Hjälp!
12 inlägg • Sida 1 av 1
Hjälp!
Våran 1åring har från en dag till den andra börjat total vägra äta välling..
Eller inte.. vi va över till Finland och det va där han börja strejka..
Han fick samma välling, i samma flaska på samma tider..
Men vi antog att det va för miljöombytet han vägra äta..
Men nu när vi är hemma fortsätter han och bara vägrar att dricka.. vilket vänder totalt upp å ner med våra kvällsrutiner bla..
Han vill inte ha i pip mugg.. inte heller i vanlig mugg.. och ingen annan välling sort heller.. och han vill verkligen inte ha gröt..
Jag känner lite panik, som det är nu missar han två mål mat om dagen..
och det spelar ingen roll om han är hungrig heller.. han vägrar helt enkelt..
Han äter yoghurt och macka som mellis.. och det gillar han.. men han kan ju liksom inte äta yoghurt och macka 3 gånger om dagen..
Va ska jag göra?
Kan ju inte ställa mig och göra köttbullar och makaroner på kvällarna vid 20:00...
Eller inte.. vi va över till Finland och det va där han börja strejka..
Han fick samma välling, i samma flaska på samma tider..
Men vi antog att det va för miljöombytet han vägra äta..
Men nu när vi är hemma fortsätter han och bara vägrar att dricka.. vilket vänder totalt upp å ner med våra kvällsrutiner bla..
Han vill inte ha i pip mugg.. inte heller i vanlig mugg.. och ingen annan välling sort heller.. och han vill verkligen inte ha gröt..
Jag känner lite panik, som det är nu missar han två mål mat om dagen..
och det spelar ingen roll om han är hungrig heller.. han vägrar helt enkelt..
Han äter yoghurt och macka som mellis.. och det gillar han.. men han kan ju liksom inte äta yoghurt och macka 3 gånger om dagen..
Va ska jag göra?
Kan ju inte ställa mig och göra köttbullar och makaroner på kvällarna vid 20:00...
- Sweet Honey Pie
- vimedbarn.se skribent

Re: Hjälp!
fast rent näringsmässigt så är det ju inte sämre med smörgås och yoghurt än välling. välling är ju spannmål och mjölkpulver och vatten bara. däremot är det förstås betydligt krångligare att ge.... men jag hade nog inte bråkat om det utan försökt öka på mat under dagen (många köttbullar till lunch!) och gett bra smörgås och bra yoghurt om han äter det, kanske erbjuda flaskan igen om några dagar om ni gärna vill ha kvar den. jag är absolut inte emot välling men jag har haft lite omvänt problem, försökt få dem att äta vad som helst som INTE är välling utan riktig mat för jag tycker nog ändå det är bättre egentligen. hoppas ni kan få ordning på kvällarna igen dock!
-

Kali - Alltid online

Nää.. jag tycker inte att han måste äta välling..
Visst är det ganska skönt och lätt att ge flaska på kvällarna innan han går och lägger sig, och på morgonen..
Problemet är bara vad jag nu ska ge istället för vällingen morgon och kväll?
Jag vill inte ge yoghurt och macka.. för att om han själv får bestämma är det liksom det enda han skulle äta.. eftersom han älskar det.
och äta det 3 gånger om dagen tycker jag är för mycket..
Max en gång om dagen skulle jag vilja att han åt det.
Ni som inte ger era barn välling/gröt morgon och kväll.. va får dom då?
Att utöka maten på dagarna funkar inte heller.. eftersom han inte kommer att äta större portioner.. får helt enkelt inte plats i hans lilla mage.
Han kommer bara spotta ut.. och jag kommer känna mig pressad till att tvinga i honom mat.
och sen kan inte utökning av större portioner ersätta två mål mat om dagen.
Visst är det ganska skönt och lätt att ge flaska på kvällarna innan han går och lägger sig, och på morgonen..
Problemet är bara vad jag nu ska ge istället för vällingen morgon och kväll?
Jag vill inte ge yoghurt och macka.. för att om han själv får bestämma är det liksom det enda han skulle äta.. eftersom han älskar det.
och äta det 3 gånger om dagen tycker jag är för mycket..
Max en gång om dagen skulle jag vilja att han åt det.
Ni som inte ger era barn välling/gröt morgon och kväll.. va får dom då?
Att utöka maten på dagarna funkar inte heller.. eftersom han inte kommer att äta större portioner.. får helt enkelt inte plats i hans lilla mage.
Han kommer bara spotta ut.. och jag kommer känna mig pressad till att tvinga i honom mat.
och sen kan inte utökning av större portioner ersätta två mål mat om dagen.
- Sweet Honey Pie
- vimedbarn.se skribent

Nu har jag inte läst igenom så jätte noga men tänkte rent spontant att gröt kanske är ett bra alternativ?
-

Fluffis - Alltid online

Mmm.. ja det hade det vart..
Men min lilla vägrare.. vill inte ha gröt heller
Men min lilla vägrare.. vill inte ha gröt heller
- Sweet Honey Pie
- vimedbarn.se skribent

Men han kommer ju inte svälta sig. Ge honom frukost lunch och middag. Mellisar där emellan, verkar han vilja ha tidigt morgonmål och sent kvällsmål igen om ett tag så prova igen. Om han går i sig bra om dagen behöver han egentlien inte dom målen.
Har du provat olika sorters gröt? Vad ger ni till middag? Jag hade försökt hitta en gröt han tycker om till frukost, macka yoghurt till mellis och riktig mat till lunch och middag. Det är bara att prova sig fram, han äter när han är hungrig.
Har du provat olika sorters gröt? Vad ger ni till middag? Jag hade försökt hitta en gröt han tycker om till frukost, macka yoghurt till mellis och riktig mat till lunch och middag. Det är bara att prova sig fram, han äter när han är hungrig.
-

magda - Alltid online

jag tänker som magda. äter han några mål så är han förmodligen nöjd med det och det räcker, han kanske inte behöver så många mellanmål längre och små barn är ju bra på att lyssna på sina kroppar.
men tips på mat:
omelett, antingen naturell eller med något, pannkakor/plättar (kan göras på fullkornsmjöl om man vill ha nyttigare, äta med färsk frukt istället för sylt tex), knäckemacka med leverpastej, risgrynspuding, smoothie (man man ju välja att ha i lite havregryn tex om man vill ha matigare).
min 1-åring ska bara äta själv nu. alltså bara, vägrar att bli matad. så hon får plocka i sig det som går, det blir sådär med maten men det kommer gå över det också, det vet jag ju. min 3-åring har matvägrat nåt enormt och vissa dagar inte ätit alls på hela dagen så jag vet att man kan bli väldigt stressad och frustrerad men det är faktiskt ingen fara en kort period. jag vet många barn som växt upp på ensidig kost under en kortare eller längre period och det är okej det med (det jobbigaste kanske är kraven man har på sig själv som mamma ibland?)
men tips på mat:
omelett, antingen naturell eller med något, pannkakor/plättar (kan göras på fullkornsmjöl om man vill ha nyttigare, äta med färsk frukt istället för sylt tex), knäckemacka med leverpastej, risgrynspuding, smoothie (man man ju välja att ha i lite havregryn tex om man vill ha matigare).
min 1-åring ska bara äta själv nu. alltså bara, vägrar att bli matad. så hon får plocka i sig det som går, det blir sådär med maten men det kommer gå över det också, det vet jag ju. min 3-åring har matvägrat nåt enormt och vissa dagar inte ätit alls på hela dagen så jag vet att man kan bli väldigt stressad och frustrerad men det är faktiskt ingen fara en kort period. jag vet många barn som växt upp på ensidig kost under en kortare eller längre period och det är okej det med (det jobbigaste kanske är kraven man har på sig själv som mamma ibland?)
-

Kali - Alltid online

Prova kräm till mellis då om du inte vill ge mera yoghurt.
Vi bor ju i Norge och här kan barnen utan problem äta mackor med eller utan yoghurt tre-fyra ggr om dagen. Medan det är en hel del som inte alls förstår sig på välling utan säger att det bara är "bukfylla" utan näringsvärde då dom inte vet vad det är. Här rekomenderar dom även att ge en flaska vanlig mjölk på kvällen kan det vara något att prova. Inget jag tycker låter som en super ide men.
Vad gillar han nyponsoppa/blåbärssoppa och dyl. Jag tror bara att du ska försöka variera hans mat så mycket du kan samt se till att han äter lagad mat till både lunch och middag så klarar han sig. Du ska absolut inte oroa dig för att han kommer svälta ihjäl.
Vi bor ju i Norge och här kan barnen utan problem äta mackor med eller utan yoghurt tre-fyra ggr om dagen. Medan det är en hel del som inte alls förstår sig på välling utan säger att det bara är "bukfylla" utan näringsvärde då dom inte vet vad det är. Här rekomenderar dom även att ge en flaska vanlig mjölk på kvällen kan det vara något att prova. Inget jag tycker låter som en super ide men.
Vad gillar han nyponsoppa/blåbärssoppa och dyl. Jag tror bara att du ska försöka variera hans mat så mycket du kan samt se till att han äter lagad mat till både lunch och middag så klarar han sig. Du ska absolut inte oroa dig för att han kommer svälta ihjäl.
- Taweret
- Alltid online

kokt ägg kanske?... yougurt e ju ipoförsej väldigt nyttigt ..iallafall naturell yougurt, så det gör nog inget om man äter det 2 ggr per dag... smörgås e ju oxå väldigt gott både till frukost o mellis
.. nån frukt kan man ju äta ti mellis oxå..typ banan... som mättar lite...
- Tigi
- Alltid online

Tack för alla svar.
Ja det är väl kanske som ni säger.. att han helt enkelt inte behöver äta det?..
Han är inte direkt en tungviktare men inte smal.. och inte tjock.. och absolut inget matvrak!..
Han är allmänt negativ till allt nytt.. och vill inte att det ska smaka för mycket.. eller han konstig konsistensens eller något.
tex, han äter potatis, korv mm, allt som inte smakar mer än så .. men inga såser eller sylter till.. det får han kväljningar av.. det får inte va sött, surt eller va kryddat så mycket.
Man får inte mata honom med något nytt.. utan allt nytt ska noggrant kollas in (själv) och smakas lite granna i tagen innan han vågar stoppa in det i munnen..
Han är helt enkelt kräsen.
Han har tidigare ätit tex, på en dag.
*Välling
- när han vaknar
*Frukost med mig
-en smörgås + mjölk..typ.. mest sitter han med för den sociala grejen att sitta med vid fukostbordet
* Lunch
- lagad mat- då brukar han äta bra.. med då får han oxå "säker mat" som jag vet att han gillar.
*Mellis
- yoghurt + smörgås + frukt
*Middag
- det vi äter till middag.. Det är där våran super kräsna kille kommer in.. rysk rollett vid varje middag
*Välling
-när han går och lägger sig
Som det är nu har han mer eller mindre hoppat över välling morgon och kväll
och ätit dåligt till middagen
Innan har jag "tröstat" mig med att om han äter dåligt till middagen så kommer han iaf äta vällingen på kvällen.
Att börja laborera med en massa nya gröt och smaker och konsistenser tror jag kan få totalt motsatt effekt.
Ja det är väl kanske som ni säger.. att han helt enkelt inte behöver äta det?..
Han är inte direkt en tungviktare men inte smal.. och inte tjock.. och absolut inget matvrak!..
Han är allmänt negativ till allt nytt.. och vill inte att det ska smaka för mycket.. eller han konstig konsistensens eller något.
tex, han äter potatis, korv mm, allt som inte smakar mer än så .. men inga såser eller sylter till.. det får han kväljningar av.. det får inte va sött, surt eller va kryddat så mycket.
Man får inte mata honom med något nytt.. utan allt nytt ska noggrant kollas in (själv) och smakas lite granna i tagen innan han vågar stoppa in det i munnen..
Han är helt enkelt kräsen.
Han har tidigare ätit tex, på en dag.
*Välling
- när han vaknar
*Frukost med mig
-en smörgås + mjölk..typ.. mest sitter han med för den sociala grejen att sitta med vid fukostbordet
* Lunch
- lagad mat- då brukar han äta bra.. med då får han oxå "säker mat" som jag vet att han gillar.
*Mellis
- yoghurt + smörgås + frukt
*Middag
- det vi äter till middag.. Det är där våran super kräsna kille kommer in.. rysk rollett vid varje middag
*Välling
-när han går och lägger sig
Som det är nu har han mer eller mindre hoppat över välling morgon och kväll
och ätit dåligt till middagen
Innan har jag "tröstat" mig med att om han äter dåligt till middagen så kommer han iaf äta vällingen på kvällen.
Att börja laborera med en massa nya gröt och smaker och konsistenser tror jag kan få totalt motsatt effekt.
- Sweet Honey Pie
- vimedbarn.se skribent

Sen tänkte jag bara komma med en litet instick..
Nu är det absolut inte så med Oliver!.
Men det här uttrycket att "friska barn inte svälter sig" är en myt.
Det finns friska barn, små som större, som visst svälter sig.. och fastnar i en dålig mat spiral, och får ett för litet mat intag.
Inte för att det har direkt med det här att göra, men det finns ju som sagt en myt om att barn är sina egna matexperter och vet exakt hur mycket deras små kroppar behöver och inte.
Nu är det absolut inte så med Oliver!.
Men det här uttrycket att "friska barn inte svälter sig" är en myt.
Det finns friska barn, små som större, som visst svälter sig.. och fastnar i en dålig mat spiral, och får ett för litet mat intag.
Inte för att det har direkt med det här att göra, men det finns ju som sagt en myt om att barn är sina egna matexperter och vet exakt hur mycket deras små kroppar behöver och inte.
- Sweet Honey Pie
- vimedbarn.se skribent

det kan jag oxå hålla me dig om..att barn visst kan svälta sig.-..då de komme rin i en spiral... jag känne rett barn som nu är 5 år och väldigt smal just poga att han e vääääldigt kräsen när det gäller mat...han äter helst inte och han springe ro rör på sig väldigt mkt så det blir lixom inte mkt kvar av honom ibland känns det som........ han ahr varit så sedan han var 1 år..så förstår om du e orolig....
- Tigi
- Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat