Gå ner i arbetstid, hur fördela tiden?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Gå ner i arbetstid, hur fördela tiden?
Hej!
Jag ska gå ner i arbetstid nu när barnen är små för att underlätta hämtning och lämning på dagis. Jag vet att jag har rätt att gå ner till 75%. Det jag dock undrar över är hur den här tiden ska fördelas. Jag skulle vilja ha kortare dagar snarare än att få "lediga" dagar om ni förstår vad jag menar. Har försökt googla runt men hittar inga klara besked. På en sida stod det att man vanligtvis sprider tiden över veckan, men vad har jag egentlige rätt till och vad kan jag kräva av arbetsgivaren?
Tacksam för svar

Jag ska gå ner i arbetstid nu när barnen är små för att underlätta hämtning och lämning på dagis. Jag vet att jag har rätt att gå ner till 75%. Det jag dock undrar över är hur den här tiden ska fördelas. Jag skulle vilja ha kortare dagar snarare än att få "lediga" dagar om ni förstår vad jag menar. Har försökt googla runt men hittar inga klara besked. På en sida stod det att man vanligtvis sprider tiden över veckan, men vad har jag egentlige rätt till och vad kan jag kräva av arbetsgivaren?
Tacksam för svar
- yra
- Alltid online

Re: Gå ner i arbetstid, hur fördela tiden?
Vad jobbar du med?
Jag skulle också valt att ha kortare dagar. Hur ser din arbetsvecka ut idag och hur skulle det vara optimalt för dig?
Jag skulle också valt att ha kortare dagar. Hur ser din arbetsvecka ut idag och hur skulle det vara optimalt för dig?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Det brukar vara arbetsgivaren som måste godkänna hur du vill vara ledig. Om verksamheten tillåter det och inte drabbas ska det inte vara några problem.
-

Nelia - Alltid online

Jag tror arbetsgivaren u första hand ska tillgodose dina önskemål så länge det inte stör verksamheten väsentligt. Du borde kunna få som du vill...
- alexmamma
- Har vimedbarn.se som startsida

Jag jobbar 75% och jag har aningens kortare dagar plus en ledig dag i veckan. Helst av allt skulle jag, precis som du, vilja ha kortare dagar istället för en ledig dag men det funkade inte på mitt jobb just nu så jag fick möta dom lite på halva vägen, så att säga.
Det funkar helt ok för oss men det blir lite väl långa dagar för tjejerna tycker jag.
Hoppas att du får bra tider!
Det funkar helt ok för oss men det blir lite väl långa dagar för tjejerna tycker jag.
Hoppas att du får bra tider!
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Jag har jobbat 85% de senaste tre åren och jag la fram ett förslag till min chef som hon sedan godkände. Jag jobbar på socialkontor och arbetet är väldigt fritt; det är vissa obligatoriska möten jag måste vara med på, men större delen av min arbetstid lägger jag upp själv (när jag ska ta emot besök, när jag ska ha skrivtid osv). Jag jobbar till 15 alla dagar utom torsdagar, då jobbar jag till 18:30. Det funkar jättebra för mig att ha en dag jag jobbar sent (socialkontoret har öppet till 18:30 på torsdagar så alla jobbar sent då), för då kan jag planera in resor och andra saker som tar längre tid då.
- shoegal
- Alltid online

Låter super Shoegal! När börjar du på morgonen?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Som arbetsgivare, så skulle jag säga att kom med ett bra förslag som du tänkt igenom.
Så man har något att ta ställning till och då är det inga problem.
Hittar du även information om hur det kan vara utformat så är det bra. Istället för att komma och säga jag skulle vilja ha det här. Har du tagit fram all info, och kommer med förslag, så ska det inte vara några konstigheter.
Så man har något att ta ställning till och då är det inga problem.
Hittar du även information om hur det kan vara utformat så är det bra. Istället för att komma och säga jag skulle vilja ha det här. Har du tagit fram all info, och kommer med förslag, så ska det inte vara några konstigheter.
- cleaningservices
- Nykomling

8 inlägg • Sida 1 av 1

[/url[url=http://lilypie.com]