Banner Forum Image

Havandeskap och förskoletider?

Diskutera förskola och familjedaghem

Havandeskap och förskoletider?

Inläggav EmpaochKringlan » tis feb 01, 2011 13:44

Skriver inte så ofta här, men vet att många sitter inne med bra och vettiga svar här. Nu undrar jag hur det är, har blivit beviljad HP fr.o.m. 10 februari, alltså nästa vecka. Ringde kommundelskontoret idag och ville egentligen bara få bekräftat att jag har rätt att ha E på förskolan samma tid som när jag jobbar, vilket är 32 h/v.

Men fick då svaret att jag har rätt till 15 h/v. Och en sån korkad kommentar att om det är så att du inte klarar av att jobba och blir sjukskriven, så får jag ha henne där ordinarietid. Men sa jag, att havandeskap har jag ju fått för att jag inte klarar av att jobba?
Konstigt nog så skiljer de på HP och sjukskrivning. Hon menade att om jag tar FP så får jag inte nyttja fler timmar än 15 på förskolan. Men jag sa då att det är ju faktiskt sjuklön som jag kommer få, eller iaf inte FP?

Det är inte det att jag har tänkt att E ska vara på förskolan alla vanliga timmar, men hade tänkt mig 9-14 mån-fre.

Hur är det i era kommuner? Tycker det är väldigt konstigt att det kan få skilja så mellan olika kommuner.
Bild

Bild
EmpaochKringlan
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Havandeskap och förskoletider?

Inläggav Gotland » tis feb 01, 2011 14:01

Jag kan bara spekulera... min syster är gravid och sjukskriven pga komplikationer. Hennes son går hos dagmamman som vanligt då fk anser att om man är så sjuk att man inte kan jobba kan man heller inte ta hand om barnet. Det är fakta, nu kommer mina spekulationer...
Om man har hp så klarar man att jobba, men inte just det jobbet du har som tydligen är tungt.
Men att ta hand om barn är inte klassat som så tungt att det skulle ge hp.
Är du med hur jag tänker? Ditt jobb är för tungt för dig som gravid, men att ta hand om ditt barn är det inte.
Bara en gissning, men en gissning jag skulle våga sätta en hundring på.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav EmpaochKringlan » tis feb 01, 2011 14:06

Ja, jag är med på hur du tänker! Helt sant, och en bra gissning skulle jag tro.
Ska ringa kommundelskontoret nu igen, för hon skulle kolla upp hur det verkligen låg till. Hon ringde innan, men var på möte på jobbet då, och hon bad mig ringa upp. Ska bli intressant att höra vad hon säger. :)
Bild

Bild
EmpaochKringlan

Inläggav EmpaochKringlan » tis feb 01, 2011 14:23

Det är 15h/v som gäller, och inget annat.
Bild

Bild
EmpaochKringlan

Inläggav jessikan » tis feb 01, 2011 18:57

Passa på att njut av denna tiden. Helt underbart och få vara hemma med sitt barn lite extra. En riktig bonus!!
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Taweret » tis feb 01, 2011 22:02

EmpaochKringlan hoppas att du mår bra nog då till att ha Ester hemma och orkar underhålla henne.
Jag tycker att de svenska reglerna för detta är ytterst knepiga då jag vant mig till de Norska. Vad gäller föräldraledighet är dock Sverige bättre.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav mallan29 » ons feb 09, 2011 19:45

Det är nog olika från kommun till kommun, tror jag. Jag bor i Sthlm, och när jag går på FL så har jag rätt att ha Ella på förskolan 30 h / vecka. Gissar att samma sak gäller om jag får igenom min havandeskapspenning. Att hon har rätt att vara där 30 h / vecka.
Användarvisningsbild
mallan29
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor feb 10, 2011 08:33

I boden får man ha kvar 100% när man är på havandeskapspenning.
sprallos

Inläggav ToToRo » tor feb 10, 2011 10:10

EmpaochKringlan skrev:Skriver inte så ofta här, men vet att många sitter inne med bra och vettiga svar här. Nu undrar jag hur det är, har blivit beviljad HP fr.o.m. 10 februari, alltså nästa vecka. Ringde kommundelskontoret idag och ville egentligen bara få bekräftat att jag har rätt att ha E på förskolan samma tid som när jag jobbar, vilket är 32 h/v.

Men fick då svaret att jag har rätt till 15 h/v. Och en sån korkad kommentar att om det är så att du inte klarar av att jobba och blir sjukskriven, så får jag ha henne där ordinarietid. Men sa jag, att havandeskap har jag ju fått för att jag inte klarar av att jobba?
Konstigt nog så skiljer de på HP och sjukskrivning. Hon menade att om jag tar FP så får jag inte nyttja fler timmar än 15 på förskolan. Men jag sa då att det är ju faktiskt sjuklön som jag kommer få, eller iaf inte FP?

Det är inte det att jag har tänkt att E ska vara på förskolan alla vanliga timmar, men hade tänkt mig 9-14 mån-fre.

Hur är det i era kommuner? Tycker det är väldigt konstigt att det kan få skilja så mellan olika kommuner.

jag skulle ha pratat med förskolan... Jag gick på semsterer två månader innan jag skulle få leiha och de sa att jag fick ha liam där beroende på hur ja mådde. Jag valde dock 9-15 tre dar i veckan vilket gav mig tillräckligt med vilotid.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » fre apr 08, 2011 09:19

I Stockholm får vår stora tjej vara kvar 100 % på förskolan fram till en månad efter den nya bebisens ankomst, därefter ska vi skriva deltidsavtal och då har hon rätt att vara 30 h/vecka på förskolan.

Jag har nu valt att ta ut semester innan BF och då får hon också vara på förskolan 100%. Och så kan jag hämta och lämna senare/tidigare så klart vilket det oftast blir.

En annan sak: Jag har inte varit ledig så många dagar ännu och måste säga att det jag liksom får lite dåligt samvete att lämna henne. Som att jag egentligen inte får/borde lämna henne på förskolan då jag själv sen går hem. Det känns märkligt bara. Men jag behöver det verkligen och hon har betydligt roligare där med kompisar och aktiviteter än med otympliga mamma hela dagen. Men det liksom skaver ändå...
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav girlie_girl » fre apr 08, 2011 09:24

Går oxå på havandeskapspenning och min son får gå på dagis heltid! Vilket han gör oxå eftersom jag inte orkar :( Men hellre att han är på dagis än med en mamma som knappt orkar något!
Bild

Bild
girlie_girl
Börjar hänga här en del
Börjar hänga här en del

Inläggav gellis » fre apr 08, 2011 11:12

HP får man väl om det är så att det är farligt på något sätt för gravidteten att utföra just det arbetet eller att graviditeten för hindrar på något sätt att man skulle kunna klara av det sysslor som man skall göra?
Förskolelärare blir ju rätt så ofta nekade hp just för att FK anser att det inte är tillräkligt tungt jobb i deras ögon, det blir ju rätt så fel om då en frisk förälder får ha sina/sitt barn 100% på förskolan då. Jag personligen tycker kanske att det är FK har ganska skev syn på det hela men men.

Jag själv blev heltids sjuksskriven sista 4 mån och hade förbud att anstränga mig och fick definitivt inte bära eller lyfta, jag blev trots det ändå nekan att utöka mina 15h/v så jag förstår att det kan kännas surt.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Blåbäret » fre apr 08, 2011 11:22

Men Gellis, så sjukt hårda de var, tycker verkligen det låter som att du borde fått rätt till att utöka tiden till mer än några stackars 15 h/veckan när du inte fick anstränga dig. Inte rätt!
Blåbäret
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav ToToRo » mån apr 11, 2011 08:23

Som jag har förstått så har man rätt att ha barnet mer på dagis när man har HP. Skillnaden mellan det och sjukskrivning är ju att hp får man för risken att forstsätta arbeta, det handlar ju inte om vad jag som person orkar och mår bra med.

Jag hade ingen HP när jag väntade leiha utan tog ledigt. Jag tog en diskussion med förskolelärarna och enligt dem så fick jag ha liam lika mycket på dagis som innan. Jag valde dock att ha honom mellan 9-15 tre dar i veckan. Det räckte för mig.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan