Banner Forum Image

Galna sovvanor!

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Galna sovvanor!

Inläggav ullis78 » lör okt 02, 2010 21:56

Nu börjar jag bli lite less på detta o undrar om det är någon annan som känner igen sig eller har några tankar kring detta! Klockan är snart 22 o vi har en klarvaken Amanda hemma!

Amanda är på gränsen att inte behöva sova middag längre o det började att strula med middagssovningen för ett halvår sedan. Tidigare har hon alltid somnat vid halv ett men det blev bara senare o senare o nu är det upp åt väggarna galet!

Om man har tur så håller hon sig vaken hela dagen o kan då somna vid halvåtta....MEN, ofta så orkar hon inte hela vägen fram utan däckar kanske vid fem o då går hon inte att väcka o vaknar hon så gråter hon bara helt hysteriskt. Försöker att undvika åka bil eller vara ute o gå med vagnen den tiden men ibland blir det ju så ändå o då e risken stor att hon somnar.

Gör hon detta är hon människa först efter sex någon gång o då e hon som en duracellkanin fram tills att vi går o lägger oss nästan.

Ett annat scenario är när hon däckar vid halv sju villket känns som en ok tid att somna för natten, men vad händer?! Jo då kan hon vakna vid tio o vara hur pigg som helst för då tycker hon att hon har "sovit middag" :shock: Eller så vaknar hon mitt i natten, fast det har inte hänt så ofta tack o lov!

Jag blir galen på detta o vet inte vad jag ska göra! Avskyr när ens vanliga fungerande rutiner helt plötsligt slutar att fungera o man tappar kontrollen, så otroligt frustrerande! Känns inte som att det är några andra 2 1/2 åringar som är uppe så här sent på kvällarna, dessutom så ska hon ju till dagis vissa mornar.

Funderar på att gå upp tidigare på mornarna med henne, men väcker jag henne sju så kan hon ändå vara igång till 16 iaf o det är oxå för sen middagssovning.

Hur jag än vrider o vänder på det så kommer jag inte fram till något vettigt o det känns som att det bara är att vänta ut, men det har liksom redan strulat i drygt 6 månader :qad

Nån annan som haft samma problem o hur har ni gjort isåfall????
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Re: Galna sovvanor!

Inläggav gellis » lör okt 02, 2010 22:21

vi har har/haft samma problem med Isabell vi är i process att få slut på det hela. sedan 2 veckor tillbaka får hon max sova 20 min om dagen och vid 3-5 börjar hon bli ledsen. vår lösning på det hela är att köra alla favvo grejor då glömmer hon oftast bort att hon är trött. hennes favvo grejer är att sjunga, dansa, leka med vatten. funkar inte det så brukar jag ge henne smörgos och frukt alt. välling samtidigt vi tillsammans tittar på någon mysig film eller sjunger till Mora träsk.
vi börjar natta vid 7 på kvällen och då somnar hon oftast någon gång mellan 7-10,k tyvärr så såver hon sällan hårt och vaknar många gånger vilket kan bero på bla tandsprickningen hon har.

jag kan tillägga att hon är oxå en super duracell kanin och jag misstänker att lill skrotis blir likadan hon sover i snitt nu 1-3 timmar mellan 7-22 och är ju bara 6 mån.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » lör okt 02, 2010 22:21

Lucas är uppe nästan lika länge...till 21..klarvaken.¨Fast han är fortfarande lätt att lägga om dagarna och vi kan väcka honom efter 1 timme utan att han flippar ur.

Det spontana som jag känner då jag läser det du skriver är att ni ska försöka hålla henne vaken till kanske 19 och om det går snabbt söva om henne om hon vaknar efter nga tim. Det låter som om hon är på väg att klara av en hel dag utan sömn, men om det går att dra ut på läggningstiden med liite liiiiite för varje dag så kanske ni snart är i hamn..??

Hur känner ni själva? Känner ni att det är skapligt ok att hon är uppe sent om kvällarna? Kan ni "stå ut" med det ett tag till så ger nog situaitonen sig självt om ett tag. Om ni däremot vill ha lite egen vuxentid på kvällen (ganska förståligt...) så bör ni bestämma er för en "väg/plan" och inte vika av från den tänker jag. Typ att bestämma helt enkelt (nåja..) att hon SKA inte få sova om dagarna och att nu jäklar är det tidigast 19 hon ska i säng..

Låter som om ni har och har haft det lite tufft ett tag om eftermiddagarna och om kvällarna?? Hoppas verkligen att ni snart får bukt med detta..

Då Lucas får sin svacka runt 16.30-17.00 så ger vi honom ett glas apelsinjuice att dricka eller en glass eller så, socker kicken du vet.....
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » lör okt 02, 2010 23:43

Jag är så trött så jag orkar inte skriva så mycket just nu men villl bara säga att det känns som du skriver om oss.
Det enda som funkar med Isabelle är om vi tidigarelägger allting. Uppstigning, mattider, allt sånt. Vi har dock svårt att hålla oss från aktiviteter som "stör ordningen" och då får vi oftast sota för det i form av tokpigga barn.
Vi är kvällsmänniskor = våra ungar blir det. Så är det hos oss :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » sön okt 03, 2010 07:24

Vi hade samma problem efter sommaren/semestern. Nils kunde hålla sig vaken till långt efter kl 21 och vissa kvällar gick jag och la mig före honom till och med. Så då bestämde vi oss för att det var slut med långsovandet på eftermiddagarna, speciellt på dagis. De dagar som jag hämtar efter lunch så somnar han oftast i bilen på vägen hem. Då blir det tio-femton min powernap och jag väcker honom direkt när vi kommer hem. Sen får jag räkna med en halvtimme på soffan med en dvd eller svtplay för att komma igång. Kanske kan du testa nåt liknande, att ta en lugn stund på soffan med Amanda efter lunch? Så blir det som lite vila fast vaket.
Jag bävar lite för att rutinerna ska förskjutas när jag blir föräldraledig, men jag hoppas verkligen inte det. Tiden på kvällen är för mycket värd.
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön okt 03, 2010 07:31

Går hon på dagis? När lägger dom henne där i så fall? Mitt tips är att lägga henne för att sova middag tidigare...typ 12-13, hon kan verka pigg men dom brukar somna efter en stund ändå. Eller så somnar hon inte alls, men kroppen får vila...kanske med en film etc. Fast det beror också på när hon vaknar på morgonen, sover hon ut så är det ju svårt att få henne att sova den tiden.
sprallos

Inläggav LineMor » sön okt 03, 2010 07:31

Vi känner också igen oss. Vi pratade med dagis om det och dom sa att vi drar ner hennes 1,5 timmas sömn mitt på dagen till 30 min och det har fungerat jätte bra. Hon sover då mellan 12-12.30. Vi får ju kämpa lite med att roa henne och hålla henne vaken fram till 7 och sista 30-60 min blir ganska gnälliga men det är det värt! Hon somnar som en stock klockan 7-7.30.
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön okt 03, 2010 08:58

Här är likadant! Joel har alltid varit kvällsmänniska, precis som vi. Vi har löst det som så att när han är på förskolan får han sova 20 min. Det passar dem bra också för det är en flicka till på förskolan som sover likadant, så de väcker de två ihop. Det går även lättare att väcka honom då än om man låter honom sova längre. Powernap liksom. Sen har de ett bra system på förskolan, när de väcker barnen så får de hoppa över till en skön fåtölj med sin filt och sitta och vakna till i egen takt, så de "rycker" inte upp någon.

Iaf, när han sovit på förskolan somnar han runt 21 på kvällen. Det är en "bra" tid för oss :wink: Vi har försökt under så lång tid att få Joel att somna 20 men det går faktiskt inte, han är inte trött nog. Nu lägger vi oss 21, med bok och sen släcka, han somnar på några minuter.

När han är ledig sover han inte middag, då somnar han vid 20. Men det räcker att vi åker bil någonstans och han däckar i 5 minuter så är det 21 som gäller.

Joel är någonstans mitt i mellan nu. Han skulle kunna vara vaken en hel dag, men han blir otroligt gnällig och trött runt 17-tiden isåf, så det är verkligen hårfint mellan "sova middag eller inte"?

Som sagt, det fungerar så här, han är kvällsmänniska och vi får helt enkelt acceptera det. Vi får ju sova till 8 på morgonen istället så vi ska inte klaga. Spelar ingen roll när han somnar på kvällen, han vaknar runt 8 ändå.

Desto jobbigare är det ju när han ska upp till förskolan, han avskyr att kliva upp på morgonen :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » sön okt 03, 2010 09:51

Vi har haft ganska tur när dagsömnen fasades ut. Lily har alltid behövt lite sömn och redan i april/maj (när hon var 20-21 månader) så började de säga på dagis att det inte gick att lägga henne längre. De försökte hur länge som helst, men hon var för pigg. Då hade jag en timme på kvällen som var jäkligt gnällig, men sen somnade hon gott. Sen i sommar kom det här strulet med att hon ibland var trött och somnade till vid 15-16 på eftermiddagen och det ledde till att hon sen var vaken till minst 23. Men eftersom det var sommar och ledigt så var ju det inget problem.
Nu när hon började om på dagis så sa jag bara att hon inte behöver sova och hon klarar sig 9-16 där utan att bli för trött. Sen kan jag lägga henne redan vid 19-19.30 och det funkar suveränt. Det känns otroligt skönt, eftersom den här ungen har varit vaken sena kvällar sen hon föddes. Sov hon en timme på dagen som nybliven 1-åring, var hon utan problem uppe till minst 22. Så nu när dagsömnen är borta har vi äntligen fått ordning på det hela.

Vad jag vill ha sagt är att det nog helt enkelt är en strulig period tills de kommer så långt att de klarar sig helt utan dagsömn. Men just under övergången så är det krångligt.
Sen får man väl börja fasa för vad som händer när de är riktigt vana vid att inte sova på dagen. På helgerna kan Lily utan problem skjuta upp läggningen till 21-22, trots att hon inte har sovit nåt på dagen, eftersom hon helt enkelt inte blir lika trött efter en ledig dag som efter en dag på dagis. Med tanke på hur hon är kommer det nog snart se ut så varje dag... :?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » sön okt 03, 2010 11:06

Här sitter jag för tillfället och kämpar med att få en 2,5 -åring att somna. Vi har inte haft några problem överhuvudtaget med sömnen NÅGONSIN, vare sig dag- eller nattetid. Men de senaste veckorna har det varit väldigt upp och ner. Det brukar inte vara något större problem att få honom att somna på dagen, men vissa dagar sover han uppemot tre timmar! Vilket ju förstås syns på kvällsläggningen... Jag är dock själv så trött om dagarna, så jag kan inte förmå mig att väcka honom + att han är arg som ett bi flera timmar efteråt om man väcker honom. Han vaknar oftast sex på morgonen, sover middag efter 11 och så har vi haft 19 som läggdagstid. Problemet blir att de dagar han sover jättelänge, är han uppe jättesent och behöver jättelång middagsvila dagen därpå = dåligt mönster. Men han kommer nog inte att klara sig utan middagsvila på bra länge ännu, utan jag borde bara se till att förkorta middagssovningen.

I mina öron lät sprallos alternativ som en bra idé. Tidigare middagssovning/vila.

Jag sov själv middagsvila ända tills jag började förskolan (d.v.s tills jag var 5-6 år) och jag minns att jag aldrig ville sova och alltid bara tänkte ligga och titta upp i taket. Ändå somnade jag så gott som varje dag och varje dag var det lika skönt... =)
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » sön okt 03, 2010 22:09

Nu har jag hunnit läsa igenom allt! Skönt o höra att det finns fler nattsuddare, även fast jag självklart inte önskar andra samma kvällsstrul! Hon är precis som oss, gillar att sova lite längre på mornarna o har aldrig vaknat innan halvåtta av sig själv!

Hon var oxå vaken till 23 nu i sommras när vi var på semester o somnade sällan innan oss!

Amanda vaknar oftast runt åtta halv nio om vi är lediga o ska hon till dagis som hon går på 15v tim i veckan så blir det strax innan åtta hon går upp!

Hon sover inte middag där längre o har inte gjort det sen i våras. Hon vägrar sova middag där villket är runt tolv även fast hon kanske somnat kl 22 kvällen innan o fått kliva upp relativt tidigt. Somnar aldrig hemma heller innan fyra även om vi är ute o åker bil.

Det är faktiskt inte så farligt alla gånger att hon är med oss sent på kvällarna, kan tom vara lite mysigt. Men samtidigt så vill man ju ha lite ordning o reda bland rutinerna och det går inte alltid att koppla av själv när hon blir för uppskruvad o hoppar runt i soffan.

Idag var samma sak, vi var o handlade o när vi kom hem ville hon sitta kvar i bilen o grejja (hon älskar bilen). Efter en stund kolla jag till henne o då hade ungen somnat! Gick inte att väcka, bara skrek o skrek o jag ORKAR inte ta kampen. Vaknade kl 19 men somande om i soffan efter massa gråt. Tänkte att kanske kanske sover hon för natten men icke, vaknade igen vid 21 men hon är lugn nu iaf o ligger o tittar på teve brevid mig. Helt ok...men ändå!

Det enklaste är väll bara att gilla läget o vänta ut henne! Dagarna då hon orkar vara vaken hela dagen blir ju fler o fler. Rätt som det är så slutar hon väll att tuppa av när man vänder ryggen till... dom där trötta timmarna vid fem tiden!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » mån okt 04, 2010 15:09

Mitt barn sover ff på dan förutom en vecka för ett tag sen då den lilla bacillen vägrade men just kvällstid har jag tänkt lite kring. Jag hoppas att detta ska fungera för oss när det blir dags, kanske kan det vara ngt för dig med? Vi bestämmer en tid som passar oss, 20 eller 21 o när kl är så mkt är det helt enkelt vuxentid. Då får man ligga i sin säng, i sitt rum eller i mammans o pappans rum om man samsover, läsa en bok, greja med nåt gosedjur, städa ja, vad fasiken som helst får man göra där inne men det ska vara tyst o inte massa spring.

Jag misstänker ju att vissa kvällar kommer vara värre än andra o jag misstänker att barnet kommer komma upp o be om saker etc o visst kan man få ett glas vatten, en kram eller så men sen ska man tillbaks i sitt rum.

Så tänker jag nu o vad som händer när vi själva är där låter jag vara osagt.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » mån okt 04, 2010 21:55

Che: Ja om man är stenhård med det varje kväll så kanske det ger sig, vem vet, har inte orkat testa :oops: !

Man kan ju inte tvinga dom att somna, men hade hon åtminstone legat kvar i sin säng så hade jag vart så så nöjd!

Det blir väldigt mycket gap o skrik när vi lämnar henne vaken i sin säng (eller våran) o därför har det kännts lättare att ha en glad unge uppe än en skrikandes som man får gå in med om o om igen! Dessutom så väcker hon Milton o så har man TVÅ vakna ungar :shock: ....jippie!

Tack för dina tankar kring det hela!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav snart5 » tis okt 05, 2010 15:35

Hej, Ganska lätt att lösa.

Väck henne runt halv sju på morgonen.
Låt henne sova middag cirka en timme kl. 12.
I säng halv åtta på kvällen.

Då vaknar hon inte förrän på morgonen. Hör av dig om det inte funkar.
snart5
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Maiyah » tis okt 05, 2010 21:54

Tycker alltid det verkar strula lite när de slutar behöva sova på dagen, även när Kaspian slutade behöva sova 2 ggr så var det lite upp och ner. Han är också i gränslandet så nu har vi börjat vara stenhårda på 20 min powernap, han gillar inte att bli väckt då men det får man ta, han brukar få vila innan och kolla lite på film, sen lägger han sig en kortis och väcks samtidigt som syrran. Hon har också samma issue för hon håller på att byta från 2 till 1 sovning per dag. Hon somnar gärna innan lunch och även om det bara är 5 min så är det supersvårt för henne att somna efter lunch..

Men stenhårda rutiner, upp samma tid varje morgon och i säng samma tid varje kväll är det som gäller här. Och det fungerar faktiskt, sen är båda mina sådana att de kan ligga vakna i sängen utan att gå upp även om Kaspian kan hoppa upp och ner några gånger ibland.
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn