Banner Forum Image

Hjälp! Behöver klädråd till begravning!

Hjälp! Behöver klädråd till begravning!

Inläggav Nelia » tis feb 12, 2008 11:13

Jag ska på begravning på torsdag och vet inte vad jag ska ha på mig! Det är min bästa väns son som dog i magen samma dag han var beräknad :cry: så jag vill inte ha något deprimerande sorgligt svart. Vad ska jag då ha? Massor av tips tack! Har frågat kompisen, men hon säger att det är valfri klädsel.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav nita » tis feb 12, 2008 11:20

Om man vill klä sig lite finar men ändå rätt lagom så kan kan ju ta ett par enkla svarta byxor/jeans och en ljus figursydd skjorta till det.
BildBild
Kolla in min blogg! = http://mrsanita.blogg.se
Användarvisningsbild
nita
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis feb 12, 2008 11:28

Jag vill helst klä mig ljust. Det kan vara ljust blått och beige/vitt. Kan man klä sig så till begravning? Vill helst inte ha något svart alls..
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav nita » tis feb 12, 2008 11:33

Ja det e klart man kan!

Ljusa/Vita jeans kanske? :) ... Det e bara å testa om du har nått hemma , det som känns bra ska du ta.
Om det inte känns bra så ska du ta det du brukar ha tycker jag! Eftersom det var valfri klädsel, och dom uppskattar nog bara att du kommer!!
BildBild
Kolla in min blogg! = http://mrsanita.blogg.se
Användarvisningsbild
nita
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » tis feb 12, 2008 12:38

Om hon säger att det är valfri klädsel så behöver du ju inte ha svart. Något helt och rent och prydligt och inte så alldagligt, det ska väl synas att man klätt sej fint.
Figursydd skjorta tycker jag var bra förslag, eller kavaj.

Så fruktansvärt hemskt det som hänt din bäste vän... går inte att förestlla sej hur något sådant känns. :cry: :cry: :cry:
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tis feb 12, 2008 13:34

man får klä sig som man vill. ja älskar o klä mig svart men ja e sån. när det e ett barn e väl det i o för sig kanske lite trevligare o ha ljusa pigga färger.

läste en bok förr länge sen om barn o död o sorg. otroligt vacker. ska se om ja kan finna den. Kan vara ett tips på gåva till föräldrarna.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis feb 12, 2008 13:34

Tack acko. Ska åka förbi KappAhl och Lindex nu och se om jag kan hitta något passande. Tycker det är så svårt med byxvalet bara. Men i värsta fall har jag ett par vita jeans hemma som jag tror jag kommer i nu.

Nej det är så varje hårtstrå reser sig på kroppen när jag tänker mig hur de kan ha det. Det är en fruktansvärd tragedi som känns så, ursäkta ordvalet, jävla orättvist!! :cry: :cry: :cry:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis feb 12, 2008 13:36

ToToRo: Ja tack, om du kunde hitta den boken skulle jag bli väldigt tacksam.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » tis feb 12, 2008 14:32

Håller med alla.. och jag förstår att det måste va jättejobbigt att gå på en sådan begravning... så jag skickar en kram.. :qaf
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tis feb 12, 2008 14:47

Nu fann ja den, den heter Sommarlandet, av Eyvind Skeie. Läste den för flera år sedan o handlar om ett barn som går över till andra sidan. Otroligt vacker o om ja inte minns helt fel av det väldigt fina bilder. Det e ingen teori utan bara en vacker berättelse.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis feb 12, 2008 17:02

ToToRo: Tack!! Ska kolla upp den imorgon. :qaf
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav kingala » tis feb 12, 2008 19:43

När jag var på begravning sist så hade folk alla möjliga färger på sig. Jag vahde en svart kavaj med vita små ränder köpte den på rean på Kaphal, en röd skjorta som inte var så där ill röd utan ljusare röd. Vit kjol eftersom jag visste hur mycket personen som dött älskade kjolar och speciellt vita..
Användarvisningsbild
kingala
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav HelenaS » tis feb 12, 2008 22:32

Om du inte känner dig bekväm i "finbyxor" kanske en ljus klänning eller kjol passar bättre? Jag tycker absolut du kan klä dig i ljusa färger, det är väl rätt vanligt vid barnbegravningar...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Zussa » ons feb 13, 2008 00:49

Jag tycker personligen inte jeans hör hemma på begravning lika lite som rosa rutigt blommig samt Rött
Användarvisningsbild
Zussa
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » ons feb 13, 2008 11:39

Zussa skrev:Jag tycker personligen inte jeans hör hemma på begravning lika lite som rosa rutigt blommig samt Rött

Jag håller nog med dig här, Zussa.. För mig är jeans inte så passande på begravning, dop eller bröllop. Jag tycker man ska försöka klä upp sig lite, och jeans är för mig vardagskläder, inte finkläder. Men, smaken är olika...

Jag minns när mitt första kusinbarn skulle döpas. Hans mamma kommer från Dalarna och de skulle därför ha dopet där. Jag, min syrra och Jesper bilade upp från Stockholm för att vara med på dopet. För att finkläderna inte skulle bli skrynkliga hade vi beslutat att byta om när vi kom fram, så jag hade jeans och nån tröja på mig i bilen. Tyvärr tog bilresan längre tid än vi hade räknat med, så vi fick köra rally sista biten för att hinna fram i tid. Kontentan av felräkningen blev att vi absolut inte HANN byta om. Jag tyckte det kändes såååå obekvämt att stå där i jeans och tröja. :oops:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Återgå till Sorg & saknad