Banner Forum Image

Hemma med 2 barn, eller bara få timmar pådagis för äldsta?

Diskutera motgångar, framgång och ansvaret som förälder

Re: Hemma med 2 barn, eller bara få timmar pådagis för äldsta?

Inläggav Maiyah » tis apr 13, 2010 20:16

Sen är det ju väldigt stor skillnad på att gå 3 timmar per dag, som säkert kan vara superroligt och utvecklande, och att gå 8-10 timmar per dag som är standard där jag bor. Har pratat med många mammor som förfasar sig över att man måste hämta redan klockan fyra på vissa dagis. Det är ju helt ohållbart är meningen..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis apr 13, 2010 20:30

eva: jag tycker du gör helt rätt - för du vill ju vara hemma och är det!

o det är väl där nånstans jag tänker att inte skulle det spela dig - eller andra som valt som du - någon roll om du har rätt till 15, 25 el 35 timmar i veckan, du skulle ju inte använda dem ändå. Precis som jag - som nu har rätt till heltidsplats - aldrig skulle få för mig att lämna Jakob mellan 7 o 17 varje dag bara för att jag får/kan. Jag lämnar det jag behöver.

På 20-30 år tror jag att vissa saker har förändrats, om jag bara skall spekulera så kanske...

- vi är ännu mer ensamma. dagens mor-o farföräldrar tillhör en annan generation, fler arbetar/är sysselsatta. vårt resande har ökat, fler flyttar o lever långt från sin primärfamilj. vi lever dessutom mer isolerade från varandra, få som kan lämna barnen hos granntanten en kvart för att göra ett ärende tex. alltså, många har ingen avlastning alls o det blir tungt

- vi har en mer individualistisk kultur med "vinnare" o "förlorare". man är bara lyckad på riktigt om man har allt man ska ha, fint jobb, fint hus, fin bil, fin kropp, fina barn, rätt kläder, rätt saker. en enorm konsumtionshysteri i kombination med dyra bostäder = båda måste arbeta i ett hushåll.

- en enorm rädsla för att inte göra rätt. en konsekvens av det gigantiska informationsflödet? allt är ens eget fel idag. allt går att ändra om man bara vill - eller åtminstone finns det en föreställning om det. och om man då ändå inte är perfekt så skäms man.

finns säkert mycket mer... vad tror ni?

slutligen tror jag debatten pågått länge - när min lillasyster föddes så fick inte jag gå på dagis - till min stora sorg - och min mamma (som såg framemot att vara hemma med oss båda) fick gå till dagis o hälsa på med mig varenda dag :)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tis apr 13, 2010 20:35

eva: jag tror egentligen inte så mycket har förändrats. skulle liam va hemma på heltid skulle jag knappast gå under, men o andra sidan har jag varken förlossningsdepression och egentligen har ju inte leiha nån kolik (bara allmänt skrikig e min diagnos ;))

men jag tycker absolut inte att det är fel att inte ha sina barn på dagis lika väl som jag inte tycker det e fel att ha det. Liam skulle må toppen hemma men han mår även toppen på dagis. Jag skulle absolut vilja ha liam hemma hela dagarna om jag kände att jag orkade hålla ihop och göra ett bra jobb, men jag blir inte juste mot honom när leiha skriker och sedan mår jag dåligt över att jag inte tillbringar tillräcklit mycket tid med honom. Det blir lättare när han e på dagis några timmar i veckan.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » ons apr 14, 2010 19:59

Sen tror jag också att det är skillnad på om storasyskonet i fråga har gått på dagis innan eller inte, för om man är van vid en sak och så kommer det en ny liten en som ändrar hela livet så kan det nog vara bra att ha de vanor man hade innan.

Ett barn som inte varit på dagis innan och "blir ivägskickad" för att det kommer en ny bebis blir kanske inte helt överlycklig, medan ett vant dagisbarn kanske tycker att lillsyskonet förstör när han måste vara hemma istället för med polarna..

Hade KAspian redan gått på dagis när Cera kom hade jag kanske resonerat annorlunda mot nu. Man får ju aldrig något facit eftersom man inte kan leva samma dag igen.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Loam » tor apr 15, 2010 19:47

Jag tänker iaf ha min äldsta på dagis de 15timmarna i veckan. Dels kastar han sig över fröken och pussar på henne på morgonen och dels tänker jag utnyttja dessa timmar för att sova om jag kan. Jag är nämligen ganska sur och grinig om jag inte får sova, och två barn som sover samtidigt tror jag inte på. Att sitta hemma med en tjurig mamma tycker min son är tråkigt, för han gillar att vara aktiv och göra saker.
Jag tycker det helt beror på barnet och föräldrarna om man ska ha det hemma eller inte.
Hoppas ni alla gör som ni vill utan att känna att det finns något rätt eller fel, för det finns det inte....
Bild

Bild
Loam
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav ladyis » tor apr 15, 2010 20:01

Vi ska också ha våran dotter på förskolan de 15 tim!
Bild

Bild
ladyis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tor apr 15, 2010 20:44

Hehe sova samtidigt är guld :-) Fast i början när Cera var yttepytte så tyckte jag det var skönare att ha en i taget ibland, så då sov de inte samtidigt. Men sen läänge sover de samtidigt mitt på dan, plus Cera en omgång på förmiddagen när Kaspian och jag brukar mysa och läsa bok.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tor apr 15, 2010 20:46

Fast jag tycker inte man behöver känna sog dålig som ägna för lite tid åt storasyskonet när lillsyskonet kommer. På dagis är det ju 7-8 barn på varje vuxen och det verkar ju funka. Då är ju en på två rätt lyxigt ;)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav yra » sön apr 18, 2010 11:13

Maiyah: Du skriver så många kloka ord... Det där sista önskar jag att ajag hade kommit på själv 8)

Börjar nog luta mer o mer åt att Elvira får vara hemma med oss till hon är 2 1/2 och sen börja kanske 15 tim i veckan... Hon fixar inte dagis pga av alla infektioner. Hon avslutade sin förra antibiotika kur i måndags och och hann inte ens vara frisk veckan ut innan hon har fått börja på en ny.. Kan räkna på en hand hur många nätter hon fått sova utan att hosta sig igenom alla timmarna... Känns som att jag bara plågar henne med att skicka henne till dagis och utsätta henne för alla virus och bakterier..
yra
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » sön apr 18, 2010 13:26

yra:
Jaa, det är faktiskt en jättestor fördel att inte vara på dagis - att inte dra hem en massa virus och bakterier. Marius var ordentligt sjuk när han var sju månader - sen dess har han haft feber sammanlagt två dagar och det var förra veckan. Ingenting annat alls!
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » sön apr 18, 2010 14:34

Mina barn har också varit väldigt friska, Kaspian har ju inte dragit hem nått till Cera, hon har haft feber två ggr i sitt liv och Kaspian några gånger mer. Aldrig något med luftvägarna eller någonting allvarligt. Går nog nästan att räkna på handens fingrar hur många gånger de varit sjuka hittills..och ingen gång maginfluensa eller nått sånt. Bara vanliga små förkylningar ett par ggr/år.

Så det är ju helt klart ytterligare en fördel enligt mig också. Annars är det ju väldans vanligt att storasyskonet drar hem en massa virus till nyfödingen.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Livet som förälder