Banner Forum Image

Giftig garderobsblomma

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Giftig garderobsblomma

Inläggav mal » fre jan 25, 2008 20:57

För ett tag sen hade vi en lista över giftiga växter...hittade inte den nu men...

Vet sen tidigare att s.k. garderobsblomma, tror den heter typ Zemiakalla, egentligen, är gifitg. Men jag visste inte på vilket sätt...

För ett par timmar sen fick jag veta... :shock: :shock: Tilda tog sig ett bett rätt ner i en av "stammarna"!!! Började gråta förtvivlat :cry: :cry: :cry: Jag gav försökte skölja munnen på henne innan jag fick upp info om växten på giftinformationens hemsida. Står bl.a. att saften är stark och ger en brännade, svidande känsla. Man får ökad salivutsöndring och kan få blåsor och svullnad! Borstade hennes tänder, kinder och tunga med tandborsten och klämde i henne mjölk. Hon fortsatte dock gråta och jag blev så stressad att jag ringde 112 och begärde giftinformationen :oops: Hon sa att jag skulle göra det jag gjort och att det antagligen snart skulle gå över men att jag skulle höra av mig igen om Tilda verkade fortsätta vara besvärad. Hon lugnade snart ner sig och nu sover hon gott :)

Usch! Man känner sig ju lite fånig :roll: men blev väldigt lättad efter att jag hade pratat med giftinformationen...och hon var väldigt snäll och förstående. Grät en skvätt när jag lagt på :oops: Var ensam hemma oxå, Jonas kommer snart. Ringde honom när hon lugnat ner sig...

Så...kära vänner...ställ undan era garderobsblommor om ni vill slippa dela min upplevelse!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online
Alltid online

Inläggav ashe2 » fre jan 25, 2008 21:01

Usch vad läskigt!!! Har en sådan men den står så att Ronja än så länge inte når den...Vad skönt att hon mår bättre! Har hört innan att den ska vara giftig men visste inmte heller på vilket sätt...hua...Kram
060621
BildBild

080617
BildBild
Användarvisningsbild
ashe2
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » fre jan 25, 2008 21:18

HUUUA,,,vilken hemsk upplevelse,,,,tur att den inte va gifigare än så då. Stackars lilla Tilda,,,,va hemskt för henne,,,kram
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » fre jan 25, 2008 22:44

Fy vad hemskt! Vad jobbigt att vara ensam hemma när det händer såna grejer! Skönt att det blev bättre igen! Kram på er!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » sön jan 27, 2008 13:30

JÄTTEBRA att du ringde giftinformationen!!!!
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav mal » sön jan 27, 2008 13:35

JÄTTEBRA att du ringde giftinformationen!!!!

jaa...det var väl det men jag kände mig ändå lite dum efteråt :roll:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » sön jan 27, 2008 18:00

Oj, hade ingen aning om att de var giftiga! Då åker vår garderobsblomma ut så fort Elis blir lite större!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling