Banner Forum Image

Fullfölja skolan som ung ensamstående förälder

Diskutera motgångar, framgång och ansvaret som förälder

Fullfölja skolan som ung ensamstående förälder

Inläggav Ellas pappa » ons feb 18, 2009 10:39

Tipsar om ett program på torsdag som handlar om livet som ung ensamtående förälder och möjligheter till att fullfölja sina studier. Varje år blir 2200 ungdomar under 20 år föräldrar. Trots detta finns det inga direktiv, varken i skollagen eller i gymnasieförordningen om hur skolor ska hantera gravida eller unga föräldrar.Läs hela artikeln här

Jag tycker att det är otroligt viktigt att de gravida och unga föräldrarna fullföljer sina studier och vill gärna höra era åsikter om insatsen. Diskutera gärna direkt i tråden.
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online
Alltid online

Re: Fullfölja skolan som ung ensamstående förälder

Inläggav Liina » ons feb 18, 2009 10:45

Läste på alltombarn om en tjej som gick i nian och fick barn, hon ville självklart gå klart nian och hennes mamma ville ha möjlighet att ta ut föräldraledighetsdagar så hon kunde vara hemma från jobbet med sitt barnbarn och ge sin dotter chansen att få fullfölja studierna. Men inte fanns det några direktiv för hur man gör i sådana fall och flickans mamma gjorde helt enkelt så att hon sa upp sig från sitt job så att hennes dotter ändå kunde gå klart nian.

Självklart borde inte kontrollerande mormödrar kunna tvinga till sig att få ta hand om sitt barnbarn (för det händer säkert då och då att mormodern vill ta över mammarollen, ser sig mer lämpad) men det finns faktiskt skolplikt i sverige och varje barn har rätt till en utbildning. Så det känns jättekonstigt att man gör det så evinnerligt svårt för de väldigt unga mammorna att ändå ha en chans att klara skolan.

I gymnasiet däremot får man väl ha andra regler eftersom det inte är skolpliktigt, där får man väl snarare se till att ha en anpassad skolgång för de med barn så att de har möjlighet att göra skolarbete hemifrån då barnet är sjukt och måste vara hemma från dagis.
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » ons feb 18, 2009 11:02

Ja visst! Läste också om detta. En naturlig reaktion från en mor som vill hjälpa sin dotter att klara av skolan.

Ambassadörsskolan gör det nu möjligt för unga föräldrar att gå i skolan med barnpassning på skolan! Det kan ju inte bli bättre, inga problem med hämtning och lämning så länge barnet är friskt.

Man kan ju hoppas att detta kommer att vara Sveriges nya insatts för våra ungdomars framtid. Jag kan inte sätta mig in i hur det skulle vara att leva på lägsta nivå dagar och sedan inte ha en utbildning och få svårare att få jobb sedan när det är dags för barnet att börja på dagis.

Unga föräldrar som blir gravida i gymnasiet bör få extra stöd och kanske några samtal med studievägledare eller kurator, just för att verkligen kunna ta ställning till vilket liv hon, tänker främst på den gravida, sedan ska få mer eller mindre pengar osv.

Jag kommer absolut se programmet, tycker det är väldigt intressant.
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav 3barnsmamma » lör jan 07, 2012 12:07

Jag var/är sj en ung mamma.
Jag var 16 när jag blev gravid med min första och 19 med min andra.
Strax innan BF med andra barnet så lämna jag barnens pappa.
Jag var då ensamstående med två barn och läste full tid i skolan.
(jag träffade min underbara man i skolan och är nu gift och har ett barn till som är 10 månader, jag är 24 år)
Jag har klarat av att läsa till undersköterska med dubbel kompetens, har jobb, har en fin lägenhet och vi klarar oss helt själva utan stöd från socialen!
Tycker det är tråkigt ibland när man ser program om unga mammor, det är faktist inte alla som inte klarar det!
Om någon är mer intresserad av oss så finns vi på http://blogg.alltforforaldrar.se/3barnsmamma/
3barnsmamma
Nykomling
Nykomling

Återgå till Livet som förälder