Banner Forum Image

gröt??

Diskutera barns matvanor och barnmat

gröt??

Inläggav matildab » lör jul 24, 2010 22:12

vi har börjat lite smått med smakisar potatis bara en så länge

vill börja med gröt snart (när hon fyllt 5 månader)men vet inte vilken som är bäst!bvc rekomenderade havre gröt men jag har bara använt risgröt då jag haft hand om spädbarn förr.sen är det ju olika märken...havre gröt kan man väl göra själv??

vilken gröt kör ni?
tacksam för svar.
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: gröt??

Inläggav sprallos » sön jul 25, 2010 08:48

Dom säger ju att man ska börja med Semper/Nestle grötarna först innan man gör egen. Den man köper är järnberikad osv. Mitt tips är dock att hålla dig till potatis och grönsaker först....gröt är sällan något problem, dom gillar ofta det massor...det som kan ta tid är just potatis och grönsaker. Men majs och morotspure brukar vara poppis.
sprallos

Inläggav matildab » sön jul 25, 2010 10:04

potatis älskar hon och idag blir det palsternacka!nästa vecka tar vi morot tror jag.
det var bvc som sa havre gröt, därför som jag undrar lite....för havre gröt har jag aldrig serverat ett så litet barn och jag har jobbat med spädisar i åratal!!!
jag har mer vana av risgröt.smakar lite som pappersmassa!!!men hittar bara en sort, men så är det ju med allt i sverige.....
jag ska helamma ett tag till så det rör sig bara om smakisar än så länge.
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Kali » sön jul 25, 2010 10:23

det finns flera sorters industrigröt från 4 månader, semper har banangröt och nestlé har äppelgröt (tror jag det var) o det finns även någon helt naturell.

det går utmärkt att göra egen gröt, tex havregrynsgröt eller mannagrynsgröt (eller bovete eller risgrynsgröt, bara fantasin sätter gränser). tänk på att finfördela grynen ordentligt eller koka länge så det blir slätt. googla "gröt till bebis" eller nåt sånt så hittar du enkla recept. finns också i häftet om barnmat som man får på bvc här där jag bor iaf. om man enbart serverar hemmagjord gröt bör man tänka på att järnberika den, det kan man göra på olika sätt med annan mat/frukt som innehåller järn. finns också mycket tips på internet.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Återgå till Matvanor & barnmat