Banner Forum Image

Göra dopet personligt??

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

Göra dopet personligt??

Inläggav jessica83 » ons feb 11, 2009 23:54

Hur kan man göra dopet mer personligt??

Jag vill egentligen inte döpa mitt barn i kyrkan, eller med präst. Min sambo vill gärna ha ett dop i kyrkan, just för att det är vackert! Vi har hamnat i ett vägskäl...

Någon som vet vilka delar i ett "kristet" dop som MÅSTE finnas med, vilka delar kan man själv bestämma över. Vill gärna att vårt dop/ceremonin, om det blir i kyrkan, ska vara så lite kristet som möjligt och mycket personligt!

snälla hjälp!!
BildBildBildBildBildBild

Vår lilla prinsessa föddes den 2:a december 2008 klockan 17:20 på
Danderyds sjukhus i Stockholm. Hon vägde 2565 gram och mätte 46 cm.
<3 Välkommen till oss hjärtat! <3

Bild

BildMake a pregnancy ticker
Användarvisningsbild
jessica83
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: Göra dopet personligt??

Inläggav Öga » ons feb 11, 2009 23:58

Ni får helt enkelt ta ett snack med prällen om vad ni vill och inte vill ska vara med i dopet.
Själv ska vi ha namnkalas till sommarn! =)
Jag orkar inte göra sånt jag inte tror på. Hur vackert det än är.
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » tor feb 12, 2009 00:08

Våga vägra dop!

Skämt å sido, vi ska ha ett namngivningskalas.
Ett dop i kyrkan är ju inte själva namngivningen, den sker ju när an skickar in pappren till skattemyndigheten.
Ett kristet dop är ju en "medlemsansökan" till Svenska Kyrkan och det tänker inte jag bestämma över! Det får min unge själv bestämma.

Vi ska plantera ett träd, prata om varför vi valt namnen, ge gudfädrerna en present och fira sonen. Vi gör det rätt sent men det blev så bara.
Man väljer ju själv, det är skönt!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Öga » tor feb 12, 2009 00:15

Fru S. skrev:Våga vägra dop!

Skämt å sido, vi ska ha ett namngivningskalas.
Ett dop i kyrkan är ju inte själva namngivningen, den sker ju när an skickar in pappren till skattemyndigheten.
Ett kristet dop är ju en "medlemsansökan" till Svenska Kyrkan och det tänker inte jag bestämma över! Det får min unge själv bestämma.

Vi ska plantera ett träd, prata om varför vi valt namnen, ge gudfädrerna en present och fira sonen. Vi gör det rätt sent men det blev så bara.
Man väljer ju själv, det är skönt!

Håller helt med! Lillstumpan får helt enkelt bestämma själv om hon vill tillhöra..ehum.. Svenska Kyrkan senare i livet.
Å namnkalas blir sent här med. Jag var alldeles för trött i huvet för att kunna organisera annat än att ta hand om bäbis och tvätta mig själv efter maj månad förra året.
Men å andra sidan hittade jag igår en alldeles gudomligt (? Lite ironiskt är det ju) söt namnkalas-klänning som lillstumpan kommer kunna springa runt å visa upp på sitt kalas sen i juni. =)
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav Öga » tor feb 12, 2009 00:16

Ber så hemskt mkt om ursäkt Jessica83 (det är ett mycket vackert namn du har förresten)- vi "förstör" din tråd å är nog inte alls mkt till hjälp i frågan.
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessica83 » tor feb 12, 2009 00:18

Öga och Fru S.

jag håller helt och hållet med er. Vill helst av allt ha en namngivningscermoni som man själv bestämt över, innehåll och så. vi är lite oense om det hela. han tycker att om man nu ska ha något så är det dop. tänk om barnet vill konfirmeras menar han, då blir det pinsamt om hon inte är döpt (för så kännde han när han var 15), medans jag tycker att barnet själv får välja när hon är tillräkligt gammal och förstår vad det innebär!

Vilket dilemma!!!
BildBildBildBildBildBild

Bild

Användarvisningsbild
jessica83
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav jessica83 » tor feb 12, 2009 00:20

ingen fara.. är själv ateist, vill helst inte att mitt barn ska vara döpt, men vi är ju två om det! Hade jag varit själv hade valet varit självklart, men nu ska vi båda komma överens om ngt bra! lättare sagt än gjort...
BildBildBildBildBildBild

Bild

Användarvisningsbild
jessica83
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Ki27 » tor feb 12, 2009 00:54

hmm, knepig situation ;)
Jag är oxå ateist..

Tycker det är ett konstigt argument ( har hört det många ggr ) att man ska döpa sitt barn för om de vill komfimera sig som tonåring, för annars är det så pinsamt att döpas då.. :roll: strunta i det då om det är så jobbigt.....
Om man inte uppfostrar sina barn kristet så förstår jag inte hur de skulle vilja konfirmera sig sen heller...? Eller gör man det bara pga att släkten vill... att kompisarna gör det ... eller för presenterna? Vet att min kusin fick en 1000-lapp av min Farmor när han konfimerades, medans jag på min höjd fått en 5:a då och då på besök... :roll: vet att jag undrade varför det var så viktigt...
Tycker det är lite knasigt att göra det bara för att det är "tradition" eller "fint"...

F´låt om jag svävar ut.. ;)

Jag tror oxå att ni får prata med prästen, de har varit med förr och har nog sina åskikter om vad ni får ha och inte får ha i kyrkan...? :)
Lycka till iaf!

öga och Fru S;
kul o läsa att ni ska ha namnkalas så "sent", då kanske jag inte ska ge upp tanken på o fira våran lille i sommar, hihi! ( har vi fått stå ut med alla dop i kyrkan.. så ska bannemej de få komma på en trevlig fest! )
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » tor feb 12, 2009 07:21

Sasoki:
Man får väl ha ett namnkalas när man vill?!
Det har rynkats en del på näsor och fnysts en del här men då har vi bestämt sagt att VI är föräldrar och om man inte vill vara med så behöver man inte!

Jag tycker väldigt starkt om detta.
Det var nån tråd för ett tag sedan om att någon sett ett barn med ett "kabbalaharmband" och var GRYMT upprörd över hur man kunde göra så mot ett barn.

Ja, för att kristendomen varit sååååå god.....
Yeah, right.

Så nu var jag helt OT.
*skäms*
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tor feb 12, 2009 09:58

Elsa är varken döpt eller namnfirad och kommer inte bli heller, mest för att vi inte har några sådana traditioner i familjen. Varken jag eller min bror döptes som småttingar, men jag, som tror på gud, har själv valt att döpa mig för att sedan kunna konfirmera mig. Jag tyckte inte ALLS att det var pinsamt att döpa mig som tonåring utan jag tycker det har gjort att jag fått tänka efter mer och till skillnad från de flesta andra så minns jag mitt dop! Och jag gillar ju kalas och den våren blev dop, min födelsedag, konfirmation och så gick jag ur nian på typ tre månader! Fatta att jag hade roligt! :)

Så jag är av uppfattningen att man ska låta sitt barn välja. Kanske tror den aldrig på gud, kanske blir den muslim eller buddhist, vem vet? Så kör ni på en egen och fin namngivningsceremoni där ni fått bestämma allt, det blir nog vackrare så!
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor feb 12, 2009 11:31

Vi har inte heller döpt Edwin. Tycker han får välja själv om han vill gå med i kyrkan eller inte. Edwin heter han hursom helst för vi har skickat in papprena till skattemyndigheten.
Men, om ni nu är oense och vill ha det personligt kanske ni kan ha en kort stund i kyrkan, för att han vill och sen hitta på nåt "trevligare" efter det på fikat eller middagen eller vad ni nu tänkt att göra efteråt. Är det sommar kan ni ju ha picnic och plantera träd och sjunga eller vad ni vill
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tor feb 12, 2009 12:06

Fru S,
javisst kan man det... men det känns ändå som det gått så lång tid för en "välkomstfest" eller annat när han är närmare året.. :roll: men jag vill ju helst ha det på sommaren om det blir nått... hmmmm, så då känndes det kul o läsa att era är såppas "gamla" när ni ska ha! :D ;)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Återgå till Dop & Bröllop