Banner Forum Image

Gör illa sig själv.

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Gör illa sig själv.

Inläggav Taweret » mån feb 01, 2010 22:30

Vi börjar nu få en väldigt viljestark liten kille som dessutom är enormt stark både fysiskt och psykiskt.

Han har nu börjat med något vi inte är så glada över nämligen att han dunkar huvudet i golvet när han blir frustrerad/ledsen/arg. Detta har pågått en dryg vecka tror jag.

Vi försöker att ignorera honom när gör så för att vi hoppas på att han då ska sluta med det beteendet, än så länge verkar det dock bara bli värre och värre. Det som är så hemskt är ju att han drar i huvudet så hårt att han får ont och då måste vi trösta vilket vi naturligtvis gör.

Någon som har tips på hur vi ska gå vidare, är det bra som vi gör eller ska vi säga åt honom att det inte är ok att göra så. Eller försöka prata med honom om vad han vill. Han har i princip inget språk men förstår väldigt mycket. Han har dessutom börjat krångla när han ska sova och vi provar lite olika metoder men det enda han vill är att komma upp ur sängen. Jag är väldigt glad att vi fortfarande har spjälsäng till honom.

Någon som har några tips att komma med.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Re: Gör illa sig själv.

Inläggav Snigel » mån feb 01, 2010 23:53

Har nog inte så många tips- vi har nämligen en likadan situation här hemma. Det är blåmärken i pannan för jämnan! Liam har hållt på i flera månader med detta.

Det blir bättre om man lämnar rummet, då lägger han faktiskt av... Att försöka ignorera det när man är i samma rum hjälper inte med honom.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tis feb 02, 2010 00:34

Noel har försökt med det där men jag har lyckades att jobba bort det rätt fort. Nu är ju barn olika men jag sa helt enkelt NEJ, du får inte göra sådär. Det är bättre att kramas. Och så kramade jag honom. Ett tag så ställde han sig mot väggen och slog huvudet så jag sa bara skärp dig, gör inte sådär, det gör ju ont. Och så slutade han med det. Tror att jag hade tur helt enkelt.

Nu så kan han försöka skalla mig på olika delar av kroppen så jag stoppar huvudet och säger Nej, sluta med det där. Han slutar tillfälligt men gör det om sen igen. Men jag tycker att det har förbättrats.

Jag la oxå märke till att Noel gjorde sånt när han var uttråkad. Så jag började med att ta ut han efter sovstunden på dagen i 1-½ tim beroende på vädret och sen så får han alltid "hjälpa" till med att laga maten. Kan vara därför han bättrat sig på sistone.

Men om jag har några bra tips? Nepp, inte det inte... :D

Hoppas era barn slutar snart med det!
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis feb 02, 2010 06:45

Skönt att höra att vi inte är ensam om problemet iaf, fast det visste jag väl egentligen. Det kan nog vara att han ibland gör det för att han är uttråkad med men i vårt fall är det nog mest då han är trött eller frustrerad. Vi kanske dock ska pröva ett tag att säga nej och se vad som händer då samt ge honom en kram. Anledningen till att vi inte gjort så framtill nu är att han inte ska förknippa detta beteende med att få uppmärksamhet.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » tis feb 02, 2010 08:26

Shit vad svårt! :shock:
Jag har tyvärr inga tips, och tack och lov gör inte Draken så.
Dock så tror jag att det är ganska vanligt, fast anledningarna kan ju variera.
Jag skulle testa med kramtaktiken eftersom han gör det trots att ni har ignorerat beteendet. För det skulle ju samtidigt vara väldigt jobbigt om det handlade om uppmärksamhet. Då kan man hamna i en utpressningssituation, a la ge mig uppmärksamhet eller så dunkar jag huvudet i väggen.
Nu tänker dom väl inte så, men dom lär sig ju samtidigt att dom får uppmärksamhet vid olika sattyg. :?
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » tis feb 02, 2010 20:32

Så gjorde min grannes pojk. Han satt på golvet och dunkade i huvudet så han började gråta för att få uppmärksamhet..han hade en blå bula i pannan jämt.. Har dock inga tips på vad man kan göra..
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis feb 02, 2010 20:42

Det är rätt vanlig att dom gör så...dom märker ju att dom får en reaktion. Det enda tips jag har att ge är att visa att ni inte tycker att det är OK att han gör så. Säg till, "Akta huvudet, det gör ju ont" Ja, eller nåt i den stilen. Men bli inte hysteriska utan håll lugnet.
Min kompis dotter gjorde så och det enda som funkade på henne var att ignorera. Tids nog insåg hon att det bara gjorde ont. Men det är ett jättetrixigt problem...hoppas det löser sig snabbt
sprallos

Inläggav Taweret » tis feb 02, 2010 21:02

Tack för era tips och er uppmuntran det är väl den som behövs mest :D

Idag har han inte gjort det alls och då har jag ändå varit hemma själv med bägge barnen ikväll. Fick höra att en av de andra killarna hos dagmamman är inne i samma fas nu men ingen av dom gör det hos henne.

Jag ska behålla mitt lugn och säga att han bör akta huvudet. Jag håller er uppdaterade om hur det går.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » tis feb 02, 2010 22:45

Har också hört om barn som gör så, men (än, peppar peppar) gör inte Henry så i alla fall. Min mans kusin barn gjorde så när hon inte fick som hon ville, en gång gjorde hon det ute på asfalten när jag väntade H, såg så himla otäckt ut och hade då inte en aning om att barn gör så!

Det är nog olika från barn till barn vad som hjälper emot det, antingen att säga nej, eller att ignorera. Men det verkar helt klart vara mer vanligt än vad man tror och är väl deras sätt att uttrycka sig innan orden finns där, mindre trevligt sätt dock... Håll oss uppdaterade på hur det går taweret!
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav Medea » ons feb 03, 2010 08:35

Nu ska man väl inte ta åt sig så mycket av vad andra tycker men det kan ju också bli en jobbig grej.
För många månader sedan tog jag upp på öf om en kille som skallades och som gärna bankade huvudet i väggen om man inte fick som han ville.
Reaktionerna var tyvärr " Oh my GOOOOOOD " style, ni vet, som att det vore något allvarligt fel.
Jag fattar inte riktigt varför det blir så starka reaktioner, för det är ju ganska vanligt.
De flesta har väl hört om det, eller känner någon som gör så?
Kanske är så att folk inte pratar om det just på grund av det.
BildBild

BildBild

BildBild

Älskade döttrar Ophelia 081025 och Livia 100516.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons feb 03, 2010 10:19

Medea om dom skadar/skallar andra får man ju givetvis ta i med hårdhandskarna. Fast så länge han bara skadar sig själv så är det väl ingen större fara. Jag tror dock att många föräldrar inte säger något om sånt här då man känner sig som en dålig förälder som inte kan läsa av sitt barn och göra allt för det.

Jag ser det som ett övergående problem men visst är det jobbigt men jag tänker mest på honom själv som får ont samt att jag skulle vilja hjälpa honom att förklara vad han vill.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav flickan » ons feb 03, 2010 11:24

Jag satt i bilen häromdagen och slog på stereon och då va det en barn psykolog som snacka om just sånt här och att det e JÄTTE vanligt bland barn att dom just slår huvudet i väggen eller golvet när dom blir arga... Det kändes rätt skönt o höra det för min dotter gör precis lika dant och har massor av blåmärken i pannan men jag försöker att få henne till annat när hon gör så där o det börjar la bli bättre..
Men ni som har barn som gör dett Oroa er inte det va tydligen fullt normalt o väldigt vanligt bland barn...
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons feb 03, 2010 13:49

Flickan skönt att höra att barnpsykologen säger att det är normalt då finns det ju hopp. Då får han gå och vara blå i pannan ett tag :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons feb 03, 2010 14:15

Du får ge honom ett vadderat pannband Taweret ;) ;)
Hoppas att han slutar med det snart då.. Leon har bitit sig i armen några ggr nu, vet inte varför... den var la framför munnen eller nått... :roll:
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons feb 03, 2010 14:48

Sasoki det kan ju vara ett liknande beteende som Leon visar upp. Igår gjorde ju dock inte Oskar så förutom när jag väl lagt honom i sängen. Det verkar som om han gör det när han är uttråkad och inte får som han vill.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling