Hjälp att sluta amma!
10 inlägg • Sida 1 av 1
Hjälp att sluta amma!
Jag har världens sötaste 2 åring som ännu ammar! Jag har försökt att sluta amma nu en längre period men lyckas inte. Egentligen är det väl mitt dåliga samvete som sätter stopp på försöken. Min son ser tutten som sin "stora kärlek", och amma är det mysigaste som han vet. Jag däremot avskyr att amma(dåligt samvete hur jag utrycker mig) det känns som ett tvång och han är alldeles för stor nu. Jag har kontaktat bvc men får inget bra stöd från dom, tyvärr. Känns helt hopplöst här hemma, känns som det enda jag gör med honom är att amma. Han ammar också nattetid. Jag vet att det är jag som skall avvänja honom, men hur gör man?
Någon som har bra tips???
Mvh Alexandra
Någon som har bra tips???
Mvh Alexandra
- Aja_
- Nykomling

Re: Hjälp att sluta amma!
Jag ammade också i 2 år. Först började jag runt 1,5 att sluta amma på dagen, eftersom jag tyckte att det blev för jobbigt. Jag sa konsekvent nej och att hon fick vänta tills hon gick och la sig. Jag fick trösta lite och hitta på nåt roligt att leka med så gick det bra ganska fort och hon accepterade. Kvällen och natten tog jag itu med strax innan hon var 2. Jag pratade med henne innan och förklarade att vi skulle sluta. De första kvällarna så fick hon somna utan bröstet, men när hon vaknade på natten gav jag med mig ibland. Efter några dagar så vaknade hon mindre och mindre och jag gav inte med mig, utan låg och höll om henne tills hon somnade om igen.
Jag lät dottern övergå till napp när hon sover (känns ju jättedumt vid 2 års ålder, men jag ville göra det så enkelt för henne som möjligt) och det tröstade en del.
Överlag så gick det mycket lättare än jag trodde. Man får förklara att det är dags att sluta och sen stå fast vid det. Om man finns där med tröst och kramar så blir det inte en lika jobbig övergång.
Jag lät dottern övergå till napp när hon sover (känns ju jättedumt vid 2 års ålder, men jag ville göra det så enkelt för henne som möjligt) och det tröstade en del.
Överlag så gick det mycket lättare än jag trodde. Man får förklara att det är dags att sluta och sen stå fast vid det. Om man finns där med tröst och kramar så blir det inte en lika jobbig övergång.
-

Sofia85 - Alltid online

Jag tror också på att bara bestämma sig. En 2 åring går ju att prata med också på ett annat sätt. Jag har inga konkreta råd eftersom jag själv inte ammat så länge, men jag önskar dig lycka till.
- sprallos
Jag ammar min tvååring så jag har ingen erfarenhet direkt kring att försöka sluta. Däremot vet jag andra som tagit på en tajt t-shirt o sen bara fortsatt varit konsekvent. Det är inte farligt att neka ett barn ngt, bara finns där under tiden o trösta på andra sätt. Har läst om kvinnor som börjat sova i annat rum eller tom åkt bort o låtit pappan ta över men jag tänker ändå att det är bäst att, om du orkar o är ngt sånär utvilad, orkar ta fajten nattetid o finnas för honom på andra sätt istället.
- che
- Alltid online

Jag ammade 1,5år... Hon är nu 3,5år men är heeeelt bröstfixerad fortfarande! Mina bröst är det absolut finaste som finns verkar det som och hon lyser upp och blir helt paralyserad de gånger hon ser mig topeless. Det känns minst sagt sjukt! Försöker att ignorera det och inte förstora upp det hela men jag vet inte om det äår det bäst? I övrigt är hon en helt normal pigg och alert unge:)
Vet inte varför jag skrev det där egentligen, vet ju inte om det beror på att jag ammade så länge men det känns så ibland och då känner jag mig som värsta freaket..suck!
Hur som helst: Jag pratade också mycket med henne innan och förberedde henne på att det var slut ammat. Men herregud vad ledsen hon var..
Vet inte varför jag skrev det där egentligen, vet ju inte om det beror på att jag ammade så länge men det känns så ibland och då känner jag mig som värsta freaket..suck!
Hur som helst: Jag pratade också mycket med henne innan och förberedde henne på att det var slut ammat. Men herregud vad ledsen hon var..
- jässica
- Galen i vimedbarn.se

Åh jag har samma "problem" men min dotter är bara 14 månader så det går inte riktigt att förklara för henne. Jag vill gärna sluta innan hon börjar på dagis för hon är en riktig liten mammagris som det är ändå, och dessutom kommer jag inte att orka amma henne på nätterna längre när jag jobbar, men det kommer att blir ordentligt svårt.
Det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag, och genomlida gråten
.
Det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag, och genomlida gråten
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Hej.
Jag har inte lyckats sluta amma min son än. Vi har det lite jobbig kring detta men jag har dragit ner på tuttandet väldigt mycket. Han ammar vid ca 5 tillfällen på dygnen. MIn son blev 2 år i februari men han är ännu lite liten med att resonera med. Han blir helt galen om jag säger nej, även om jag förklarar för honom. Lekplatsen är det bästa för oss nu!! då glömmer han bort ammningen ett tag. Skall dock sluta helt nästa månad då min mamma har semester. Jag hoppas att det skall gå bra denna gång!!!
Hoppas att det går bra för alla som kämpar med att sluta amma, för det är jobbigt!!!
KRAM
Jag har inte lyckats sluta amma min son än. Vi har det lite jobbig kring detta men jag har dragit ner på tuttandet väldigt mycket. Han ammar vid ca 5 tillfällen på dygnen. MIn son blev 2 år i februari men han är ännu lite liten med att resonera med. Han blir helt galen om jag säger nej, även om jag förklarar för honom. Lekplatsen är det bästa för oss nu!! då glömmer han bort ammningen ett tag. Skall dock sluta helt nästa månad då min mamma har semester. Jag hoppas att det skall gå bra denna gång!!!
Hoppas att det går bra för alla som kämpar med att sluta amma, för det är jobbigt!!!
KRAM
- Aja_
- Nykomling

Jag har inte ammat så länge, men jag kan tänka mig att ett avslut rent av kan vara bra. Prata i förväg och bestäm med barnet att tex på fredag ska ni sluta amma och sen när det är fredag så är det ingen mer amning punkt slut. Han kan säkert vara tjurig första dagarna, men sen tror jag att det ger sig 
Lycka till!
Lycka till!
- laisa86
- Alltid online

Man ska såklart inte känna att det känns jobbigt. Att amma är en gemensam relation. På bådas villkor. När det bara är en som vill blir det inte riktigt bra.
Har fortfarande inga tips kan bra säga att mitt eget barn dratt ner ganska mkt av sig självt sen början av april, tex sover det lilla barnet fram till tidig morgon numera innan det ammas. H*n har fått styra själv o det känns skönt för mig men hade jag inte trivts med att amma hade jag definitivt lagt ner.
Har fortfarande inga tips kan bra säga att mitt eget barn dratt ner ganska mkt av sig självt sen början av april, tex sover det lilla barnet fram till tidig morgon numera innan det ammas. H*n har fått styra själv o det känns skönt för mig men hade jag inte trivts med att amma hade jag definitivt lagt ner.
- che
- Alltid online

Jag tror att ta ett beslut och sen hålla det konsekvent är det enda sättet. Det är min filosofi med allt dom rör mina kottar. Visst, jag är inte 100% vissa gånger känner jag redan från start att jag inte ids ta striden, men då släpper jag direkt istället för att säga nej 10ggr och sen ge mig. Kan då också vara tydlig med att "den här gången gör vi så". Men sen är det skillnad på vad saken gäller också, en del grejer skulle jag aldrig släppa på, andra är inte lika noga.
Jag kan tänka mig att dagarna är lättare då man kan distrahera med lek osv, men natten är ju värre. Sov med sport-top och t-shirt och säg att det är slut nu. Det kanske skulle gå att säga att det är slut mjölk i mammas bröst nu och att han måste klara sig utan. Fast då får han inte se dig med pumpen dagen efter..
Nej, jag vet inte...det kanske är fel att säga så också, beslutet ska ju komma från dig och inte "skyllas" på något annat.
Jag kan tänka mig att dagarna är lättare då man kan distrahera med lek osv, men natten är ju värre. Sov med sport-top och t-shirt och säg att det är slut nu. Det kanske skulle gå att säga att det är slut mjölk i mammas bröst nu och att han måste klara sig utan. Fast då får han inte se dig med pumpen dagen efter..
- sprallos
10 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Amning & Flaskmatning