Banner Forum Image

Gör ni annat än att jobba när barnet är på dagis?

Diskutera förskola och familjedaghem

Gör ni annat än att jobba när barnet är på dagis?

Inläggav Sofia85 » tis okt 06, 2009 15:53

Om jag har förstått det rätt, så måste man i Sverige vara på jobb/skola när barnet är på dagis (bortsett från om man är arbetslös/föräldraledig/har 15-timmarsbarn då). Det är alltså inte okej att hämta två timmar senare för att gå och ta en fika på stan.
Jag tycker att det är ganska bra, barn ska ju inte vara på dagis för att man ska roa sig, utan för att man jobbar/pluggar. Jag får dock lite dåligt samvete ibland för att jag tränar en timme om dagen när Lily är på dagis. Jag äter dock lunch över skolböckerna så träningen sker ju på min lunchtid, vilket borde vara okej. Hade jag jobbat hade jag ju haft en timmes lunch att disponera som jag vill.
Dock kan jag ibland passa på att handla mat precis innan jag hämtar Lily för att slippa dra runt henne i affären och ibland, om jag pluggar hemma, så tar jag en halvtimme till att förbereda middagen innan hon kommer hem.
Lily är i dagsläget på dagis mellan 9-15 varje dag, så jag hämtar henne inte senare för att jag gör dessa saker, utan den tiden stjäl jag från mitt pluggande, som jag sedan tar igen på kvällar och helger.
Jag tycker nog att det är helt okej att göra så, även om samvetet ibland gör sig påmint.
Hur gör ni? Vad tycker ni är okej?
Jag vet en del som har barnet på dagis dagar de är lediga och passar på att gå på stan. Vad tycker ni om sånt?
Jag har hört att en del förskolor ringer till arbetsgivaren och kollar upp att barnets schema överensstämmer med föräldrarnas, för att undvika fusk. Bra eller dåligt?
Är jätteintresserad av att få höra lite olika åsikter i den här frågan!
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Re: Gör ni annat än att jobba när barnet är på dagis?

Inläggav Fru S. » tis okt 06, 2009 16:40