är JÄTTEgult.
Känns jättejobbigt detta! Tror det kan bero på en faktor och det är att dom BARA serverar mjölk på dagis, till middag och mellanmål, kanske till frukost med men det är jag inte säker på men jag skulle tro det!
Jag tycker INTE att mjölk släcker törst ordentligt! Tycker att det kunde räcka med mjölk till middagen. Vatten ska det vara och det tycker vår dotter med om hon får välja!
Till middag här hemma erbjuder vi henne mjölk och vsst dricker hon det! men hon dricker även vatten emellanåt, så hon får både oc till middagen!
Jag känner att dagis måste ge henne vatten oftare för man kan inte släcka törsten på mjölk en hel dag, dessutom dricker inte vår dotter JÄTTEmycket mjölk utan ett halvt glas om dagen.
Jag var likadan när jag var liten.
Men helt ärligt, det känns SÅ FEL att säga åt dagis att jag misstänker att dom gör helt fel mot vår tjej..
Dom är inställda på att alla ska ha samma sak, dom kanske inte ens vill ge vår dotter något annat så det inte ska bli orättvist?
Känns jättejobbigt det här!
Snälla, vad hade ni gjort? Hur säger man till på bästa sätt?
Jag vill helst att min sambo säger till för själv tycker jag det är lite pinigt att klaga!
Men vi måste ju för jag vill absolut inte att min dotter ska gå törstig.
Det är ju det västa som finns!
/Hjälp till desperat mamma!!
- Pullan
- Har vimedbarn.se som startsida

Re: HJÄLP! Hur säger man till dagis på ett Fint sätt? :/
Säg som det är att du misstänker att hon dricker för dåligt o skulle uppskatta om de kan påminna henne om det även när inte är i samband med mat.
På soppadagen brukar det vara mjölk till lunch men annars är det enligt min erfarenhet alltid vatten.
Det är inget konstigt att ni hjälps åt att få din dotter att dricka lite.
På soppadagen brukar det vara mjölk till lunch men annars är det enligt min erfarenhet alltid vatten.
Det är inget konstigt att ni hjälps åt att få din dotter att dricka lite.
- che
- Alltid online

Det kna man ju säga kanske! Måste ju säga något!
Men när jag var med några dagar på inskolningen drack dom ALLTID mjölk till både middag och mellanmål..
måste vara olika på olika dagis!
Men jag måste ju säga till dom iaf för hon kan ju inte fortsätta vara törstig.. :/
Men när jag var med några dagar på inskolningen drack dom ALLTID mjölk till både middag och mellanmål..
Men jag måste ju säga till dom iaf för hon kan ju inte fortsätta vara törstig.. :/
- Pullan

jag är jätte mesig att säga till men jag hade nog gjort något som sambon säger är en typisk mig grej. jag hade tagit med hennes pipmugg och sagt " jag tog med en pipmugg hon gillar, hon har varit väldigt törtstig på VATTEN senaste dagarana"
-

gellis - Alltid online

Jag tycker att du helt enkelt kan fråga om hon dricker mycket på dagis för att du har sett att hon är törstig när hon kommer hem samt att hennes kiss är gult. Sen kan du ju även säga till dom att ni vill att hon ska få vatten till maten eller kanske mjölk till lunch men vatten de andra måltiderna.
Tänk på att dom är där för att ta hand om er dotter och ni känner henne bäst så ibland måste man fråga och vara lite tuff mot personalen. Alla barn är inte lika och då kan man inte göra lika mot alla barn.
Lycka till!
Tänk på att dom är där för att ta hand om er dotter och ni känner henne bäst så ibland måste man fråga och vara lite tuff mot personalen. Alla barn är inte lika och då kan man inte göra lika mot alla barn.
Lycka till!
- Taweret
- Alltid online

Min erfarenhet är att de inte alls tar illa vid sig om man pratar om saker i lugn och ro och tar upp det på ett bra sätt. Vi har aldrig haft några problem med varken dagis eller skola med vår stora son. Jag har varit rak och tydlig och de har lyssnat och tagit till sig och ingen har tagit illa upp. De tycker nog bara det är bra att de får veta mer om er dotter så de kan ta hand om henne på bästa sätt. Lycka till 
- Trötta mamman
- Alltid online

Jag håller med ovanstående.
Jag var tex rädd att ingen tvättade Isabelles händer innan maten när hon började på dagis, jag tyckte att det slarvades med det. Däremot var dom noggrannare med det efter maten, ok att barnen är kladdiga då men
.
Nåväl, efter att ha haft ont i magen över det i två dagar tog jag tillslut mod till mig och sa att det var viktigt för mig att hon fick rena händer innan maten också, speciellt eftersom hon fortfarande kröp då. Jag sa det jättefint och försiktigt.
Reaktionen av den fröken jag pratade med blev att jag absolut måste berätta sådana funderingar för dom. Jag fick bara inte gå och ha funderingar och må dåligt över det.
Efter att jag hade tagit upp det kände jag mig så lättad!
Så med andra ord tror jag att dom uppskattar om du frågar dom saker du undrar över.
Jag var tex rädd att ingen tvättade Isabelles händer innan maten när hon började på dagis, jag tyckte att det slarvades med det. Däremot var dom noggrannare med det efter maten, ok att barnen är kladdiga då men
Nåväl, efter att ha haft ont i magen över det i två dagar tog jag tillslut mod till mig och sa att det var viktigt för mig att hon fick rena händer innan maten också, speciellt eftersom hon fortfarande kröp då. Jag sa det jättefint och försiktigt.
Reaktionen av den fröken jag pratade med blev att jag absolut måste berätta sådana funderingar för dom. Jag fick bara inte gå och ha funderingar och må dåligt över det.
Efter att jag hade tagit upp det kände jag mig så lättad!
Så med andra ord tror jag att dom uppskattar om du frågar dom saker du undrar över.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Oj vad skönt att höra alla era svar!
Jag är verkligen en riktig mes och vågar inte säga till!
Ni vet, det var inte så längesen jag själv gick på SAMMA dagis känns de som! Är ju bara 21 år och jag har haft PRECIS samma fröknar så det känns lite olustigt!
Men jag måste bita i det sura äpplet och försöka säga det på ett lite fint sätt så dom inte tar illa upp!
Sen känns det faktiskt bättre att säga det till en av de yngre i personalen, vet inte varför, men det känns som de äldre i 60årsåldern känner att dom "vet bäst" eftersom dom alltid jobbat så här.
Och som sagt, lite pinigt eftersom det är "mina" gamla fröknar med.
Men ska göra ett ärligt försök!
Eller be sambon kanske...
Jag är verkligen en riktig mes och vågar inte säga till!
Ni vet, det var inte så längesen jag själv gick på SAMMA dagis känns de som! Är ju bara 21 år och jag har haft PRECIS samma fröknar så det känns lite olustigt!
Men jag måste bita i det sura äpplet och försöka säga det på ett lite fint sätt så dom inte tar illa upp!
Sen känns det faktiskt bättre att säga det till en av de yngre i personalen, vet inte varför, men det känns som de äldre i 60årsåldern känner att dom "vet bäst" eftersom dom alltid jobbat så här.
Och som sagt, lite pinigt eftersom det är "mina" gamla fröknar med.
Men ska göra ett ärligt försök!
Eller be sambon kanske...
- Pullan

Jag har oxå haft funderingar över när de får vatten på dagis utöver måltiderna, dante är ofta törstig, men kan kanske ibland inte göra sig förstådd. Ingen som arbetar som förskolelärare med lite inside info??!!
- tinali
- Alltid online

När jag jobbade på dagis hade vi alltid vatten tillgängligt för barnen.
Var de törstiga så fick de vatten även om det inte var matdags...
Då blev det naturligt så att även de små fick en påminnelse om de var törstiga. Dom såg ju att andra barn drack och ville de också ha så fick de...
Om du upplever det som en oro skall du definitivt ta upp det med personalen.
Jag lovar dig, det är ingen som kommer ta illa upp.
Berätta precis som du skrev här och be dem om att erbjuda Embla vatten även mellan måltiderna.
Vi har för övrigt haft samma frågeställning för vår son. Det första han gjorde när han kom hem var att hälla i sig ett stort glas vatten...
När vi tog upp problemet sa vi helt enkelt att våran son är en törstig kille och att vi tyckte han verkade törstig när han kom hem.
Personalen tyckte det var helt ok och har efter det erbjudit Dennis vatten.
Nu dricker han inte lika mycket när han kommer hem.
Du behöver inte tycka det är pinsamt. Det är faktiskt meningen att Embla skall må bra och att ni skall vara trygga när hon är på dagis!
Var de törstiga så fick de vatten även om det inte var matdags...
Då blev det naturligt så att även de små fick en påminnelse om de var törstiga. Dom såg ju att andra barn drack och ville de också ha så fick de...
Om du upplever det som en oro skall du definitivt ta upp det med personalen.
Jag lovar dig, det är ingen som kommer ta illa upp.
Berätta precis som du skrev här och be dem om att erbjuda Embla vatten även mellan måltiderna.
Vi har för övrigt haft samma frågeställning för vår son. Det första han gjorde när han kom hem var att hälla i sig ett stort glas vatten...
När vi tog upp problemet sa vi helt enkelt att våran son är en törstig kille och att vi tyckte han verkade törstig när han kom hem.
Personalen tyckte det var helt ok och har efter det erbjudit Dennis vatten.
Nu dricker han inte lika mycket när han kommer hem.
Du behöver inte tycka det är pinsamt. Det är faktiskt meningen att Embla skall må bra och att ni skall vara trygga när hon är på dagis!
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
10 inlägg • Sida 1 av 1