Banner Forum Image

Gåva om man inte går på bröllop?

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

Gåva om man inte går på bröllop?

Inläggav tinali » fre maj 07, 2010 20:49

Nu är det så att min väninna valt att gifta sig när jag ska föda, vi har tackat nej för att spara kuvertpriset, vet ju själv att jag inte kommer gå på bröllop sprickfärdig och knappast nyförlöst heller!! Har sagt att om jag inte ligger på bb åker vi o tittar på vigseln lite i bakgrunden, den är utomhus på allmän plats så vi kommer nog inte ens klä upp oss, utan stå på långt avstånd.
Nu undrar andra vänner om jag vill pitcha in på presenten iaf, vi lägger 500 Per par isf, känns som mkt pengar för ett bröllop man inte går på...
Vad gör man etikettmässigt? Om man inte ger en present, räcker det ett telegram som uppvaktning?

Ska jag ge 500 o vara med på present eller avstå.
Kanske inte går att jämföra( jag tycker ju det men)hon hade tex inte nånting med till vår nyfödda son då hon hälsade på första gången. Jag tycker man tar med sig ngt symboliskt , men det är väl för jag har barn o inte hon...
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Re: Gåva om man inte går på bröllop?

Inläggav Taweret » fre maj 07, 2010 21:50

Det där är en svår fråga. Det beror väl lite på hur bra vän det är och hur du känner att du vill göra. Det är ju naturligtvis inget måste att ge bort något om du inte går på bröllopet och om du känner att 500 kr är mycket pengar så kanske ni kan ge någon mindre sak själva eller som du säger skicka ett telegram som ändå visar att du tänker på dom. Det är ju faktiskt tanken som räknas.

Jag gav bort present till en av mina kompisar förra sommaren som gifte sig och jag kunde inte närvara på bröllopet, av samma anledningar som dig. Då jag kände både brud och brudgum då vi alla tre gått i samma klass och umgåtts en hel del så ville jag ge present 2 handgjorda themuggar som uppskattades mycket. Det var ju dock inte alls förväntat från deras sida att jag köpt något utan det blev en glad överraskning.

Så du får helt enkelt göra vad som känns rätt.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » fre maj 07, 2010 21:55

Jag håller med, du ska göra det som känns rätt för dig. 500 kr på en gemensam present skulle inte kännas rätt för mig, däremot något litet personligt till brudparet skulle vara mer min sak.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström » fre maj 07, 2010 22:23

Enligt etikett är det god kotym att ändå skicka/ge present även om man inte kommer. Men det är ju längesedan det myntades och är ju långt ifrån alla som praktiserar det. Men gör det som känns bäst för er. däremot tycker jag ni ska ge en egen present ifall ni gör det än att vara med på den "allmänna" med vännerna. Då märks det ju mer att ni ger en fastän ni inte kunde komma... ;)
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav vildasol » sön maj 09, 2010 20:03

Är det nära vän tycker jag att du ska ge present, för du har blivit bjuden men tackat nej. Det är det som är etiketten, men är det någon du inte känner så väl,. hade jag struntat i det. Kör på en egen present, tycker jag!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
vildasol
Alltid online
Alltid online

Återgå till Dop & Bröllop