Banner Forum Image

Har du en Maclaren sulky??? Den är farlig!

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Har du en Maclaren sulky??? Den är farlig!

Inläggav vildasol » tis nov 10, 2009 08:35

Råkade stöta på denna artikel idag.

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article56 ... lbaka.html

Barnen kan skada sina fingrar i gångjärnen och alla vagnar dras tillbaka i USa :shock:

Jag vill mest bara varna er som har den för att det kan hända er vagn också. Det kanske kommer ett återkallande här i Sverige med, så håll utkik.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Re: Har du en Maclaren sulky??? Den är farlig!

Inläggav Poffie » tis nov 10, 2009 16:38

Bra att veta för er som har en!
Dock så var ju klämrisken när man fäller ihop eller fäller upp vagnen och barnet står och pillar på gångjärnen samtidigt, inte när barnet sitter i vagnen som man kan tro om man skumläser artikeln snabbt. Jag låter iaf inte Alicia pilla på våran vagn när jag ska fälla ihop den och jag kan tänka mig att det inte bara är denna barnvagnstillverkaren som har det problemet, det är nog bara denna man har hört om.
Bild

BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
Poffie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » tis nov 10, 2009 21:56

hahahahaha skarttar bara åt den löjliga nyheten...såg det oxå på tv idag...

jag har en Maclaren vagn och den e jättebra... Asså om man har sitt barn i närheten av vagnen när du fäller ihop den så e du som förälder helt korkad..enligt mig.... Förresten fälls väl ALLA sulkyvagnar på samma sett?? eller? ajaa..... Inget sådant har hänt oss iallafall för jag låter inte mina barn pilla på vagnen när jag ska fälla upp den... ! Jag menar ni som har andra vagnar , vilka som helst.,..när ni fäller ner eran vagn låter ni väl inte era ungar stå å hålla i vagnen samtidigt..såklart man klämmer sig då! :D ...

hehe ska alla bilar dras tillbaka ifall någon klämmer sig i bildörren då man drar igen den? hehehe tycker det e lite samma grej...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav vildasol » ons nov 11, 2009 11:21

Jag trodde också att det var någonstans på vagnen, så att barnet kunde bli skadat om de satt i vagnen. Men om det är när man fäller ihop den, så är larmet lite väl overkill. Du har en poäng, minimamman, i vår sulky som vi har nu kan man inte bli av med några fingrar, så något har de ju missat i tillverkningen.

Jag tycker också att Maclaren verkar vara en bra sulky och har funderat på att köpa en sådan istället för den dåliga som vi har nu. Men jag kommer nog kika lite extra noga på ihopfällningsanordningen innan.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » ons nov 11, 2009 18:54

men den e ju för svår för ett barn att fälla ihop...det e 3 moment innan vagnen fälls ihop lixom..så jag tror inte att en 3 åring kan det..... när den är ihopfällbar så e den låst oxå med ett ganska hårt handtag så det e nog rätt svårt för ett barn att få upp den på det viset oxå, jag brukar lixom få kämpa ibland med att få upp det....man måste trycka ner vagnen innan man kan låssa den, aja svårt å förklara men den värkar barnsäker ......men men...man kan ju aldrig veta....

man får ju tänka på oxå att det kanske har sålts över 1 miljon av dessa vagnar i usa och det va ca 10 st som hade klämt sig på det där viste.....ganska några (korkade) personer ;)...ju fler vagnar som säljs ju fler olyckshändelser oxå...
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » sön apr 25, 2010 13:50

trist att de gjort den miss för det är en i övrigt bra vagn, den bästa om jag får tycka till.kommer själv att köpa en snartnär bebis blir större.
har använt den i mitt jobb mycket och för mig finns ingen alternativ vagn!
får väl vara extra försiktig man vet ju om problemet.och tycker som sagt att man inte ska ha barnet i närheten när man fäller ihop en barnvagn i alla fall.
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar