Banner Forum Image

Hamnade i en liten konflikt.

Diskutera motgångar, framgång och ansvaret som förälder

Re: Hamnade i en liten konflikt.

Inläggav viktoria.ö » fre maj 15, 2009 09:13

Fru s: ja jag tror att jag förstår och det finns ju faktiskt rötägg inom alla sporter. Nu efter en stunds eftertanke kan jag se att det ligger i föräldraskapet att se till att mitt barn inte använder sig av kampsportskunskaper så olämpliga sätt. Och det måste vara en trygghet att veta att ens barn kan försvara sig om något händer.
Tyvärr har jag en ganska dålig bild av kampsport. Många kompisar på gymnasiet som använde kampsporten för att råna, hota etc. Min sambo är ganska intresserad av sporten och har utövat en del på hobbynivå sporadiskt och sitter bänkad framför tvn när den visar kampsport. Det jag ser då känner jag bara ren avsky inför. Men jag är ju inte insatt alls så det kanske är stor skillnad på kampsport och kampsport?

Jag håller helt och fullt med om att det är sjukt att köpa en knallpulverpistol till en 1-åring. Ser ingen som helst poäng i det. När vi var små (dock bra mycket äldre än 1 år) så lekte vi mycket "krig". Jag kan inte minnas att våra föräldrar köpte en enda leksakspistol till oss. Däremot så hade vi ett luftgevär som vi ofta sköt prick med på tavlor och burkar men alltid i pappas sällskap och med förmaningar och regler som att ALDRIG sikta på varandra trots att man tror att vapnet är oladdat. På så sätt så blev det "riktiga" vapnet (alltså luftgeväret) allvar och någonting som man aldrig siktade på en levande varelse med och pinnarna i skogen blev leken som inte skadade.

Hoppas mitt inlägg makes sense överhuvudtaget för jag har bara skrivit ner det som rullar förbi i huvudet...:-)

Jag tänkte på en till sak...Satt och kollade på en tecknad film häromdagen tror den heter boggie and elliot? Och oj vad mycket våld det var! Hur ställer ni er till våld i barnfilmer?
Kolla in min tårtblogg http://cakesbyw.blogg.se/

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

BildBildBildBildBild
Bild
viktoria.ö
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » fre maj 15, 2009 09:39

Viktoria.ö: Vi har en sån rackarns tur att ungen är totalt ointresserad av tecknat än så länge. Den enda gång han visat intresse för tv:n var när jag spelade en DVD med Mora Träsk...

Jag tycker också att det är så mycket skit som visas! Ofta så ska det tydligen vara rätt så mycket produktplacering också, så att barnen måste köpa vissa grejer.

Om jag får som jag vill så blir det inte så mycket tv-tittande här hemma. Att vi slår på tv:n bara när det är nåt vi verkligen vill se. Så är det just nu i alla fall. Jag har minskat mitt tv-tittande med hälften minst.

Jag hoppas på att kunna undanhålla de mest våldsamma tecknade serierna så länge som möjligt. Jag får väl visa "Vilse i pannkakan" och "Fem myror är fler än fyra elefanter" på DVD....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav viktoria.ö » fre maj 15, 2009 09:45

ja det flesta disneyfilmer som kommit senaste åren skrattar jag mig halvt fördärvat åt men hur lämpligt är det för ett barn? Nu dröjjer det väll ett tag innan vi måste bekymmra oss för det men det rä alltid bra att få höra era åsikter så man hinner ta ett beslut innan det är dags. Btw så visas väll fem myror...nu igen? Måste väll va världens bästa barnprogramm genom tiderna? Både mina två äldre bröder (7 och 10 år äldre) har tittat på det som små och jag tittade på det och nu visas det igen! Snacka om gångbar kvalite ;-)
Kolla in min tårtblogg http://cakesbyw.blogg.se/

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

BildBildBildBildBild
Bild
viktoria.ö
Alltid online
Alltid online

Inläggav jässica » fre maj 15, 2009 15:45

EN sak jag stör mig på apropå tvtittande är förutom allt våld, hur de talar till varandra! Jag får n känsla av att många barn lär sig dåliga meningar som "är du helt dum i huvet?", "ditt pucko!" osv osv från just tv. Även "obefogad" ilska. De skriker o blir sura på varandra helt i onödan, åsså självklart slåss det. Visst många barn tycker det är jättekul men sen tar de ju efter detta å kallar varandra dumskalle o sånt som iaf vi absolut inte säger tillvarandra i vår famijl. Ussa får ångest över att även om vi lyckas göra ett bra jobb här hemma kommer andra ungar och media tillsammans påverka vår goa unge...skiiit
jässica
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Fru S. » fre maj 15, 2009 16:15

Jässica: Så kan jag också känna. Man sliter för att få en go, unge så kommer media och "förstör". Man kanske får sitta med helt enkelt. Förklara efteråt att sådär gör vi inte i vår familj. Det är ju ett bra sätt att få koll på vad dom tittar på.
Så att man inte använder barnprogram som en slags barnvakt, eller jo det kan man kanske också göra. Om man vet vad det är dom tittar på.

Skönt att det är några år kvar tills dess....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Livet som förälder