Gästlistan... jag har för stor släkt!
9 inlägg • Sida 1 av 1
Gästlistan... jag har för stor släkt!
Sitter och kladdar lite på gästlistan men jag har för stor släkt!
Vi har tänkt oss ett bröllop med 50-60 gäster och vill ha familj, släkt och vänner på plats både i kyrkan och på festen.
Vart är det OK att dra en gräns för vilka vi bjuder? Kan jag bjuda in mostrar och fastrar med respektive men inte alla mina kusiner?
Blir några kusiner men inte alla (har ca 28-30 kusiner)
Någon som har en lösning?
Vi har tänkt oss ett bröllop med 50-60 gäster och vill ha familj, släkt och vänner på plats både i kyrkan och på festen.
Vart är det OK att dra en gräns för vilka vi bjuder? Kan jag bjuda in mostrar och fastrar med respektive men inte alla mina kusiner?
Blir några kusiner men inte alla (har ca 28-30 kusiner)
Någon som har en lösning?
- mia85
- Alltid online

Re: Gästlistan... jag har för stor släkt!
Det är klart att du kan bjuda fastrar, mostrar men inte alla kusiner. Bjud de kusiner du känner att du har något gemensamt/umgås med för det lär du inte göra med alla om du har så många 
Vi hade lite samma problem samt att våra släkter är så olika stora så för oss slutatde med ett bröllop med två kompisar för vi själva kom inte på någon lagom liten lösning. Det tror jag nog att ni kommer att göra. Ni kanske dock får vara beredd på att någon blir sur men det får ni ta i så fall
eller säga att alla är välkommna till kyrkan men att middagen är mer privat. Det beror ju lite på hur nära släkten bor också.
Vi hade lite samma problem samt att våra släkter är så olika stora så för oss slutatde med ett bröllop med två kompisar för vi själva kom inte på någon lagom liten lösning. Det tror jag nog att ni kommer att göra. Ni kanske dock får vara beredd på att någon blir sur men det får ni ta i så fall
- Taweret
- Alltid online

Nästan hela släkten bor inom 5 mils radie =) Min sambo har närmsta släkt 70mil bort, förutom familjen.
Ja man måste ju dra gränsen någonstans.. finns kusiner jag inte träffat sen jag var lite så dem bjuder jag inte... tack så mycket för stödet =D
Ja man måste ju dra gränsen någonstans.. finns kusiner jag inte träffat sen jag var lite så dem bjuder jag inte... tack så mycket för stödet =D
- mia85
- Alltid online

Ingen fara, förhoppningsvis så är din släkt förstående. Jag tycker att du gör två typer at inbjudningar en där ni bara meddelar att ni gifter til kusiner och dyl att dom är välkommna till kyrkan men att ni sedan bjuder in ett antal av dessa till middag. För om det är så nära som 5mil så kan man ju åka till kyrkan hälsa och gratulera efteråt för att sedan åka hem. Det blir ju värre för makens släkt som bor så långt bort.
Vi har min släkt 80 mil bort och makens 20 mil bort men när vi gifte oss så bodde vi i samma stad som makens familj men en del av hans släkt bor sen ca 20 mil därifrån så det vart för mycket för oss
Vi har min släkt 80 mil bort och makens 20 mil bort men när vi gifte oss så bodde vi i samma stad som makens familj men en del av hans släkt bor sen ca 20 mil därifrån så det vart för mycket för oss
- Taweret
- Alltid online

Det med två olika inbjudningar var en smart idé =) det ska vi fundera på.
- mia85
- Alltid online

Man måste dra en gräns nånstans. Enklast är att dra den vid folk/släkt som man faktiskt inte umgås med. Man måste inte bjuda bara för att de är släkt. Det är erat bröllop!

-

Redhotwera - Alltid online

Vad skönt att veta =) då slipper jag dåligt samvete.. vill inte trampa någon på tårna. Har fått det till 50 gäster nu men det kan ju ändras.. ifall någon skaffar partner eller bryter med någon. Blir mostrar, fastrar samt kusiner jag umgås med. Även vänner, men inte några barn.
Vår son får vara med i kyrkan under vigseln men sen ska vi ha barnvakt.. tycker inte att en stor middag och fest är en plats för en 3åring.. Det här bli jättebra! =)
tack så mycket för att ni gett mig rent samvete =D
Vår son får vara med i kyrkan under vigseln men sen ska vi ha barnvakt.. tycker inte att en stor middag och fest är en plats för en 3åring.. Det här bli jättebra! =)
tack så mycket för att ni gett mig rent samvete =D
- mia85
- Alltid online

min kusin hade samma problem, dom löste det så att ingen under 18 blev bjuden, förutom bebisarna då förstås.
-

gellis - Alltid online

det var en smart lösning, blir lite "åldersgräns" för vår del med och bara bebisar som får vara med.
- mia85
- Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1