"Gillar inte den..."
8 inlägg • Sida 1 av 1
"Gillar inte den..."
Det är det nya här hemma. "Gillar inte den..." Det började för någon vecka sedan och vi får höra det flera gånger om dagen, om mat han normalt ALLTID ätit! Vad 17? Är det en fas? Hör det ihop med 3-årstrotsen? Eller vad f-n är det frågan om? Första riktiga matvägran?
Igår gjorde vi spaghetti och köttfärssås, favvomaten nr 1. Han ville enbart ha spaghetti och ketchup.
Idag gjorde jag en lätt lunch, makaroner och köttbullar. Han ville inte äta köttbullarna. Favvomat nr 2 alltså.
Joel har alltid varit anti-smaka-ny-mat. Tror det är ärftligt. Hans far är likadan.
Jag har aldrig velat krångla med maten så han får sin vilja igenom rätt mycket när det gäller det. Visst försöker jag att vara positiv kring mat och att lägga upp ny mat, om än bara en liten tesked, på hans tallrik. Men jag kan inte tvinga honom att smaka. Har själv vuxit upp med föräldrar som mer eller mindre tvingade i mig maten. Fruktansvärt är bara förnamnet.
Än så länge tar vi rätt lätt på det här. Men är detta början på någon större matvägran? Hur kommer det att bli de närmsta veckorna? Ska han leva på pasta och bröd? Han vill inte ens ha ost på mackan längre, "gillar inte ost"...
Igår gjorde vi spaghetti och köttfärssås, favvomaten nr 1. Han ville enbart ha spaghetti och ketchup.
Idag gjorde jag en lätt lunch, makaroner och köttbullar. Han ville inte äta köttbullarna. Favvomat nr 2 alltså.
Joel har alltid varit anti-smaka-ny-mat. Tror det är ärftligt. Hans far är likadan.
Än så länge tar vi rätt lätt på det här. Men är detta början på någon större matvägran? Hur kommer det att bli de närmsta veckorna? Ska han leva på pasta och bröd? Han vill inte ens ha ost på mackan längre, "gillar inte ost"...
-

Nelia - Alltid online

Re: "Gillar inte den..."
Gustav har börjat säga" Uäck, blä!" om ALLT!
Mat, kläder, bajs. gräs, katterna osv.
Jag har frågat runt lite på dagis bla om dom har hört nån av barnen säga så eller om det är vanligt. Vår favoritfröken sa att en del av de stora barnen kan säga så ibland men att det brukar vara en fas som går över.
Jag tycker du ska fortsätta erbjuda Joel all mat och inte göra en stor sak av det, äter han så äter han.
Till slut blir han hungrig! Och då kan jag lova att han äter.
Gustav har ju matkrånglat till och från, vi har fortsatt erbjuda honom mat vid måltiderna och faktiskt ignorera honom när han sätter igång att gnälla och hålla på.
Vissa gånger äter han inget och vissa gånger går det ner bra.
Jag förstår att ni blir oroliga, maten kan bli så laddad.
Försök att ta det lugnt.
Trotsen kommer i vågor har jag märkt. Vissa dagar är förskräckliga och vissa dagar är bra.
Bamsekram till er alla tre!
Mat, kläder, bajs. gräs, katterna osv.
Jag har frågat runt lite på dagis bla om dom har hört nån av barnen säga så eller om det är vanligt. Vår favoritfröken sa att en del av de stora barnen kan säga så ibland men att det brukar vara en fas som går över.
Jag tycker du ska fortsätta erbjuda Joel all mat och inte göra en stor sak av det, äter han så äter han.
Till slut blir han hungrig! Och då kan jag lova att han äter.
Gustav har ju matkrånglat till och från, vi har fortsatt erbjuda honom mat vid måltiderna och faktiskt ignorera honom när han sätter igång att gnälla och hålla på.
Vissa gånger äter han inget och vissa gånger går det ner bra.
Jag förstår att ni blir oroliga, maten kan bli så laddad.
Försök att ta det lugnt.
Trotsen kommer i vågor har jag märkt. Vissa dagar är förskräckliga och vissa dagar är bra.
Bamsekram till er alla tre!
- Fru S.
- Alltid online

Här har vi en som vägrar ta på sig vad som helst...han som verkligen inte brytt sig. Maten är OK än...även om han väljer vad han ska äta...typ vägra korven/köttbullarna osv och bara äta pastan. Men så är det....vi gillar läget...man kan ju inte tvinga det blir bara värre
- sprallos
vissa dagar äter tjjerna det dom alltid gillat o andra dagar säger dom att de inte gillar det...jag brukar inte bry mig så mkt utan säger bara ...men du bruka rju gilla..då säge rdom nää ...å så låter jag det va...för nästa gång äter dom det ändå ..
... kan ju alltid hoppas på att det bara e en "trotsgrej" för joel oxå som det verkar va för mina tjejer... men tror definitivt inte att du behöver oroa dig..
prova låta honom vara me då göra köttfärssåsen en gång å se om han tycker om den mer då
prova låta honom vara me då göra köttfärssåsen en gång å se om han tycker om den mer då
- Tigi
- Alltid online

Här är det: "De e bajs" och det kan vara, precis som du skriver, favvomat! Men oftast när han säger det är det mat vi inte äter ofta eller helt ny mat.
Vi vill att Edwin ska smaka. Han kan inte tycka om det om han inte har smakat. Vill han sen inte ha mer, behöver han inte äta mer. Jag vet att han äter nästa dag och han är inte undernärd. Ibland är man ju inte så sugen.
Jag har också hemska minnen från måltider när jag var tvungen att äta upp. Jag förstår inte det och vill inte göra så mot mina barn. Däremot vill jag att de ska smaka.
Vi vill att Edwin ska smaka. Han kan inte tycka om det om han inte har smakat. Vill han sen inte ha mer, behöver han inte äta mer. Jag vet att han äter nästa dag och han är inte undernärd. Ibland är man ju inte så sugen.
Jag har också hemska minnen från måltider när jag var tvungen att äta upp. Jag förstår inte det och vill inte göra så mot mina barn. Däremot vill jag att de ska smaka.

-

Redhotwera - Alltid online

Noah har alltid ätit jätte bra men har även haft sina perioder då han inte äter så mkt å man blir ju nojjig på engång :/
Noah har börja säga Äckligt å spottar ut maten igen..varma grönsaker som han älskade förrut äter han inte om de inte är ärtor eller majs..men alla andra varma grönsaker ratade han..middagen igår som bestod av potatis å kassler petade han i..å gången innan vi åt de bad han om påtår..så de e verkligen olika men jag tingar honom inte men jag ger honom inget annat för att han inte ätit..å de berättar jag för honom..han får ändå välling när han ska sova så de går ju inge nöd på honom..
Jag tvingar inte Noah att äta nya saker men jag tycker att man ska smaka för annars kan man inte säga att man inte tycker om de..har han smakat å säger att han inte tycker om de så behöver han självklart inte äta de.
Noah har börja säga Äckligt å spottar ut maten igen..varma grönsaker som han älskade förrut äter han inte om de inte är ärtor eller majs..men alla andra varma grönsaker ratade han..middagen igår som bestod av potatis å kassler petade han i..å gången innan vi åt de bad han om påtår..så de e verkligen olika men jag tingar honom inte men jag ger honom inget annat för att han inte ätit..å de berättar jag för honom..han får ändå välling när han ska sova så de går ju inge nöd på honom..
Jag tvingar inte Noah att äta nya saker men jag tycker att man ska smaka för annars kan man inte säga att man inte tycker om de..har han smakat å säger att han inte tycker om de så behöver han självklart inte äta de.
- Caroliinen
- Alltid online

Jo, vi har som mål att Joel också ska smaka på allt. Men som det är idag så känns det som att "tvinga på honom" för han vill ju inte. Som sagt, vi lägger alltid upp på tallriken, men han får välja själv om han ska smaka. Tänker mig (eller hoppas åtminstone) att det ska bli lättare att föra några bra argument för att smaka när han blir lite äldre och förstår. 
Jag gissade redan innan jag startade tråden att det säkert är något han går igenom just nu, och räknade med att några här skulle ha samma "problem". Tack för responsen, alltid lärorikt att höra hur andra har det.
Jag gissade redan innan jag startade tråden att det säkert är något han går igenom just nu, och räknade med att några här skulle ha samma "problem". Tack för responsen, alltid lärorikt att höra hur andra har det.
-

Nelia - Alltid online

Samma här.
Dennis har aldrig varit petig med maten. Äter verkligen allt man ställer fram till honom.
Men inte NU.
Det som gör att jag fattar att det bara är en grej han kör med är när han sitter och vägrar ena dagen för han tycker inte om det. Sen nästa dag ställer jag fram samma mat och då smaskar han i sig så det står härliga till och tycker maten är sååååå god!
I lördags t ex fick han en tablettask med russin. Den gick ner....
Men i söndags morse råkade jag lägga russin på hans gröt och det gick inte alls. Han vägrade och åt inte en smula. Jag tycker inte om russin mamma var förklaringen!
SUCK!
Det är bara att härda ut tror jag.
Här kör vi med: ät det du tycker om då annars får du gå hungrig.
Vissa gånger äter han, andra inte. Men vi resonerar som så att om han är hungrig så äter han.
Dennis har aldrig varit petig med maten. Äter verkligen allt man ställer fram till honom.
Men inte NU.
Det som gör att jag fattar att det bara är en grej han kör med är när han sitter och vägrar ena dagen för han tycker inte om det. Sen nästa dag ställer jag fram samma mat och då smaskar han i sig så det står härliga till och tycker maten är sååååå god!
I lördags t ex fick han en tablettask med russin. Den gick ner....
Men i söndags morse råkade jag lägga russin på hans gröt och det gick inte alls. Han vägrade och åt inte en smula. Jag tycker inte om russin mamma var förklaringen!
SUCK!
Det är bara att härda ut tror jag.
Här kör vi med: ät det du tycker om då annars får du gå hungrig.
Vissa gånger äter han, andra inte. Men vi resonerar som så att om han är hungrig så äter han.
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat