Banner Forum Image

Han vill inte amma längre... Hur göra nu?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Han vill inte amma längre... Hur göra nu?

Inläggav Dannie » tor jun 24, 2010 16:47

Halloj!

Som sagt så vill inte min 5 månader gamla son amma längre och jag är rätt trött på att försöka mer nu. Det blir bara skrik och gap när jag försöker och det är inte värt bli irriterad varenda gång.

Har haft en komplicerad amning redan från början så på sätt och vis så känns det bra att inte behöva "bråka" mera men samtidigt så fick vi bara en månad helt utan problem och jag hade önskat att få amma ett tag till. Hur som så verkar Max inte längre vilja ammas förutom på kvällarna när han är riktigt trött eller på nätterna. Två dagar i rad har jag varit tvungen att pumpa ur för att han vägrar att ta bröstet.

Han äter mat jättebra och vi har ersatt frukost och middag än så länge. Nästa steg blir att ersätta lunch och sedan mellanmål. Funderar nu på att börja med välling istället för att ge bröstmjölk till natten.

Hur gör man nu? Är det bara att sluta? Min BVC sköterska har självklart gått på semester och de stängde 12 idag för att det är dag innan midsommar så jag fick inte tag på någon där som kunde hjälpa mig. Har för mig att man ska pumpa ut om det spänner lite men har inte riktigt koll. Ska jag köra mer ersättning och fasa in maten eller kan man köra på? Vilken välling är bra vid 5 månader?

Vore tacksam för tips!
BildBild
Dannie
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Han vill inte amma längre... Hur göra nu?

Inläggav che » tor jun 24, 2010 17:03

Vill du sluta amma helt?

Jag har trott måååånga gånger att mitt barn ska sluta amma då det trilskas, vägras, tar bröstet i munnen o släpper upprepat, somnat utan amning men än så så länge har mjölkrestaurangen varit öppen i ca 16 månader. Så jag tänker att det kanske bara är tillfälligt, mkt händer för bebisen i just den ålder (som alla andra...) o det kan vara därför. Men om du vill sluta så är det ju helt onödigt att jag pladdrar på här...Har ingen erfarenhet av att köra på mat i den åldern men hade det gällt mig hade jag inte introducerat välling utan försökt med ersättning.

Kan inte tänka mig att det blir problematiskt för brösten att sluta amma, du kan ju handmjölka lite så du blir´av med det värsta spänningarna om det är obehagligt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor jun 24, 2010 20:18

jag säger som de andra, ersätt amning med ersättning o inget annat. fortsätt introducera mat långsamt ungefär som du skulle gjort om du ammat. en 5-månaders skall leva huvudsakligen på bröstmjölk/ersättning så det finns ingen välling rekommenderad förrän från 6 månader. hoppas det blir bra för er!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor jun 24, 2010 21:39

ja säger som de andra. byt maningstillfällena mot ersättning och fortsaätt att introducera mat i lugn takt. du ska inte behöva hålla på att trilskas med amningen om det gör er båda olyckliga.. Limpen var något äldre (7-8 månader) när han bestämde sig för att sluta och jag minns att de sista amningarna var inge roliga så då gav jag upp. Han hade då bestämt sig för att bara äta fast föda och vägrade alt i flaskväg.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » tor jun 24, 2010 22:41

Che: Ja, alltså att Max trilskas med amningen är inget nytt... Det har varit en 5 månaders lång kamp med sår, mjölkstockningar och gud vet vad. Problemet nu är att Max inte är nöjd med att ammas (annat än när han ska sova) och inte har varit det sedan han var 3 månader ungefär. Så det handlar inte om att det har varit lite jobbigt i två-tre dagar. Det tär på en väldigt mycket och jag känner stundvis att jag håller på att bli galen och då är det inte värt att fortsätta känner jag. Och jag vill inte heller tvinga mitt barn att amma om han inte vill. :roll:

Dessutom så blir jag väldigt låst eftersom att han inte vill ammas när vi är ute. Har försökt när vi varit inne i stan men det resulterar allt som oftast i att Max skriker som en galning och vägrar att ta bröstet. Inte sällan leder det till att han inte äter på hela dagen och jag får skitont på köpet. Pumpar jag och ger flaskan så funkar det hur bra som helst.

Jag pumpar för tillfället istället för att amma och tänker nog fortsätta med det så länge det går istället för att ge ersättning. Det är inte värt att gå och blir irriterad och må dåligt för att det inte fungerar. Det går ju ut över Max. :(

Tack för tipsen, som sagt jag kommer nog fortsätta pumpa ett tag till men det kommer inte hålla i längden! Men jag måste bara fråga, varför tycker ni inte att man ska introducera ett mål till? Jag nämnde lite snabbt för min sköterska på BVC att Max är väldigt matglad och frågade om det bara var att köra på då. Hon sa att det inte var några problem, bara man är lyhörd för barnet och har koll på att magen hänger med.

Kali: Fast, jag tror att det finns majsvälling från 4 månader. Och jag ger ju gröt på morgonen, då borde jag väl kunna ge välling på kvällen... Ser inte skillnaden där.
BildBild
Dannie

Inläggav Cissid » tor jun 24, 2010 23:24

Jag har hört att när barnet är över fyra månader så bör man inte introducera ersättning (om Max inte är van vid det sen innan) utan hitta andra lösningar istället. Sen tror jag även att de på BVC brukar rekommendera gröt istället för välling fram till sex månader, jag vet inte varför, för jag tycker att gröt och välling är samma sak, bara mer eller mindre vatten.

I övrigt så tycker jag att du själv ska känna efter (och det verkar du ju ha gjort) och om ni båda vill sluta amma så är det inget som hindrar det. Huvudsaken är ju att ni båda är glada och mår bra. Ett alternativ är ju att introducera mer mat om det går bra med mat i övrigt och amma på kvällen och natten om han vill det då. Det är ju ingen panik att sluta helt, utan går utmärkt att mys-amma en längre period. Det enda att tänka på då är att ibland kanske det behövs stimuleras mer för att inte sina helt när man bara ammar lite.

Hoppas du får det att funka på något bra sätt så du och Max blir glada båda två.
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » tor jun 24, 2010 23:52

Cissid skrev:Jag har hört att när barnet är över fyra månader så bör man inte introducera ersättning (om Max inte är van vid det sen innan) utan hitta andra lösningar istället. Sen tror jag även att de på BVC brukar rekommendera gröt istället för välling fram till sex månader, jag vet inte varför, för jag tycker att gröt och välling är samma sak, bara mer eller mindre vatten.

I övrigt så tycker jag att du själv ska känna efter (och det verkar du ju ha gjort) och om ni båda vill sluta amma så är det inget som hindrar det. Huvudsaken är ju att ni båda är glada och mår bra. Ett alternativ är ju att introducera mer mat om det går bra med mat i övrigt och amma på kvällen och natten om han vill det då. Det är ju ingen panik att sluta helt, utan går utmärkt att mys-amma en längre period. Det enda att tänka på då är att ibland kanske det behövs stimuleras mer för att inte sina helt när man bara ammar lite.

Hoppas du får det att funka på något bra sätt så du och Max blir glada båda två.

Hm, måste kolla upp det där med ersättningen då för det är ingenting som Max har ätit tidigare, så tack för tipset!
Tycker också att gröt och välling är typ samma sak.

Jo, jag funderade ju på att introducera mer mat eftersom att han är så matglad. Vi får se hur det artar sig under helgen. :)
BildBild
Dannie

Inläggav che » fre jun 25, 2010 08:58

Dannie skrev:Che: Ja, alltså att Max trilskas med amningen är inget nytt... Det har varit en 5 månaders lång kamp med sår, mjölkstockningar och gud vet vad. Problemet nu är att Max inte är nöjd med att ammas (annat än när han ska sova) och inte har varit det sedan han var 3 månader ungefär. Så det handlar inte om att det har varit lite jobbigt i två-tre dagar. Det tär på en väldigt mycket och jag känner stundvis att jag håller på att bli galen och då är det inte värt att fortsätta känner jag. Och jag vill inte heller tvinga mitt barn att amma om han inte vill. :roll:

Dessutom så blir jag väldigt låst eftersom att han inte vill ammas när vi är ute. Har försökt när vi varit inne i stan men det resulterar allt som oftast i att Max skriker som en galning och vägrar att ta bröstet. Inte sällan leder det till att han inte äter på hela dagen och jag får skitont på köpet. Pumpar jag och ger flaskan så funkar det hur bra som helst.

Jag pumpar för tillfället istället för att amma och tänker nog fortsätta med det så länge det går istället för att ge ersättning. Det är inte värt att gå och blir irriterad och må dåligt för att det inte fungerar. Det går ju ut över Max. :(

Tack för tipsen, som sagt jag kommer nog fortsätta pumpa ett tag till men det kommer inte hålla i längden! Men jag måste bara fråga, varför tycker ni inte att man ska introducera ett mål till? Jag nämnde lite snabbt för min sköterska på BVC att Max är väldigt matglad och frågade om det bara var att köra på då. Hon sa att det inte var några problem, bara man är lyhörd för barnet och har koll på att magen hänger med.

Kali: Fast, jag tror att det finns majsvälling från 4 månader. Och jag ger ju gröt på morgonen, då borde jag väl kunna ge välling på kvällen... Ser inte skillnaden där.

Nej alltså jag förstod att det inte handlade om nån enstaka vecka eller så. Min amning var också smärtsam o inte okomplicerad på något sätt så jag vet att det kan vara jävligt jobbigt rent ut sagt. Det är också svårt att veta vad barnet vill ock menar o när man precis tror sig förstå en signal så byts den till nya rutiner. I den åldern så ammade jag mitt barn mest nattetid. Mitt barn hade ingen som helst ro att ligga vid bröstet när det fanns massa annat spännande att se o uppleva. Vad jag vill säga med detta är att barn har perioder då de, av olika anledningar, äter sämre eller nästan inte alls. De flesta barn äter hellre då i ett mörkt rum på kvällen där det är lugn o ro, mitt barn gjorde inte alltid det heller. Så jag tycker det låter högst normalt om det nu finns nån slags normalitetskurva för barn att ditt barn gör som han gör.

Jag förstår inte varför man inte skulle ge ersättning till ett barn som är fem månader om man vill lägga ner amningen? Det lilla barnets mage är känslig o det finns en anledning till att gränsen för helamning/ersättning är runt sex månader. Det innebär ju att man först runt sex månader ska ge smakportioner. En smakportion är just en smakportion, alltså en tesked av något, inget som barnet kan hålla sig mätt på vilket innebär att du förmodligen ger ersättning även efter sex månader. Jag är inget vällingfan alls och skulle hellre ge ersättning istället för välling. Eller ett mål gröt om mitt barn var över sex månader.

Med rätt kunskap tror jag att fler skulle få en bättre amningsstart o jag önskar så att jag själv fått det. Hade jag fått hjälp tidigare hade det sett helt annorlunda ut för hur jag mådde. Så fort mitt barn trilskades på ngt vis trodde jag att det handlade om att jag inte räckte till. Jag vet inte hur det är i ditt fall men amningen var oerhört stressande för mig en period. Nu är jag oerhört tacksam att jag hade is i magen o avvaktade med eventuella lösningar på de problem som uppstod då min personliga övertygelse ändå har varit att amning är det bästa för oss. Så kanske det inte är för alla men för oss.

Ja, så här tänker jag kring det du funderar över, det är ju du som känner ditt barn bäst o er situation. Lycka till!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » fre jun 25, 2010 09:24

ojoj stackare.. va mycke råd du får.. min svägerska vars bebis i dryga 6 månader ger henne bara mat/gröt nu (enlgt deras bvc rekomendationer) för att hon ratade ersättningen.

che: angående smakprotion så är just det för att testa. leiha får nu en hel lunch, smakprotionen varade inte länge då vi såg att hon ville ha mer. Vi körde på det med liam med att låta honom bestämma hur mycket han ville ha och även han slutade med smakportioner tidigt och hyffsat tidigt fick han två grötmål plus matlunch. ja tror man måste följa barnets takt.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre jun 25, 2010 10:31

fast ersättning är ju en fullvärdig måltid varje gång, varje portion innehåller en hög andel fett och alla vitaminer o mineraler, välling/gröt är ju inte på samma sätt komplett (innehåller inte alls lika mkt fett tex) eftersom det skall ingå i en varierad kost på ett dygn. dessutom blir det en tidig introduktion av väldigt mycket gluten, något som det finns en del spekulationer kring är anledningen till att glutenintolerans är så vanligt här i norden.

jag är ingen vällingmotståndare - har varit oerhört tacksam för att jakob druckit välling - men ersättning är ekvivalent med bröstmjölk o det är inte välling, de är inte tänkta att fylla samma funktion.

jag har också för mig (fast kan inte svära på det förstås) att även majsvällingen är från 6 månader, inte för att den är farlig för en fyra månaders utan för att den inte är lämplig att ersätta bröstmjölk/ersättning så tidigt.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » fre jun 25, 2010 21:54

Jag tror att jag pratar med bvc på måndag för jag blir inte klokare av alla råd här tyvärr. Det mesta handlar ju om vilken syn på och åsikt man har om saken. Jag säger inte att det inte var bra råd men jag vart än mer förvirrad.

Det är så mycket "så här ska det vara" när det kommer till sånt här, bara det att alla har hört, gör eller tycker olika. Jag pratar med min sköterska på bvc som sagt, hon är vettig och kommer nog ge mig bra råd som jag känner mig bekväm med och som fungerar för Max.

Btw, Max är snart 5 1/2 månad så jag kan inte se problemet med att byta ut kvällsmålet mot välling några veckor tidigare... Och att man inte skulle börja med smakportioner innan 6 månader är väl en smaksak? Nästan alla jag pratat med har börjat med smakisar vid 4 månader.

Tack allihopa!
BildBild
Dannie

Inläggav Dannie » fre jun 25, 2010 22:09

che skrev:
Dannie skrev:Che: Ja, alltså att Max trilskas med amningen är inget nytt... Det har varit en 5 månaders lång kamp med sår, mjölkstockningar och gud vet vad. Problemet nu är att Max inte är nöjd med att ammas (annat än när han ska sova) och inte har varit det sedan han var 3 månader ungefär. Så det handlar inte om att det har varit lite jobbigt i två-tre dagar. Det tär på en väldigt mycket och jag känner stundvis att jag håller på att bli galen och då är det inte värt att fortsätta känner jag. Och jag vill inte heller tvinga mitt barn att amma om han inte vill. :roll:

Nej alltså jag förstod att det inte handlade om nån enstaka vecka eller så. Min amning var också smärtsam o inte okomplicerad på något sätt så jag vet att det kan vara jävligt jobbigt rent ut sagt. Det är också svårt att veta vad barnet vill ock menar o när man precis tror sig förstå en signal så byts den till nya rutiner. I den åldern så ammade jag mitt barn mest nattetid. Mitt barn hade ingen som helst ro att ligga vid bröstet när det fanns massa annat spännande att se o uppleva. Vad jag vill säga med detta är att barn har perioder då de, av olika anledningar, äter sämre eller nästan inte alls. De flesta barn äter hellre då i ett mörkt rum på kvällen där det är lugn o ro, mitt barn gjorde inte alltid det heller. Så jag tycker det låter högst normalt om det nu finns nån slags normalitetskurva för barn att ditt barn gör som han gör.

Jag förstår inte varför man inte skulle ge ersättning till ett barn som är fem månader om man vill lägga ner amningen? Det lilla barnets mage är känslig o det finns en anledning till att gränsen för helamning/ersättning är runt sex månader. Det innebär ju att man först runt sex månader ska ge smakportioner. En smakportion är just en smakportion, alltså en tesked av något, inget som barnet kan hålla sig mätt på vilket innebär att du förmodligen ger ersättning även efter sex månader. Jag är inget vällingfan alls och skulle hellre ge ersättning istället för välling. Eller ett mål gröt om mitt barn var över sex månader.

Med rätt kunskap tror jag att fler skulle få en bättre amningsstart o jag önskar så att jag själv fått det. Hade jag fått hjälp tidigare hade det sett helt annorlunda ut för hur jag mådde. Så fort mitt barn trilskades på ngt vis trodde jag att det handlade om att jag inte räckte till. Jag vet inte hur det är i ditt fall men amningen var oerhört stressande för mig en period. Nu är jag oerhört tacksam att jag hade is i magen o avvaktade med eventuella lösningar på de problem som uppstod då min personliga övertygelse ändå har varit att amning är det bästa för oss. Så kanske det inte är för alla men för oss.

Ja, så här tänker jag kring det du funderar över, det är ju du som känner ditt barn bäst o er situation. Lycka till!

Jag tror inte för en sekund att hans beteende är onormalt på något vis! Han är så intresserad av allt som sker runtomkring honom och det är klart att det påverkar men jag har tröttnat och kommit fram till att jag vill sluta amma. Ja, det har absolut varit stressande för mig och jag känner att jag har jobbat länge nog nu. Jag vet att trilskandet kan gå i perioder men den här gången känner jag att Max tydligt visar att han inte längre vill ammas och jag måste ju vara lyhörd där också. Idag har han vägrat ta bröstet överhuvudtaget. Försökte vid nattningen men efter 15 minuters lirkande och lockande så var jag tvungen att pumpa. Tänkte att han kanske inte var hungrig men när jag gav honom det jag pumpat ut i flaskan så åt han med god aptit.

Som sagt, frågan är inte OM jag ska sluta amma utan hur jag ska gå tillväga.

Amning är det bästa för barnet men frågan är till vilket pris? Vår relation blir ju lidande pga att jag blir arg och ledsen när det inte fungerar. Och när jag blir arg på mitt barn för att han inte vill ta bröstet så har det gått för långt känner jag.

Jag är glad och stolt över mig själv som har lyckats amma så pass länge som jag gjort, trots alla tårar och trots all frustration som kommit av det. Jag hade kunnat ge upp efter en månad men jag bet ihop. Nu känner jag att det inte är värt att jobba på det mer om inte Max är intresserad längre.
BildBild
Dannie

Inläggav MinisMamma » fre jun 25, 2010 22:12

Noel han valde ju bort amningen själv rätt snabbt efter att jag började med smakisar när han var 4 månader. Så vid 6 månader så slutade jag amma helt då han bara använde mig som napp till att somna på kvällen och natten OM han vaknade. Så han hade inga problem med riktigt mat så tidigt.
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » sön jun 27, 2010 18:02

Det är lätt hänt att man själv, medvetet eller omedvetet, fasar ut amningen genom att ge flaska o annat. Barnet kan bli förvirrad av att både amma och ta flaska, andra barn fixar bytet galant. Jag vet få barn som både ammar friskt o äter bra med övrig mat. De flesta barn tycks välja det ena eller det andra.

Jag önskar att du fått en bättre amningsstart, då hade du säkert inte vart så ångestladdad inför det som jag tycker mig höra att du är. Det låter lite som att du vill men ändå bestämt dig för att inte amma mer. Bra. Tycker du ska vara nöjd med att du tagit beslutet o bestämt dig. Jag tycker kali skriver nogrannt om vilken funktion ersättning är tänkt att ha jämfört med gröt o välling. O såklart kan du, som du redan skrivit, kontakta bvc om du behöver lufta det ytterligare.

För att återgå till din ursprungliga fråga, hur man slutar amma, så vet jag att man kan få tabletter för att minska mjölkproduktionen men misstänker att barnet då är betydligt yngre än ditt. I ditt fall har eller kommer brösten snart stabilisera sig ändå. Så där jättefulla bröst har man ju inte hela sin amningsperiod vad jag vet, utan det är under den första perioden. Så som jag tidigare skrev menar jag att du kan bara sluta ganska tvärt. Spänner brösten kan du ju handmjölka ur tills det slutar spänna. Det minskar ner ganska fort. Vill du kan du ju också pumpa ut den här sista månaden tills ditt barn är sex månader gammal o ge i flaska. Eller ge ersättning o delamma.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » tor jul 01, 2010 11:20

Tabletter är inte intressant, jag får köra på att fasa ut amningen. Eller pumpningen snarare. Märker stor skillnad redan nu på mängden mjölk.

Ringde BVC idag och väntar på att de ska ringa tillbaka. Får se vad de säger annars så är Max snart 6 månader iaf så att börja med välling någon vecka tidigare kan inte vara någon fara.
BildBild
Dannie

Återgå till Barns hälsa & utveckling