Banner Forum Image

Hallå mjölken?

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Hallå mjölken?

Inläggav Aurora » tis jan 12, 2010 15:46

Jag har haft MASSOR med mjölk sen Julian föddes, det har sprutat och läckt och varit riktigt krångligt. Nu helt plötsligt på ett par dagar känns det som det är helt tomt! Jag kan typ inte pumpa ut nånting (tänkte blanda i smakisarna) och det läcker absolut INGENTING när han äter, behöver inte ens ha inlägg längre. Förut var jag tvungen att byta inlägg flera gånger om dagen. Det är förstås skönt att det inte läcker och sprutar och har sig, men jag blir ju lite orolig om han får tillräckligt med mat. Jag misstänker att han inte får det eftersom han numera vaknar ca varannan till var tredje timme på natten och för ett par veckor sen sov han ofta ett långpass på 5, ibland 6 timmar. Det är som bortblåst...

Kan det bara sina sådär helt plötsligt? Tuttarna känns verkligen helt tomma! Jag har helammat sen han föddes, började med smakisar i förrgår, men det kan väl inte påverka så mycket?
Aurora
Alltid online
Alltid online

Re: Hallå mjölken?

Inläggav Aurora » tis jan 12, 2010 15:50

Just det, kom på att jag började med Cerazette för två veckor sen och för typ 4 dagar sen började min första blödning, kan det påverka?
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis jan 12, 2010 17:55

Kanske det är för att han har en tillväxtperiod, de brukar va runt 3 - 4 månader. Det är säkert därför han vaknar o vill äta mer på nätterna oxå kan jag tro.
Leon åt varannan timme från start till halvåret nån gång, sen vart det lite olika, men ammade ff på natten varannan timme till 10 månader.

När de äter mera i tillväxtperioden så upplever de flesta att mjölken tar slut o nästan ger upp... men det är bara att ta sig igenom o amma o amma så kommer produktionen i nivå med hur mycket han vill äta igen :) Brösten anpassar sig efter honom.

Du har säkert tillräkligt med mat nu oxå, brösten känns annorlunda i perioder, det tyckte jag, det ändrade sig hela tiden, men det fanns alltid mat :)

Lycka till!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis jan 12, 2010 22:05

om han ligger nöjt vid bröstet och äter så finns det garanterat mat även fast du tycker de känns tomma. antagligen är det som sasoki skriver, han har en tillväxtfas och vill äta oftare av den anledningen o snart är dina bröst ikapp.
jag har också för mig att jakob började äta allt fortare när han var såpass stor o att han kunde vara mätt o nöjd efter bara 5-10 minuter eftersom han sög så mycket mer effektivt.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » ons jan 13, 2010 10:00

Ja, det kanske är utveckling! Har inte tänkt på det...

Han har alltid ätit snabbt, nästan alltid klar på ca 5 minuter. Skönt att höra att andra haft liknande, började undra när det kändes tomt och han åt oftare på nätterna framförallt.
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tor jan 14, 2010 00:39

Så länge han går upp i vikt som han ska o mår bra så är allt helt ok :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » tor jan 14, 2010 20:04

Brösten stabiliserar sig efter ett tag, var likadant för mig.

Så länge ditt barn går upp i vikt så fungerar allt som det ska o du behöver inte ge tillägg.

Att barnet verkar lesset på kvällen eller natten kan ha många orsaker, att de bearbetar intryck eller en utvecklingsfas tex.

bebisar kan ändra sig "bara så där". Var inte orolig, helt normalt.

Vill inte skrämma dig men ang sömnen så började mitt barn också strula i den åldern o göra betydligt fler uppvak per natt än h*n gjort tidigare. Så är det fortfarande, över ett halvår senare. Jag har accepterat att det bara är så o försöker sova när min man är ledig. Har blivit bättre på att sova under dagarna när bebisen tar en nap också.
che
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning