Hemmorojder ..eller?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Hemmorojder ..eller?
Hej alla! Har en liten fråga..
Under graviditeten hade jag inga problem med magen eller hemmorojder..men har hört att man kan få det just under grav. eller efter förlossningen. Grejen är att efter förlossningen har jag ibland när jag har bajjat fått lite färskt blod på pappret när jag torkat mig. Inte mycket, men ändå. Dom gångerna jag fått blod är då jag e trög i magen eller det har kännts "hårt" att bajja. Hehe om ni fattar? Kan det vara hemmorojder eller vad tror ni? Nån som känner igen det? Jag har inte ont eller så...
Men vad gör man åt det..det är ju inget som syns? Vart sitter det egentligen?
Under graviditeten hade jag inga problem med magen eller hemmorojder..men har hört att man kan få det just under grav. eller efter förlossningen. Grejen är att efter förlossningen har jag ibland när jag har bajjat fått lite färskt blod på pappret när jag torkat mig. Inte mycket, men ändå. Dom gångerna jag fått blod är då jag e trög i magen eller det har kännts "hårt" att bajja. Hehe om ni fattar? Kan det vara hemmorojder eller vad tror ni? Nån som känner igen det? Jag har inte ont eller så...
Men vad gör man åt det..det är ju inget som syns? Vart sitter det egentligen?
- Lintotten
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Hemmorojder ..eller?
jag har hafft samma besvär som dig,,jag köpte salvan xyloproct och började äta mer fiber och märkte väldigt tidigt en skillnad. Dock så när jag läste om det så skulle man alltid gå till en doktor men det har inte jag gjort.
-

zettan - Alltid online

Man kan ju ha hemorrojder både på insidan och utsidan. Dom som sitter inne känns inte på samma sätt som om man har en utanför så att säga. Jag har testat båda. Dom inuti kliar liksom mer och värker...dom på utsidan känns massor mer. Det blir som en knöl på sidan av hålet helt enkelt. Tänk att du lindar en tråd hårt runt fingertoppen så det blir lila och stenård...så är det fast i röven (ursäkta svenskan).
För att vara säker får du känna efter...stoppa in ett finger, är det nåt hårt där så är det troligtvis en hemorrojd. Dom kan blöda också. Det finns både salva och stolpiller på Apoteket.
Jag har tack och lov inte haft nån fler sen grav/efter FL. Det är fan i mig inte skön alls!!
För att vara säker får du känna efter...stoppa in ett finger, är det nåt hårt där så är det troligtvis en hemorrojd. Dom kan blöda också. Det finns både salva och stolpiller på Apoteket.
Jag har tack och lov inte haft nån fler sen grav/efter FL. Det är fan i mig inte skön alls!!
- sprallos
Jag blöder också när jag är på toa och gör nr 2 =) Fast bara när det är hårt. Men jag har inte ont eller svider.... känner inget heller. Hmm så är det hemmorojder? Jag tror inte det, känns mer som att det töjs ut så mycket så att det börjar blöda men va vet jag =)
- Tricia
- Galen i vimedbarn.se

Det kan ju spricka och blöda även när man är hård i magen eller "stor" i magen så att säga..
- sprallos
Om man har hemorrojder på insidan hjälper det med salva ändå eller måste man köpa stolpiller?
Jag har också precis som du Lintotten! Men trodde att det var pga det som Tricia skriver. Fast min BM har sagt (för länge sedan, efter att jag fått Niklas) att man kan få det på insidan också så jag har faktiskt funderat över om jag skulle ha åkt på Apoteket och köpt nån salva eller nåt.
Kan det läka av sig självt också förresten?
Jag har också precis som du Lintotten! Men trodde att det var pga det som Tricia skriver. Fast min BM har sagt (för länge sedan, efter att jag fått Niklas) att man kan få det på insidan också så jag har faktiskt funderat över om jag skulle ha åkt på Apoteket och köpt nån salva eller nåt.
Kan det läka av sig självt också förresten?
- Cecilia*
- Alltid online

Haha...det känns som jag är värsta hemorrojd-proffset....Jag tror att dom läker själv, det är ju ett bråck på ett blodkärl egentligen och ibland brister dom. Men brister en så kommer det ganska mycket blod...så är det bara lite på pappret är det nog bara en "vanlig" spricka som man kan få ändå.
Salva kan man använda på utsidan samt om den sitter nära "exit" på insidan, men då måste man ju liksom in med salvan. Så stolpiller är kanske enklare då, jag har aldrig testat.
Salva kan man använda på utsidan samt om den sitter nära "exit" på insidan, men då måste man ju liksom in med salvan. Så stolpiller är kanske enklare då, jag har aldrig testat.
- sprallos
Min sambo har en hemorojd som kommer o går. Fast den försvinner aldrig helt utan de blir som en liten påse säger han.
-

anettejohansson - Alltid online

Haha... man kan ju få det om man sitter förmycket..... jag fick det innan förlossingen.... får nog stå upp framför datorn kanske 
Ajaj iaf!
Ajaj iaf!
- Ki27
- Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Septembermammor 2008