Banner Forum Image

Gör ni annat än att jobba när barnet är på dagis?

Diskutera förskola och familjedaghem

Gör ni annat än att jobba när barnet är på dagis?

Inläggav Sofia85 » tis okt 06, 2009 15:53

Om jag har förstått det rätt, så måste man i Sverige vara på jobb/skola när barnet är på dagis (bortsett från om man är arbetslös/föräldraledig/har 15-timmarsbarn då). Det är alltså inte okej att hämta två timmar senare för att gå och ta en fika på stan.
Jag tycker att det är ganska bra, barn ska ju inte vara på dagis för att man ska roa sig, utan för att man jobbar/pluggar. Jag får dock lite dåligt samvete ibland för att jag tränar en timme om dagen när Lily är på dagis. Jag äter dock lunch över skolböckerna så träningen sker ju på min lunchtid, vilket borde vara okej. Hade jag jobbat hade jag ju haft en timmes lunch att disponera som jag vill.
Dock kan jag ibland passa på att handla mat precis innan jag hämtar Lily för att slippa dra runt henne i affären och ibland, om jag pluggar hemma, så tar jag en halvtimme till att förbereda middagen innan hon kommer hem.
Lily är i dagsläget på dagis mellan 9-15 varje dag, så jag hämtar henne inte senare för att jag gör dessa saker, utan den tiden stjäl jag från mitt pluggande, som jag sedan tar igen på kvällar och helger.
Jag tycker nog att det är helt okej att göra så, även om samvetet ibland gör sig påmint.
Hur gör ni? Vad tycker ni är okej?
Jag vet en del som har barnet på dagis dagar de är lediga och passar på att gå på stan. Vad tycker ni om sånt?
Jag har hört att en del förskolor ringer till arbetsgivaren och kollar upp att barnets schema överensstämmer med föräldrarnas, för att undvika fusk. Bra eller dåligt?
Är jätteintresserad av att få höra lite olika åsikter i den här frågan!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Re: Gör ni annat än att jobba när barnet är på dagis?

Inläggav Fru S. » tis okt 06, 2009 16:40

Alltså, rent personligt så rusar jag till bussen, och cyklar så fort jag kan till dagis efter skolan.

Jag tycker inte man ska springa ärenden, shoppa eller fika om man har sitt barn på dagis.
Vi pusslar och grejar för att Gus ska behöva vara så lite som möjligt på förskolan. För till syvende och sist så vill vi tillbringa all ledig tid med honom.

Om du tränar på din lunch är en helt annan sak, du kan ju inte springa och hämta lilltjejen på lunchen och sen springa tillbaka med henne efter.

Men dom som sätter i system att "luras" och att göra massa saker efter jobb eller skola, dom tycker jag gör fel!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav lizzzie » tis okt 06, 2009 16:45

Alla tänker och fungerar vi olika men för egen del tycker jag det känns självklart att INTE ha Oscar längre tid på dagis än vad som är nödvändigt.

Jag pluggar 3 dagar i veckan 8-15 och skyndar mig alltid direkt till dagis. Det är ju bästa stunden på dagen, när han kommer springades emot en och ropar MAMMA!!!!. Vissa dagar får jag sluta tidigare (men det vet jag aldrig om innan) och då hämtar jag också hem honom tidigare. Undantagen kan vara om jag får sluta precis innan han ska äta lunch eller jag vet att de precis har lagt honom för vila, då väntar jag tills jag vet han vaknat eller ätit upp maten -men det är bara för att inte störa honom i hans rutiner..

Måndagar och torsdagar har jag inga lektioner och borde egentligen ägna tiden åt självstudier, men det gör jag inte utan har valt att låta Oscar vara helt ledig de dagarna och istället pluggar jag desto mer på kvällar och helger när min man är hemma och kan ta Oscar.

Dagis är bra, men det ska va i lagom dos när man verkligen är i behov av omsorgen och inte fungera som nån slags förvaring bara för att man själv vill hitta på nåt annat...
http://bergerud.blogg.se

Bild

BildBild

bergerud.blogg.se
Användarvisningsbild
lizzzie
Alltid online
Alltid online

Inläggav cornelia19 » tis okt 06, 2009 17:42

Eftersom jag själv jobbar 71 % så har jag Cornelia hemma nån av dagarna jag är hemma, men annars så går hon på dagis. Jag har henne även där då jag inte jobbar då jag känner att jag måste få vila upp mig innan nästa jobb dag då jag själv även jobbar helger, men självklart hämtar jag henne då tidigare jag betalar ju ändå för att ha henne där ett vist antal timmar i veckan. Sen trivs hon på dagis!

Men självklart har jag henne inte jämt på dagis, vill ju ha henne hemma också så dagis i måttlig mängd vist men jobbar man mkt så kan de vara skönt att ha 1 dag för sig själv att vila upp om man jobbar helger är jag ledig mycket så har jag henne hemma längre.

Men de är ju vad jag själv tycker!
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis okt 06, 2009 17:55

vi är alltid ärliga mot dagis o de mot oss (tror och hoppas jag!) vilket innebär att min sambo (som jobbar helger) kan vara ledig en dag i veckan o ändå ta jakob till dagis för att han skall få chans att någon gång vara lite ledig. jag har haft massor av dagar när jag borde ägnat mig åt självstudier, och hade tänkt att göra det, men ärligt talat mest gjort annat för att jag inte förmått plugga.... Men jag har också haft massor av dagar då jag slutat tidigare än planerat o då åkt o hämtat Jakob direkt (fast precis som någon skrev tidigare så bryr jag mig inte om att komma direkt om jag vet att de ligger o sover) Ska jag handla gör jag alltid det innan jag hämtar eftersom jag cyklar förbi ica på vägen till dagis och efter ica kommer en lång lång uppförsbacke o där ligger dagis och från dagis är det en ännu längre o ännu jobbigare uppförsbacke hem till oss. oftast handlar dock den som inte hämtar
eftersom det är jobbigt att släpa både barn o matkassar uppför branta backar.
Jag tror det jämnar ut sig i längden. Jag har inte ett dugg dåligt samvete om jag inte orkar cykla utan går uppför backarna o kommer 10 minuter senare eller om jag tillbringar 20 minuter på ica. Jag tror inte det gör skillnad för Jakob o jag kommer alltid i tid. Jag skulle inte gå på shoppingrunda på stan istället för att hämta, det hade varit omoraliskt för mig. Men jag tänker inte döma nån som gör det heller. Jag tror att det är ett ytterst ytterst litet fåtal som gör det systematiskt. Jag kan också tänka mig om att om man tex plötsligt får en eftermiddag fri för första gången på ett halvår så kan det nog vara ytterst välgörande för en o annan mamma/pappa att få tillbringa några timmar alldeles själv o det tycker jag i så fall inte heller är ett dugg hemskt!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » tis okt 06, 2009 18:42

Sofia85 - som du gör tycker jag är helt ok och inget du behöver ha dåligt samvete för. Jag har friskvårdstimme på mitt jobb, kan ta en lite längre lunch ibland, hoppa in och handla lite snabbt på vägen hem. Men att vara ledig eller ta flera timmar till att roa mig barnet är på dagis skulle jag inte göra. Visst betalar man för sin plats, men långtifrån vad det kostar och att då ta upp en plats man inte behöver skulle kännas märkligt för mig. Det blir större barngrupper i onödan och mindre tid för varje barn för förskollärarna.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tis okt 06, 2009 19:23

Ja e nog den som springer till dagis för o hämta. Kan till o med bli stressad av bussen som inte kommer exakt i tid. Men fråga mig inte varför. Tror dock att Liam har det mycket bra på dagis och knappast tar skada av de extra minuterna som bussen får för sig att ta.

Däremot så är det väl så att jobbar man oregelbudnet har man ändå rätt att ha barnen på dagis. Det är väl upp till var och en.

Jag tänkte också ha liam på dagis då jag är föräldraledig och även innan bebisen kommer. detta har jag pratat med förskolan om och det är knappast nå som de protestera emot. Tror som sagt att Liam mår bra att träffa sina vänner och få lite rast ifrån mig med.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis okt 06, 2009 20:04

Kul att få lite olika perspektiv på saken!
I vår kommun spelar det ingen roll om man jobbar oregelbundet - är någon förälder ledig ska barnet vara hemma. Undantaget är om arbetstiden är så oregelbunden att man är ledig mer än 7 dagar i sträck, då har barnet rätt till 15 timmar i veckan för kontinuitetens skull.
Men jag kan tycka att det är bra att möjligheten finns att lämna någon timme tidigare för att barnet ska kunna vara med på vissa grejer, även om man själv inte är på jobbet än.

En liten fundering har jag bara om de som jobbar helg: Om man är ledig på helgen så har man ju barnet hemma, dvs man är aldrig ledig när man har barnet på dagis. När barnet är på dagis arbetar man. Men om man är ledig under veckan så behöver man alltså ha en barnfri dag eftersom man ska arbeta på helgen?
Jag menar absolut inte att hoppa på någon nu, jag bara undrar lite hur ni tänker kring det...

ToToRo: Att du ska ha Liam på dagis när du är föräldraledig är ju något du har rätt till, så självklart ska inte personalen motsätta sig det.

mini-mamman: De flesta kommuner har bara 15 timmar/vecka om man är arbetslös, tror jag.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav lizzzie » tis okt 06, 2009 20:21

Det tänkte jag också på Sofia85?! Varför man behöver vara barnfri bara för att man jobbar helg?!
http://bergerud.blogg.se

Bild

BildBild

bergerud.blogg.se
Användarvisningsbild
lizzzie
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessikan » tis okt 06, 2009 20:33

Exakt så tänkte jag me, vad grundar sej det behovet på, barnledig dag för att man jobbar helg?? Denna frågan e ju min stora stötesten så jag tänker inte fördjupa mej i de... Har tusen åsikter, men säger bara att jag aldrig skulle lämna mina barn en sekund mer än nödvändigt. Enligt mej är dagis en plats där barn befinner sej för att föräldrarna arbetar inget annat.
Användarvisningsbild
jessikan
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav cornelia19 » tis okt 06, 2009 21:07

självklart har jag min dotter hemma när jag är ledig, men är jag ledig 4 dagar på raden och jag märker att hon inte vill vara hemma utan märker på henne då tycker jag att hon kan få gå där några timmar. Är jag ledig 1 dag i veckan och ledig helgen så har jag henne hemma. Men om man som sakt är ledig 4 dagar, och jag har henne hemma dem 4 dagarna och jag märker att hon inte vill vara hemma. Även om jag gör en massa saker så blir hon inte av med den energin hon vill, jag känenr inte många mammaor heller så jag har ingen jag kan gå till om jag är ledig där hon kan leka av sig. Vist går man till lekplatser men hon vill ju även ha jämnåriga att leka med.
jag skulle aldrig ha henne mer än nödvändigt på dagis, hon går så långa pass dem dagar jag och min sambo jobbar så klart hon ska vara ledig. men som sakt iblandd är jag ledig 3-4 dagar och jag märker på henne att hon inte vill vara hemma. ska jag då inte få ha henne på dagis fast jag själv inte jobbar, när jag ser på henne att hon vill ????
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis okt 06, 2009 21:15

Joel är på förskolan när vi jobbar. Jag jobbar schema som innefattar helger så jag är ledig rätt många vardagar och då är Joel alltid hemma med mig. Finns ingen anledning att skicka iväg honom till förskolan om jag är ledig. Skulle aldrig falla mig in.

Däremot kan det hända att han får gå några timmar om jag har några möten att gå på (som facklig företrädare eftersom jag sitter i min klubbstyrelse) men vi betalar ju för heltid och det är aldrig några problem att säga till några dagar innan att han kommer en dag då han inte är planerad att vara där.

Jag jobbar även kort några dagar, slutar alltså vid lunch, och visst vill jag rusa iväg till förskolan för att hämta Joel men efter samråd med personalen där så har vi kommit överens om att han äter lunch och sover middag där så hämtar jag honom direkt när han sovit klart för annars blir det att jag springer dit och ska hämta honom samtidigt som de andra barnen ska äta lunch vilket blir himla knepigt och krångligt. Det finns olika anledningar till att jag kanske inte kommer iväg i tid och då får alltså Joel stå och se på när alla andra äter. Sen sover de middag direkt efter maten och vi provade att jag skulle hämta honom direkt efter lunchen men varenda gång var han antingen så trött att han nästan somnade innan jag kom (vid matbordet alltså) eller så blev det att jag hämtade honom och sen på vägen hem ville han inte sova eftersom han ville leka med mig och då uteblev middags-napen. Inte hela världen, men det känns lite som att det kvittar hur vi än gör. Samt att jag passar på att storhandla om det behövs, så slipper Joel sitta med i kundvagnen vilket inte brukar vara det roligaste om det tar längre tid än en kvart... :wink: I vilket fall så är det bara en kortsiktig lösning för efter nyår är mina kortdagar ett minne blott pga nytt arbetstidsavtal...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » tis okt 06, 2009 21:25

cornelia19: Jag förstår hur du menar. Det är bara det att de flesta kommuner inte tillåter att man gör så. Tycker de att det är okej i din kommun, så är det ju självklart upp till dig hur du vill göra.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » tis okt 06, 2009 22:38

Nu har jag inget barn på dagis ännu, men jag tycker i alla fall att det är helt okej att gå och träna en timme mitt på dagen om man är hemma och pluggar. När jag själv pluggar gör jag det i smådoser spritt över dagen; städar undan, läser, hänger upp tvätten, läser mer, fixar mat, läser osv... Jag antar att jag kommer att bunta ihop det mer och kunna hämta tidigare när det är dags för dagis för oss, men om jag fortfarande behöver fixa innan jag kan koncentrera mig på studierna så kommer jag inte få dåligt samvete för det.

Sen skulle jag nog inte sätta mitt barn på dagis om jag ansåg att det endast var till för förvaring - de bedriver en pedagogisk verksamhet och jag måste tro att mitt barn mår bra av att vara där. Skulle det visa sig att det inte fungerar får vi ta ett nytt beslut i familjen.

Med helgerna kan jag förstå båda sidor. Lever man tillsammans med barnets pappa/mamma är man ju i alla fall två på helgen, då blir det antagligen inte lika intensivt (det är nonstop med vår son). Men å andra sidan finns det ju en hel del ensamstående - och då blir det ju så i alla fall.

Jag tycker inte heller att det är dagispersonalens jobb att ringa arbetsgivaren och stämma av schema. I alla fall inte på rutin. Vad ger det för signal till arbetsplatsen? Och hur gör man med egna företagare, studenter och liknande? Jag tycker det känns lite otäckt att utgå ifrån att föräldrar vill "slippa" sina barn. Min grundinställning är att alla föräldrar vill sitt barns bästa och är den mest kompetenta att ta dessa beslut.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis okt 06, 2009 23:00

om min son hade fått bestämma så skulle han å alla andra barn få bo på dagiset, han älskar det och blir jättearg när vi hämtar honom, vill inte alls prata med oss. Dock så e bilen ett snäpp bättre än dagis och som tur e så hämtar vi honom med bil.
I allafall så pluggar jag och har många egenstudietimmar men har valt att ha Y på dagis då för att jag ska få ro till att plugga + även till att få lite nytta gjort här hemma. Sen så jobbar I schema och har ofta lediga dagar mitt i veckan och på I:s lediga dagar så får Y vara hemma med sin pappa vilket är väldigt bra för deras rellation. Så funkar det här hos mig.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Förskolan