Hjälp en nybörjare!
40 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Hjälp en nybörjare!
Hej allihopa!!
Ni har gjort så fina och vackra tårtor, så nu skulle jag och sambon vilja ha en sån till Knuts namngivelse nästa lördag
men vi kan ingenting om sånt här och skulle behöva tips och hjälp!
Jag skulle vilja ha en rektanglig (fyrkantig?), blå tårta och på den kanske det ska stå Knut och vara en liten bäbis på? Är detta möjligt för mig som aldrig gjort ngt annat än en vanlig tårta förut? Jag vet att det är lite tid kvar tills namngivelsen och hade egentligen behövt börja tidigare och träna!
Jag har suttit och sökt lite grann och sockerpasta verkar vara det man ska använda? Men den är vit, kan man färga den blå? Eller ska man ta marsipan och färga blå?
sen så bor jag i ett litet samhälle med noll affärer! Den största affären vi har är Coop, men tror ändå inte att det finns så mkt baksaker där....
Som sagt, jag kan ingenting om sånt här och behöver verkligen hjälp! Vars ska man börja?
Är väldigt tacksam för hjälp!!
//Lisa
Ni har gjort så fina och vackra tårtor, så nu skulle jag och sambon vilja ha en sån till Knuts namngivelse nästa lördag
Jag skulle vilja ha en rektanglig (fyrkantig?), blå tårta och på den kanske det ska stå Knut och vara en liten bäbis på? Är detta möjligt för mig som aldrig gjort ngt annat än en vanlig tårta förut? Jag vet att det är lite tid kvar tills namngivelsen och hade egentligen behövt börja tidigare och träna!
Jag har suttit och sökt lite grann och sockerpasta verkar vara det man ska använda? Men den är vit, kan man färga den blå? Eller ska man ta marsipan och färga blå?
Som sagt, jag kan ingenting om sånt här och behöver verkligen hjälp! Vars ska man börja?
Är väldigt tacksam för hjälp!!
//Lisa
- laisa86
- Alltid online

Re: Hjälp en nybörjare!
Sen vad är skillnaderna på typ fyllningarna? Det verkar finnas fyllning, smörkräm, mossue? Jag fattar inte, vad ska man ha? I dom vanliga tårtorna som jag brukar göra med köpestårtbottnar så sätter jag bara banan och marsansås
Förklara gärna skillnaderna! 
- laisa86
- Alltid online

Jag och sambon har kommit på att vi vill göra en rektanglig tårta och pynta det som ett paket. Vi tänkte att det är ngt som vi klarar av
vi vill ha ett ljusblått paket med mörkblåa band. Jag hittade en sida med lite tårtgrejjor, är det här ngt som vi kan kavla över tårtan:
http://www.shoppingbutiken.se/index.php ... ts_id=1462
Det är 500 gram, hur långt räcker det? Räcker det till en tårta?
Av det här tänkte vi göra band på tårtan, om det går:
http://www.shoppingbutiken.se/index.php ... cts_id=843
Sen funderade jag om man skulle sätta några vita rosor på? Eller såna där pärlor som jag sett att ni satt på era tårtor. Kom med råd och tips
http://www.shoppingbutiken.se/index.php ... ts_id=1462
Det är 500 gram, hur långt räcker det? Räcker det till en tårta?
Av det här tänkte vi göra band på tårtan, om det går:
http://www.shoppingbutiken.se/index.php ... cts_id=843
Sen funderade jag om man skulle sätta några vita rosor på? Eller såna där pärlor som jag sett att ni satt på era tårtor. Kom med råd och tips
- laisa86
- Alltid online

Några bra sidor du kan titta på är http://www.kakburken.se
http://www.dekoreramera.se
http://www.tartdecor.se
http://www.dekoreramera.se
http://www.tartdecor.se
-

Shrin - Alltid online

Jo jag har hittat dom tre sidorna oxå, men dom har inte allt på en och samma sida... alltså jag måste beställa från flera av sidorna för att få det jag vill ha
vilken sida har bäst sockerpasta? Dekoreramera.se har en himmelsblå pasta som jag funderar på och då den vita oxå. Men sen hade vi vilja ha såna där sockerpälor och det har inte den sidan, utan då måste jag beställa från http://www.shoppingbutiken.se.
Jag fattar fortfarande inte det här med smörkräm? Vad är det och vars ska man ha det? Är det skillnad på det och på fyllning?
Jag fattar fortfarande inte det här med smörkräm? Vad är det och vars ska man ha det? Är det skillnad på det och på fyllning?
- laisa86
- Alltid online

Jag satt och bläddrade i tårtbildtråden och hittade den typ av tårta jag vill ha:
tartor-och-cupcakes-obs-endast-bilder-obs-7062-15.html
Ljusblå med vitt band av lolenona_84
tartor-och-cupcakes-obs-endast-bilder-obs-7062-60.html
Mörkblå med vitt band av fru Wahlström
Men då är min fråga, hur gör man dom där rosetterna? Banderna är väl ganska enkla, men hur gör man sån där fin rosett?
tartor-och-cupcakes-obs-endast-bilder-obs-7062-15.html
Ljusblå med vitt band av lolenona_84
tartor-och-cupcakes-obs-endast-bilder-obs-7062-60.html
Mörkblå med vitt band av fru Wahlström
Men då är min fråga, hur gör man dom där rosetterna? Banderna är väl ganska enkla, men hur gör man sån där fin rosett?
- laisa86
- Alltid online

Jag orkar inte svara på alla just nu men smörkräm har man under locket, man spacklar tårtan med det för att locket ska sitta fast bättre och för att locket inte ska börja svettas.
Fyllningar kan man göra av det mesta som man tycker är gott. Mousser är ofta gjort på grädde och bär bl a (recept finns i recepttrådarna), sen har du fluff som görs av godis som man smälter i grädde (se recepttråden).
Pärlorna kan du köpa på mataffärerna, dom finns vid strösslet eller vid bakhyllan.
Sen ett tips; Köp inte dom färdiga tårtbottnarna i mataffärerna, dom är enligt min mening otroligt smuliga och ömtåliga, gör egna istället.
Lycka till med bakandet!
Fyllningar kan man göra av det mesta som man tycker är gott. Mousser är ofta gjort på grädde och bär bl a (recept finns i recepttrådarna), sen har du fluff som görs av godis som man smälter i grädde (se recepttråden).
Pärlorna kan du köpa på mataffärerna, dom finns vid strösslet eller vid bakhyllan.
Sen ett tips; Köp inte dom färdiga tårtbottnarna i mataffärerna, dom är enligt min mening otroligt smuliga och ömtåliga, gör egna istället.
Lycka till med bakandet!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Strumpan: tack för ditt svar
lite klokare blev jag ju faktiskt!
Jag har suttit och klurat och tänkt och sökt lite på internet hur man ska baka. Jag har kollat i recepttråden och jag undrar om ni tycker att det här låter vettigt eller blir den för söt:
Chokladtårtbotten:
5 ägg
3 dl socker
1 dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
0,5 dl kakao (eller lite till för kraftigare smak)
2 tsk bakpulver
Dumlefluff som fyllning.
Chokladsmörkräm:
115 g smör
250 g florsocker med chokladsmak
5 tsk kokande vatten
Sen blå sugarpaste som lock och sen dekorationer.
Kom gärna med tips om ni tycker att det är dålig kombination eller helt fel recept
vi tar nog bara en fyllning, känns enklast just nu.
Sen tänkte jag baka tårtbotten i långpanna för att få rektangulär form, är det ngt spec jag ska tänka på? Tänkte att alla recept på tårtbottnarna är till runda formar med avtagbar kant.
Jag har suttit och klurat och tänkt och sökt lite på internet hur man ska baka. Jag har kollat i recepttråden och jag undrar om ni tycker att det här låter vettigt eller blir den för söt:
Chokladtårtbotten:
5 ägg
3 dl socker
1 dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
0,5 dl kakao (eller lite till för kraftigare smak)
2 tsk bakpulver
Dumlefluff som fyllning.
Chokladsmörkräm:
115 g smör
250 g florsocker med chokladsmak
5 tsk kokande vatten
Sen blå sugarpaste som lock och sen dekorationer.
Kom gärna med tips om ni tycker att det är dålig kombination eller helt fel recept
Sen tänkte jag baka tårtbotten i långpanna för att få rektangulär form, är det ngt spec jag ska tänka på? Tänkte att alla recept på tårtbottnarna är till runda formar med avtagbar kant.
- laisa86
- Alltid online

Jag är inte en av experterna på detta, men har gjort några tårtor hittills i varje fall.
Jag vet inte hur recepten du valt funkar, men personligen gillar jag att lägga in någon bärsmak i fyllningarna också: tex dumlefluff på ena lagret och jordgubbsgrädde på andra(eller hallongrädde eller andra frukt o bär blandat med grädde). Tycker att det blir ganska sött med bara dumlefluffen (som dock är väldigt god! (kan även rekommendera geishafluff).
Tårtbotten i långpanna funkar fint. Bara du tar ett recept som ger tillräckligt med smet! Själv gillar jag att göra rulltårtebottnar när jag gör i långpanna. Då kan man behöva någon/några fler för att få bra höjd på tårtan.
Rosetten kan du göra så här:
Tejpa ihop små (ca 1,5-2cm i diameter) rullar av papp.
Sugarpasten behöver du knåda en stund före kavling för att den ska bli medgörlig. Använd florsocker om den är för kladdig.
Kavla ut och skär ut långa remsor av sugarpaste (eller vilket material du valt).
Lägg en avklippt remsa runt varje rulle och kläm ihop ändarna så att du får en liten "svans" på dom.
Spar fyra remsor som räcker som "presentsnöre" över tårtan.
Lägg rullarna i en burk och låt torka tills att du ska dekorera tårtan.
När du ska dekorera: Lägg på de långa "presentsnörena" som ska ligga över tårtan. Ta loss rullarna och lägg ihop dina öglor till en rosett. Limma med lite vatten på "svansen" så att det sitter ihop.
Och en sista grej: planera så att du inte sitter med att göra hela tårtan på en dag. Om du gör dekorationerna på tisdag/ons, bottnarna och fyllningen på torsdagen och sätter ihop tårtan på fredagen så blir du inte så stressad... Tänk på att dumlefluff gärna får stå i kylen över natten innan du vispar- om den inte är riktigt kall så går det inte att vispa.
Lycka till!
Jag vet inte hur recepten du valt funkar, men personligen gillar jag att lägga in någon bärsmak i fyllningarna också: tex dumlefluff på ena lagret och jordgubbsgrädde på andra(eller hallongrädde eller andra frukt o bär blandat med grädde). Tycker att det blir ganska sött med bara dumlefluffen (som dock är väldigt god! (kan även rekommendera geishafluff).
Tårtbotten i långpanna funkar fint. Bara du tar ett recept som ger tillräckligt med smet! Själv gillar jag att göra rulltårtebottnar när jag gör i långpanna. Då kan man behöva någon/några fler för att få bra höjd på tårtan.
Rosetten kan du göra så här:
Tejpa ihop små (ca 1,5-2cm i diameter) rullar av papp.
Sugarpasten behöver du knåda en stund före kavling för att den ska bli medgörlig. Använd florsocker om den är för kladdig.
Kavla ut och skär ut långa remsor av sugarpaste (eller vilket material du valt).
Lägg en avklippt remsa runt varje rulle och kläm ihop ändarna så att du får en liten "svans" på dom.
Spar fyra remsor som räcker som "presentsnöre" över tårtan.
Lägg rullarna i en burk och låt torka tills att du ska dekorera tårtan.
När du ska dekorera: Lägg på de långa "presentsnörena" som ska ligga över tårtan. Ta loss rullarna och lägg ihop dina öglor till en rosett. Limma med lite vatten på "svansen" så att det sitter ihop.
Och en sista grej: planera så att du inte sitter med att göra hela tårtan på en dag. Om du gör dekorationerna på tisdag/ons, bottnarna och fyllningen på torsdagen och sätter ihop tårtan på fredagen så blir du inte så stressad... Tänk på att dumlefluff gärna får stå i kylen över natten innan du vispar- om den inte är riktigt kall så går det inte att vispa.
Lycka till!
- Snigel
- Alltid online

Ja absolut, dela upp tårtbakeriet! Det tar längre stund att baka än man tror i början. Tårtan lät jättegod men jag skulle också bryta av med någon syrligare fyllning. Jag gillar personligen hallonfärskostmoussen
.
Gu va sugen jag blir på att baka nu då! Det var typ ett år sen jag gjorde en tårta
. Det får bli till Josefines dop i oktober.
Du måste visa upp resultatet sen!
Gu va sugen jag blir på att baka nu då! Det var typ ett år sen jag gjorde en tårta
Du måste visa upp resultatet sen!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Ännu bättre än florsocker vid kavling eller om sugarpasten är kladdig är potatismjöl, speciellt om du ska göra dekorationer som ska ha en form, det torkar ju ut lite och då stelnar och torkar sp:n mer och blir mer hållbar. Tänker på öglorna
Jag har provat både florsocker och potatismjöl och gillar helt klart potatismjöl bättre!
-

Tossy - Alltid online

Snigel: tack för ditt svar!!
ska visa sambon instruktionen på rosetten, han brukar vara bättre på sånt än vad jag är
vilket recept gör du på rulltårtebottnar? Gör du då flera bottnar eller gör du en som du sen delar till flera?
Strumpan: jag har precis varit och köpt: grädde, dumle, blåbär och hallon. Jag tänkte ta och testa och göra dumlefluffen och blåbärmossue och hallonmossue nu ikväll
när man sätter i färskost, blir smaken mildare då eller? Vad är färskost, är det philidelpiaost eller? Jag kanske visar resultatet, det beror på om det blir totalt katastrof eller bara en liten katastrof
Tossy: Tack för tipset!
Strumpan: jag har precis varit och köpt: grädde, dumle, blåbär och hallon. Jag tänkte ta och testa och göra dumlefluffen och blåbärmossue och hallonmossue nu ikväll
Tossy: Tack för tipset!
- laisa86
- Alltid online

Jag har inte testat utan färskosten, som ja är typ philadelfiaost, men det blir nog lite syrligare. God är den iallafall
Ett tips, om du vill ha bara 2 fyllningar, gör en med hallon och blåbär, det är kanongott!
-

Tossy - Alltid online

Vet inte om nån svarade men ja, du kan färga s.p: blå. Eller köpa blå. Du kan köpa en ljusblå och färga den mörkare. Köp pastafärg på nätet, ta inte karamellfärg.

-

Redhotwera - Alltid online

På rulltårtebottnar har jag använt ett recept från "Vår kokbok". Det är anpassat för långpanna. Jag kan leta fram det om du inte har boken och vill använda det.
Man måste göra en rulltårtebotten per tårtbotten (dom är så tunna), men eftersom de gräddas på 5 min i ugnen så går det enkelt ändå! Själv ser jag det som en fördel att slippa dela bottnarna.
Jag har använt 4 eller 5 när jag haft dom, annars blir tårtan så tråkigt platt- vilket blir än mer synligt när den är så stor.
Strumpans tips om potatismjöl verkar ju bättre än florsockret- jag ska också testa det nästa gång för det kan som hon säger bli lite torrt om man inte ser upp!
Och förresten: du vet väl att visning i bildtråden är obligatoriskt för varje tårta?
Man måste göra en rulltårtebotten per tårtbotten (dom är så tunna), men eftersom de gräddas på 5 min i ugnen så går det enkelt ändå! Själv ser jag det som en fördel att slippa dela bottnarna.
Jag har använt 4 eller 5 när jag haft dom, annars blir tårtan så tråkigt platt- vilket blir än mer synligt när den är så stor.
Strumpans tips om potatismjöl verkar ju bättre än florsockret- jag ska också testa det nästa gång för det kan som hon säger bli lite torrt om man inte ser upp!
Och förresten: du vet väl att visning i bildtråden är obligatoriskt för varje tårta?
- Snigel
- Alltid online

40 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Återgå till Bak- och tårttråden