Giftigt mögelämne i Sempers barnmat
21 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Giftigt mögelämne i Sempers barnmat
källa:newglobezoneSempers barnmat innehåller ett mycket giftigt mögelämne som kan ge cancer, men det har Semper mörkat då de återkallade sina produkter. Det enda de meddelade var att barnmaten innehöll mögel, men att mögelämnena är en av de giftigaste som finns, höll de för sig själva.
Kan tänka mig att de flesta föräldrarna här redan har uppmärksammat detta! Men jag tänkte att vi skulle kunna ventilera nyheten i denna tråden. Sånt här dyker upp med jämna mellanrum, så frågan är om det är dags att helt uteslutet börja med hemmagjord barnmat? Fortsätta med Semper (jag köper både mjölkersättning och barnmat)? Eller välja en annan leverantör?.....
Semper har även gjort ett eget uttalande om detta på deras hemsida där de garanterar att de håller hög kvalitet på den andra maten
Läs min blogg http://www.maijabergholtz.se
Min lovebasket http://www.mylovebasket.com/se/profile/maija-bergholtz-3535462
-

Maija - Har vimedbarn.se som startsida

Re: Giftigt mögelämne i Sempers barnmat
Väldigt skrämmande tycker jag. Särskilt då Joel fick mycket burkmat som liten. Kommer nog att ge mer hemlagat till Levi när han väl börjar äta riktig mat. Men den här gången har vi bättre rutiner på att laga mat hemma än vad vi hade med första barnet också, så det kommer nog att bli av bara farten att man mixar ihop middagen och saltar på sin egna tallrik istället. 
-

Nelia - Alltid online

Ja det verkar ju tyvärr inte bättre än att det händer saker titt som tätt med produkter som rör barn.
Vi hade ju för ett par veckor sedan en mamma på minbebis vars dotter fått i sig ett stort men tunt mangoskal från en puré avsedd från 4 månader. Det är ju en sak - ett misstag eller en miss kan man ju säga.
Sen detta - hur kan dessa ämnen passera? Enligt Sempers uttalande på Aftonbladet så var det "endast en liten mängd" så liten att man inte behövde oroa sig tyckte det. Men Livsmedelsverket sa att ämnet var så farligt att man inte kunde säga att en viss nivå var liten... Jag har ju inte bebis själv. Hipp var väl i hetluften förut. Vilket märke är perfekt?
Vi hade ju för ett par veckor sedan en mamma på minbebis vars dotter fått i sig ett stort men tunt mangoskal från en puré avsedd från 4 månader. Det är ju en sak - ett misstag eller en miss kan man ju säga.
Sen detta - hur kan dessa ämnen passera? Enligt Sempers uttalande på Aftonbladet så var det "endast en liten mängd" så liten att man inte behövde oroa sig tyckte det. Men Livsmedelsverket sa att ämnet var så farligt att man inte kunde säga att en viss nivå var liten... Jag har ju inte bebis själv. Hipp var väl i hetluften förut. Vilket märke är perfekt?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
maijabergholtz skrev:källa:newglobezoneSempers barnmat innehåller ett mycket giftigt mögelämne som kan ge cancer, men det har Semper mörkat då de återkallade sina produkter. Det enda de meddelade var att barnmaten innehöll mögel, men att mögelämnena är en av de giftigaste som finns, höll de för sig själva.
Kan tänka mig att de flesta föräldrarna här redan har uppmärksammat detta! Men jag tänkte att vi skulle kunna ventilera nyheten i denna tråden. Sånt här dyker upp med jämna mellanrum, så frågan är om det är dags att helt uteslutet börja med hemmagjord barnmat? Fortsätta med Semper (jag köper både mjölkersättning och barnmat)? Eller välja en annan leverantör?.....
Semper har även gjort ett eget uttalande om detta på deras hemsida där de garanterar att de håller hög kvalitet på den andra matenKan man tro på detta?
Slog mig att jag matade Wilma med en Semper puré igår (katrinplommon/päron) So far so good. Bara att hålla tummarna att det inte påverkar hälsan, kan tänka mig att man måste stoppa i barnet rätt stora mängder av detta för att få negativa effekter
Dock skrämmande!
En hund ett ben ett hundben
-

debjuds - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Men det är väl "bara" deras Oatsticks som hade ämnena i sej?! Barnmaten ska det inte vara något knas med om jag förstod saken rätt.
Det är ju för j-ligt att det kan hända, jag förstår inte hur såna ämnen kan "smyga sej in" i produktionen?
Det är ju för j-ligt att det kan hända, jag förstår inte hur såna ämnen kan "smyga sej in" i produktionen?
- Snigel
- Alltid online

Som jag förstår det så är aflatoxiner och ochratoxiner mest vanliga i nötter, spannmål och torkad frukt, så som dadlar. De produkter som återkallats är just oat stix och fruity stix, alltså (som jag antar) gjorda på spannmål och torkad frukt. Jag tror inte att man behöver vara speciellt oroliga för att det det finns i andra produkter också. Alltså, orolig just nu. Det kan säkert förekomma i välling/gröt någon gång eller andra frukt-saker någon gång, men allt sånt här kommer ju från odlingarna eller förvaringen, det följer med råvarorna och har ju inget med tillverkningen att göra, förutom då hur det förvaras där i samband med tillagning.
Mögelsporer finns ju överallt omkring oss så det vore väl nästan mer underligt om det aldrig skulle ske något sånt här. Visst är det katastrofalt att det sker, men det har ju inte gått igenom, utan upptäckts. Det man då kan klaga lite på är ju också att maten släpps iväg innan resultaten från analyserna är klara!
Mögelsporer finns ju överallt omkring oss så det vore väl nästan mer underligt om det aldrig skulle ske något sånt här. Visst är det katastrofalt att det sker, men det har ju inte gått igenom, utan upptäckts. Det man då kan klaga lite på är ju också att maten släpps iväg innan resultaten från analyserna är klara!
- Cissid
- Alltid online

jaa jag mata me semper katrinplommon/päron idag... hon e ju så hård i magen stackarn å inte kunnat bajja på två dar (tror det kan va grötens fel, för annars ammar jag ju bara än) .... tycker det e skrämmande dock!! å åjag tänkte på det när M hade köpt sempers... men men... kan ju tillägga att jag gav henne vanligt päron innan men det hjälpte ju inte..
ska försöka göra hemmalagad mat till ungen när hon börjar me mat...
en fråga bara!? Hur fryser ni in hemlagad mat? asså inte i isfack ,..dom e ju så små när dom börjar äta mkt... det e det jag inte fattar
ska försöka göra hemmalagad mat till ungen när hon börjar me mat...
en fråga bara!? Hur fryser ni in hemlagad mat? asså inte i isfack ,..dom e ju så små när dom börjar äta mkt... det e det jag inte fattar
- Tigi
- Alltid online

Detta är en av orsakerna till att jag vägrat att ge Alicia burkmat när hon vuxit upp. Jag vill veta exakt vad hon får i sig och slippa sådana här larm hela tiden.
En annan orsak är att jag är kock och tycker att är jag kock så ska jag väl banne mig laga maten till mitt barn med.
hihi
Sen gick livsmedelsverket ut och sa att dom små mängderna som ett barn får i sig av denna mat var så pass små att det inte påverkade dom alls så det är ju ingen fara, men jag vill ändå veta vad det är hon får i sig.
Jag lagade all barnmat till Alicia och satte ihop ett litet receptkompendium på maträtter som jag själv tyckte fungerade bra. Om någon vill ha det så hör bara av er!
Jag frös in maten i små engångsburkar som jag köpte på City gross. Ungefär sådana som man får pizzasalladen i från pizzerian. Men platspåsar fungerar också bra och går snabbt att tina upp i varmt vatten.
En annan orsak är att jag är kock och tycker att är jag kock så ska jag väl banne mig laga maten till mitt barn med.
Sen gick livsmedelsverket ut och sa att dom små mängderna som ett barn får i sig av denna mat var så pass små att det inte påverkade dom alls så det är ju ingen fara, men jag vill ändå veta vad det är hon får i sig.
Jag lagade all barnmat till Alicia och satte ihop ett litet receptkompendium på maträtter som jag själv tyckte fungerade bra. Om någon vill ha det så hör bara av er!
Jag frös in maten i små engångsburkar som jag köpte på City gross. Ungefär sådana som man får pizzasalladen i från pizzerian. Men platspåsar fungerar också bra och går snabbt att tina upp i varmt vatten.
-

Poffie - Alltid online

Jag är helt ny på det här med recept på barnmat och från vilken ålder och sådär. Du kanske kan posta dina recept här eller skapa en tråd med tips på bra recept! Intressant med barnmatsrecept från en kock såklart
skriv gärna från vilken ålder maten passar också!
-

Har satt ihop ett worddokument med lite olika sidor som blir som ett litet häfte om man skriver ut det. Allt från tips när man ska laga maten, vad man ska tänka på, till recept. Recepten är till barn som börjat äta ordentliga portioner, minns inte exakta åldern men det går ju att anpassa rätt bra.
Smakportionerna behöver man ju inga recept till direkt så...
-

Poffie - Alltid online

Nu tänker jag att eftersom de skadliga ämnena kommer ifrån råvarorna så spelar det ingen roll om jag lagar till dessa råvaror själv eller köper dom redan tillagade...
Tilde gillar burkmaten och det får ju inte finnas konstiga tillsatser eller salt i barnmat, de lär vara välbalanserade innehållsmässigt, så finns det nån annan egentlig anledning för mej att börja laga maten istället?
Jag kan absolut tänka mej att laga hennes mat själv, men med tanke på att frysutrymmet är begränsat så är det liksom lättare att variera burkmaten.
Hjälp mej gärna med ett par goda anledningar så lär Tilde också komma ut burkmatsträsket
Tilde gillar burkmaten och det får ju inte finnas konstiga tillsatser eller salt i barnmat, de lär vara välbalanserade innehållsmässigt, så finns det nån annan egentlig anledning för mej att börja laga maten istället?
Jag kan absolut tänka mej att laga hennes mat själv, men med tanke på att frysutrymmet är begränsat så är det liksom lättare att variera burkmaten.
Hjälp mej gärna med ett par goda anledningar så lär Tilde också komma ut burkmatsträsket
- Snigel
- Alltid online

Snigel skrev:Nu tänker jag att eftersom de skadliga ämnena kommer ifrån råvarorna så spelar det ingen roll om jag lagar till dessa råvaror själv eller köper dom redan tillagade...
Bra fråga! Jag tror att råvarorna man köper här i Sverige är bättre än kanske de man använder i fabriken eller tänker jag helt fel nu? Nu blev jag osäker.. men det beror nog på vad det är man vill göra mat på typ frukt är ju ofta osvenskt ändå!
-

Poffie skrev:Har satt ihop ett worddokument med lite olika sidor som blir som ett litet häfte om man skriver ut det. Allt från tips när man ska laga maten, vad man ska tänka på, till recept. Recepten är till barn som börjat äta ordentliga portioner, minns inte exakta åldern men det går ju att anpassa rätt bra.
Vad sitter du med för info
Har du skrivit den själv? Jag tar gärna del av den om jag får, om du vill så kan du maila den till mig. =)
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
21 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Matvanor & barnmat