Fyllningar
8 inlägg • Sida 1 av 1
Re: Fyllningar
Ok. Du ska alltså handla allt idag? Då ska du köpa färdiga tårtbottnar. Vissa affärer har ju även chokladbottnar. Om du vill ha 2 olika tårtor är ju det ett tips, om din affär har det.
Vill du ha samma fyllning i båda tårtorna?
Mousse är inte så krångligt att göra men det finns ju en enklare variant som jag skulle rekommendera och det är grädde med bär.
Hallon är jättebra, de är goda även frysta, till skillnad mot jordgubbar. De smakar unket och blir blöta och sladdriga.
För ett lager:
Mosa hallon, ca 250 g
vispa grädde, ca 1,5 dl
Blanda ihop mosade bär med vispad grädde
Bre på
Detta funkar även bra med blåbär, skogsbär eller blandningen hallon/blåbär
Du kan ha samma fyllning på båda lagren i tårtan eller ha 2 olika.
Vill du ha nåt annat bär finns vanilcreme, tänk på att det inte ska vara sås!
Det blir också gott att blanda vispad grädde med vaniljcremen.
Täck hela tårtan med vispad grädde. Det går åt ca 2 dl (ovispad) grädde.
Uppepå går det jättebra med hela hallon. Ställ dem upp och täck tårtan. Har du en sprits så kan du spritsa kanten på tårtan och lägga hallonen inom den.
Har du fått hjälp?
Fråga på om du undrar mer!
Vill du ha samma fyllning i båda tårtorna?
Mousse är inte så krångligt att göra men det finns ju en enklare variant som jag skulle rekommendera och det är grädde med bär.
Hallon är jättebra, de är goda även frysta, till skillnad mot jordgubbar. De smakar unket och blir blöta och sladdriga.
För ett lager:
Mosa hallon, ca 250 g
vispa grädde, ca 1,5 dl
Blanda ihop mosade bär med vispad grädde
Bre på
Detta funkar även bra med blåbär, skogsbär eller blandningen hallon/blåbär
Du kan ha samma fyllning på båda lagren i tårtan eller ha 2 olika.
Vill du ha nåt annat bär finns vanilcreme, tänk på att det inte ska vara sås!
Det blir också gott att blanda vispad grädde med vaniljcremen.
Täck hela tårtan med vispad grädde. Det går åt ca 2 dl (ovispad) grädde.
Uppepå går det jättebra med hela hallon. Ställ dem upp och täck tårtan. Har du en sprits så kan du spritsa kanten på tårtan och lägga hallonen inom den.
Har du fått hjälp?
Fråga på om du undrar mer!

-

Redhotwera - Alltid online

Jag försöker mej på ett svar
Du kan lägga på grädden på tårtan, men vänta med nonstopen för de kan fälla färg i grädden, löser upp sig liksom om de ligger över natten.
Vispa grädden ordentligt så den blir riktigt stadig.
Lägg över plastfolie lite försiktigt, inte trycka till. Visst kan du klippa upp påsar om du inte har plast. Du kan ju göra ett lock av aluminiumfolie oxå säkert.
Min erfarenhet är att grädden tar smak av kylskåpet om jag inte har lite plast över iaf.
Vill man ha det riktigt lätt med mousse, kan man ju köpa halvfabrikat på ica, typ hallon eller chokladmousse
Lycka till!
Du kan lägga på grädden på tårtan, men vänta med nonstopen för de kan fälla färg i grädden, löser upp sig liksom om de ligger över natten.
Vispa grädden ordentligt så den blir riktigt stadig.
Lägg över plastfolie lite försiktigt, inte trycka till. Visst kan du klippa upp påsar om du inte har plast. Du kan ju göra ett lock av aluminiumfolie oxå säkert.
Min erfarenhet är att grädden tar smak av kylskåpet om jag inte har lite plast över iaf.
Vill man ha det riktigt lätt med mousse, kan man ju köpa halvfabrikat på ica, typ hallon eller chokladmousse
Lycka till!
- Ki27
- Alltid online

mini-mamman: grädden ser fräschast ut om man vispar o lägger på den på morgonen, men det går att göra det på kvällen om man har jättebråttom.
Vänta med non-stopen tills imorgon dock: dom färgar gärna av sej på grädden dom små rackarna...
Vänta med non-stopen tills imorgon dock: dom färgar gärna av sej på grädden dom små rackarna...
- Snigel
- Alltid online

Jag hade nog även vispat den imorgon- det tar knappt nån tid och den blir finare då tycker jag. Ibland blir den lite rinnig under natten så att man måste vispa till den på morgonen ändå.
Lycka till med tårtan!
Lycka till med tårtan!
- Snigel
- Alltid online

Ja, vänta med grädden isf, har oxå råkat ut för att den är helt rinnig o man får vispa om...
- Ki27
- Alltid online

Lägg tårtan ikväll, alltså fyllningarna. Men täck tårtan i morgon! OCh vispa den grädden i morgon!
Plasta in tårtan och ställ i kyl över natten.
Plasta in tårtan och ställ i kyl över natten.

-

Aha, så det är til idag och en till söndag?
Men till nummer 2 har du ju fått lite rutin då
Det kommer gå jättebra! Du har ju hjälp av oss här
Men till nummer 2 har du ju fått lite rutin då
Det kommer gå jättebra! Du har ju hjälp av oss här

-

8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Bak- och tårttråden